Filmturizmus
A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata
Filmturizmus típusa | Vonzerő, attrakció | Példa |
---|---|---|
Forgatási helyszínen létrejövő filmturizmus (on-location) | ||
A film jelenti az elsődleges motivációt | A filmforgatási helyszín egyedülálló vonzerőként jelenik meg | Mull szigete, Skócia (a Balamory című BBC-gyermekműsor forgatási helyszíne) |
Filmturizmus része az utazási élménynek |
Filmforgatási helyszínek vagy filmstúdiók felkeresése az utazás részeként | A Csillagok háborúja című film helyszínei Tunéziában |
Filmturizmus- zarándoklat | Filmforgatási helyszínek mint zarándoklat-célpontok. Erős érzelmi kötődés a filmhez | Doune-kastély (Gyalog galopp), Új-Zéland (A Gyűrűk Ura) |
Filmcsillag, híresség | Filmcsillagok otthona és egyéb olyan helyszínek, amelyek közvetlenül köthetőek valamelyik média- hírességhez | Hollywood sztárotthonai, George Clooney villája a Comói-tónál, Hollywood Walk of Fame |
Nosztalgikus filmturizmus | Olyan filmforgatási helyszínek felkeresése, amelyek letűnt időket/korokat idéznek |
The Andy Griffith Show (1950-es évek), Szomszédok-filmturizmus a budapesti Gazdagréti lakótelepen |
Profitorientált, kereskedelmi attrakciók | ||
Épített filmturisztikai attrakció | Olyan szuprastruktúra (Michalkó, 2007a), amely a filmes produkcióhoz kapcsolódik, és a turisták igényeit szolgálja ki | Heartbeat Experience (Whitby, UK) |
Filmes túrák | Filmes tematikus utak | Helyszínbejáró túrák, tematikus utak: Wallander nyomozó túra Ystadban, A muzsika hangja helyszíni túrák Salzburgban |
Különleges, idegenvezetővel kísért filmes utak |
Különleges filmforgatási helyszínek felkeresése, esetleg magánterületen | A magántulajdonban lévő Hobbiton felkeresése, vámpírnak öltözött idegenvezető Volterrában (Alkonyat) |
Dublőr helyszínek – runaway productions | ||
Filmturizmus vélt filmforgatási helyszíneken |
Filmek vagy televíziós sorozatok, amelyet nem azon a helyszínen forgattak, ahol a cselekmény játszódik | Evita: a filmforgatási helyszín részben Budapest, Buenos Aires néven; a Hideghegy helyszínei Romániában (és nem a Sziklás-hegységben) |
Filmturizmus valós történelmi, de csak vélt filmforgatási helyszíneken | Filmek, amelyek meghatározott történelmi eseményekhez és helyszínekhez kapcsolódnak, bár a filmet máshol forgatták | A rettenthetetlen főszereplője skót történelmi személy, így Skócia a filmes úti cél annak ellenére, hogy a filmet Írországban forgatták |
Filmgyártáshoz köthető filmturizmus | ||
Filmstúdiók meglátogatása | Működő filmstúdiók vezetett túrái | Paramount Studios (USA), Studio Babelsberg (Németország), Korda Filmpark és Látogatóközpont (Magyarország) |
Filmes tematikus park | A turisták igényeit kiszolgáló filmstúdió, amely eredetileg nem filmforgatásra épült | Universal Studios (USA), Movieland (Olaszország) |
Egyedi filmes események | ||
Filmbemutatók | A filmgyártás helyszínéhez kapcsolódó bemutatók | A Gyűrűk Ura- és A hobbit-filmek wellingtoni bemutatója (Új-Zéland), a Mission: Impossible 2. ausztráliai világpremierje (Sydney) |
Filmfesztiválok | Filmfesztiváloknak otthont adó városok | Cannes, Berlin, Karlovy Vary, Ischia |
Fotelben történő utazás | ||
Televíziós úti filmek | Az útikönyveket, úti beszámolókat felváltó programok | Világutazó, a Travel Channel programjai |
Gasztronómiával foglalkozó programok | Főzéssel, italfogyasztással kapcsolatos úti filmek | A szomjas utazó, Gasztroangyal |
Tartalomjegyzék
- Filmturizmus A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata
- Impresszum
- Köszönetnyilvánítás
- Előszó
- I. fejezet. A filmturizmus tudományterületi definiálása
- II. fejezet. A filmturizmus keresleti oldalának vizsgálata
- III. fejezet. A filmturizmus kínálati oldalának elemei
- IV. fejezet. Filmes desztinációs marketing
- Bevezetés
- 4.1. Látni, vágyni és kiábrándulni – avagy hogyan válhat a film az utazások csalódást generáló forrásává
- 4.2. A turisztikai desztináció imázsa
- 4.3. Filmek lehetséges alkalmazása a településmarketingben
- 4.4. Helyszínmegjelenítés (place placement) filmeken
- 4.5. Desztinációs marketing a film bemutatását követően
- Összegzés
- Bevezetés
- V. fejezet. Együttműködés a filmipar és a turisztikai ágazat között
- VI. fejezet. Helyek, szimbólumok és jelentések
- VII. fejezet. Országok, városok és filmek kapcsolata
- Bevezetés
- 7.1. Megavárosok, nagyvárosi régiók és globális városok mint a filmes kreativitás terei
- 7.2. A filmgyártás földrajzi sajátosságai
- 7.3. Kreatív város és filmipar
- 7.4. Az UNESCO Kreatív Városok Hálózata
- 7.5. A filmgyártásra épülő városfejlesztés
- 7.6. Dél-Korea: a feltörekvő filmes hatalom
- Összegzés
- Bevezetés
- VIII. fejezet. Gasztroturizmus és gasztronómia a filmeken
- IX. fejezet. Filmstúdiók, tematikus parkok és filmmúzeumok
- X. fejezet. A filmfesztiválok
- Összegzés. A filmturizmus jövőbeni kutatási irányai
- Felhasznált irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2017
ISBN: 978 963 059 876 7
A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén. Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz! Michalkó Gábor tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL! Sulyok Judit a Pannon Egyetem adjunktusa
Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero