Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


3.1. táblázat. A filmturizmus kínálati elemei
Filmturizmus típusa
Vonzerő, attrakció
Példa
Forgatási helyszínen létrejövő filmturizmus (on-location)
A film jelenti az elsődleges motivációt
A filmforgatási helyszín egyedülálló vonzerőként jelenik meg
Mull szigete, Skócia (a Balamory című BBC-gyermekműsor forgatási helyszíne)
Filmturizmus része az utazási élménynek
Filmforgatási helyszínek vagy filmstúdiók felkeresése az utazás részeként
A Csillagok háborúja című film helyszínei Tunéziában
Filmturizmus- zarándoklat
Filmforgatási helyszínek mint zarándoklat-célpontok. Erős érzelmi kötődés a filmhez
Doune-kastély (Gyalog galopp), Új-Zéland (A Gyűrűk Ura)
Filmcsillag, híresség
Filmcsillagok otthona és egyéb olyan helyszínek, amelyek közvetlenül köthetőek valamelyik média- hírességhez
Hollywood sztárotthonai, George Clooney villája a Comói-tónál, Hollywood Walk of Fame
Nosztalgikus filmturizmus
Olyan filmforgatási helyszínek felkeresése, amelyek letűnt időket/korokat idéznek
The Andy Griffith Show (1950-es évek), Szomszédok-filmturizmus a budapesti Gazdagréti lakótelepen
Profitorientált, kereskedelmi attrakciók
Épített filmturisztikai attrakció
Olyan szuprastruktúra (Michalkó, 2007a), amely a filmes produkcióhoz kapcsolódik, és a turisták igényeit szolgálja ki
Heartbeat Experience (Whitby, UK)
Filmes túrák
Filmes tematikus utak
Helyszínbejáró túrák, tematikus utak: Wallander nyomozó túra Ystadban, A muzsika hangja helyszíni túrák Salzburgban
Különleges, idegenvezetővel kísért filmes utak
Különleges filmforgatási helyszínek felkeresése, esetleg magánterületen
A magántulajdonban lévő Hobbiton felkeresése, vámpírnak öltözött idegenvezető Volterrában (Alkonyat)
Dublőr helyszínek – runaway productions
Filmturizmus vélt filmforgatási helyszíneken
Filmek vagy televíziós sorozatok, amelyet nem azon a helyszínen forgattak, ahol a cselekmény játszódik
Evita: a filmforgatási helyszín részben Budapest, Buenos Aires néven; a Hideghegy helyszínei Romániában (és nem a Sziklás-hegységben)
Filmturizmus valós történelmi, de csak vélt filmforgatási helyszíneken
Filmek, amelyek meghatározott történelmi eseményekhez és helyszínekhez kapcsolódnak, bár a filmet máshol forgatták
A rettenthetetlen főszereplője skót történelmi személy, így Skócia a filmes úti cél annak ellenére, hogy a filmet Írországban forgatták
Filmgyártáshoz köthető filmturizmus
Filmstúdiók meglátogatása
Működő filmstúdiók vezetett túrái
Paramount Studios (USA), Studio Babelsberg (Németország), Korda Filmpark és Látogatóközpont (Magyarország)
Filmes tematikus park
A turisták igényeit kiszolgáló filmstúdió, amely eredetileg nem filmforgatásra épült
Universal Studios (USA), Movieland (Olaszország)
Egyedi filmes események
Filmbemutatók
A filmgyártás helyszínéhez kapcsolódó bemutatók
A Gyűrűk Ura- és A hobbit-filmek wellingtoni bemutatója (Új-Zéland), a Mission: Impossible 2. ausztráliai világpremierje (Sydney)
Filmfesztiválok
Filmfesztiváloknak otthont adó városok
Cannes, Berlin, Karlovy Vary, Ischia
Fotelben történő utazás
Televíziós úti filmek
Az útikönyveket, úti beszámolókat felváltó programok
Világutazó, a Travel Channel programjai
Gasztronómiával foglalkozó programok
Főzéssel, italfogyasztással kapcsolatos úti filmek
A szomjas utazó, Gasztroangyal
Forrás: Beeton (2005: 10–11.) alapján saját szerkesztés

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave