Agárdi Irma

Kereskedelmi marketing és menedzsment


3.1. táblázat. A beszerzési társulások által biztosított előnyök és változásuk iránya
Előny
A csoport létrehozásának ösztönzője
A változás iránya
1. Méretgazdaságosság
1.1. Beszerzési volumen
Függ a kedvezmény mértékétől, amely szektoronként és elosztási rendszerenként változó.
Erős törekvés a beszerzési társulás méretének maximalizálására, hogy az előnyöket teljes mértékben ki tudják aknázni.
A társulás mérete függ a versenytől, különösen az önkéntes láncoktól és a független nagykereskedőktől.
A kiskereskedelmi vállalatok hálózatbővítése egyre inkább fokozza a független kiskereskedőkre gyakorolt nyomást, hogy csoportokba tömörüljenek.
A lokális differenciálás alternatív stratégia lehet a többszegmensű stratégiát folytató cégekkel szemben.
Országos vállalati lánccá válás esetén növekszik a területi lefedettség, amely létkérdés a csoport számára. Az erős önkéntes láncok azonban korlátozhatják a beszerzési társulás terjeszkedési lehetőségeit, mivel a független kiskereskedők száma általuk is csökken.
A termelők a növekvő kiskereskedelmi koncentráció miatt korlátozhatják az engedményeket, azonban ez függ a csatorna relatív alkupozíciójától is.
A változatosságot és a globális termékeket kedvelő fogyasztói kereslet megköveteli a professzionális beszerzési képességeket, amelyeket könnyebben meg lehet valósítani a beszerzési társuláson keresztül.
A termelői koncentráció növekedése a főbb kiskereskedelmi vállalatokkal bonyolított nagyobb volumenű tranzakciókat eredményez, amely növeli a volumenalapú engedmények jelentőségét.
1.2. Marketing
Nagy volumenű értékesítés lehetővé teszi a marketinghatékonyság növelését és a fajlagos költségek csökkentését.
A marketinginnovációs költségek megosztása
Nagyobb igény van a versenytárs kiskereskedelmi vállalatok tevékenységének nyomon követésére, hogy elősegítsék az új koncepciók elterjedését, amelyet a nagyobb szervezetek jobban meg tudnak valósítani.
A kiskereskedelmi marketing hangsúlyozása a kiskereskedői imázs felértékelődéséhez vezet, amely a független kiskereskedők számára potenciális versenyhátrányt jelent.
A kiskereskedelmi marketinginnovációk gyorsabb bevezetésére irányuló követelmény erősen épít a versenytársakról szóló marketinginformációkra.
A kiskereskedelmi márkafejlesztés megnövekedett költségei gyengítik a közepes méretű kiskereskedők versenypozícióját.
A beszerzési társuláshoz tartozó vállalatok, amelyek a helyi piacok specifikus igényeit elégítik ki, jobban ellenőrzésük alatt tudják tartani a helyi piacokat.
1.3. Működés, rendszer-, pénzügyi, jogi és humánerőforrás-szolgáltatások
A centralizált beszerzés csökkentheti a költségeket, de a szállítók közötti verseny megmarad.
A szállítók egyre inkább képesek testre szabott szállítmányok lebonyolítására, ami korlátozhatja a beszerzési társuláson keresztüli beszerzést.
2. Az ismétlés gazdaságossága
2.1. Visszatérő költségek
Az üzletek replikációja révén a marketingtevékenység javul és a fajlagos költségek csökkennek, ami versenyelőnyhöz juttatja a beszerzési társulás tagjait.
Minél közvetlenebb a beszerzési társulások és a vállalati láncok közötti kapcsolat, annál fontosabbá válik a hatékonyság. Azonban a piaci fragmentáció révén a helyi környezethez való adaptáció nagyon különböző formái jelenhetnek meg, amelyek alternatívát jelenthetnek fogyasztók számára. Ez azonban magas szintű kiskereskedelmi kiszolgálást követel meg, amelyet a független kiskereskedők többnyire nem tudnak megvalósítani. Új információs és kontrollrendszerek segítségével lehetővé válik a választék üzletenkénti differenciálása.
2.2. Fix és tőkeköltségek
A fix költségek tagok közötti felosztása. Kiskereskedelmi technológiai rendszerek költségei érzékenyek az ismétlődésből származó gazdaságosságra.
Az üzlet külső és belső megjelenésének és a hatékony működésnek a fontossága megnövekedett, így fontos szerepet játszik a fix és tőkeköltségek megosztása.
3. Választékgazdaságosság
3.1. Termékkategóriák és szolgáltatások kombinációja
A legnagyobb előny az, hogy a vevőket nagy választékkal alacsony költségek mellett lehet bevonzani az üzletekbe, miközben az állandó költségek is megoszlanak.
A specializált üzlettípusok és a választék trendjei csökkenthetik ennek a tényezőnek a szerepét bizonyos szektorokban. Ahol azonban széles választékot kell biztosítani a vásárlás kényelmi jellege miatt, erős a motiváció szövetség létrehozására.
3.2. Promóció
A választékgazdaságosságot széleskörűen alkalmazzák a promóciós tevékenységnél.
A választékgazdaságosság egyre fontosabbá válik abban az esetben, ha nagy a nyomás a polc-, illetve az eladótér-kihasználtság növelésére.
Forrás: Shaw, S. A., Dawson, J. A., Harris, N. [1994]: The Characteristics and Functions of Retail Buying Groups in the United Kingdom: Results of a Survey. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. Vol. 4, No. 1 (January), 83–105.

Kereskedelmi marketing és menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 016 8

Ez a könyv kitűnő összefoglalást ad a kereskedelemben megfigyelhető nemzetközi és hazai trendekről, a fontosabb ismeretekről és a kereskedők napi munkafolyamatait is bemutatja. Rég túl vagyunk már a klasszikus „olcsón venni - drágán eladni" kereskedelmi stratégián, a világ komplexszé vált, csatornastratégiákat kell kialakítani, versenyezni kell lokális, országos és bizonyos vállalatoknak globális szinten is. Jó szívvel ajánlom ezt a kiadványt minden olyan jelenlegi és leendő kollégámnak, akik vagy ebben a gyönyörű szakmában, vagy akár a termelői, beszállítói oldalon vállalnak munkát, hiszen az üzleti partnerek számára fontos, hogy ismerjék egymás sajátosságait és gondolkodását.

Boros Péter, kereskedelmi igazgató

Co-op Hungary Zrt.

A könyv nagyszerűen rendszerezi, összefoglalja, hogy miként gondolkoznak, terveznek, hogyan döntenek és milyen technikával, milyen módszerekkel működnek a kiskereskedelmi cégek. A szerző világos, érthető stílusban ismerteti meg az olvasót az elméleti összefüggésekkel, a nemzetközi és hazai gyakorlat példáival, tapasztalataival. Hiányzott egy ilyen mű a Kereskedelem és marketing szak oktatásához, de a könyvet nemcsak a felsőoktatásnak ajánlom, hanem a kereskedelmi vállalkozások vezetőinek is, hogy segítségével ellenőrizzék és továbbfejlesszék üzleti gyakorlatukat.

Dr. Piskóti István igazgató

Marketing Intézet, Miskolci Egyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/agardi-kereskedelmi-marketing-es-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave