Gyulavári Tamás, Mitev Ariel Zoltán, Neulinger Ágnes, Neumann-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián

A marketingkutatás alapjai


5.12. példa. Jobban megtérül a rádiókampány, mint a tévés hirdetések
 
A Radio Ad Effectiveness Lab (RAEL) 2005-ben közzétette a rádióhirdetések hatékonyságával kapcsolatos kutatásának eredményeit. A felmérés adatai szerint a rádiókampányok 49 százalékkal jobb megtérülési rátával büszkélkedhetnek, mint a televíziós kampányok.
A felmérés kapcsán hat hónapon keresztül végeztek helyszíni terepmegfigyeléseket négy tesztpiacon, összehasonlítva a rádió- és tévéreklámok eredményességét. A kutatásban négy termék – egy élelmiszer-ipari termék, egy nem élelmiszer-ipari napi fogyasztási cikk és két különböző vény nélkül kapható gyógyszer esetén négy-négy rádió- és televíziókampányt vizsgáltak. A négy tesztpiac kiválasztásában szerepet játszott egy olyan tesztelési eljárás alkalmazhatósága, amelynek köszönhetően a kutató eltávolíthatja és kicserélheti a tévéreklámokat a kábeltévés rendszerben.
A tesztpiacok ezen rendszer elérhetőségének megfelelően a Maine állambeli Pittsfield, a Wisconsin állambeli Eau Claire, a Texas állambeli Midland és az iowai Cedar Rapids voltak. A felmérésben részt vevő háztartások fele esetében a teszttermékek tévéreklámjait kicserélték társadalmi célú hirdetésekre. A háztartások fele nem hallhatta az érintett termékek rádióhirdetéseit.
A kampányok hatékonyságának mérésére megvizsgálták a termékekre vonatkozó számítógépes eladási adatokat, valamint a megfigyelés előtt és után telefonos ellenőrző kutatást is végeztek.
Az összehasonlíthatóság biztosítása érdekében a RAEL a felmérés során megkövetelte, hogy a rádiókampányok megfelelő súllyal és legalább annyi ideig fussanak, mint a tévékampányok.
A kutatás kimutatta, hogy a rádióreklám átlagosan 4,1 százalékkal növelte a négy termék eladásait, míg a tévéhirdetések 7,5 százalékos eladásnövekedést eredményeztek. A rádiókampány 4,1 százalékos forgalomnövelő hatása független volt a termékeket népszerűsítő tévéreklámok jelenlététől, ugyanakkor a tévéhirdetések kiegészítéseként alkalmazott rádióreklámok a tévé által elért 7,5 százalékos eladásnövekedés felett még további 4,1% forgalomnövekedést értek el. Mivel egy átlagos rádiószpot elkészítése 80 százalékkal kevesebbe kerül, mint egy tévéreklám elkészítése, ezért a rádióhirdetésekre fordított kiadások 49 százalékkal jobban megtérülnek, mint a tévékampányra kiadott összegek.
 
Forrás: www.mediainfo.hu, letöltve: 2010. 04. 02.

A marketingkutatás alapjai

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 888 0

A marketing alapja a piacismeret, a megismerés módja a kutatás. Ezt a szemléletet valamennyi marketinggel - piaccal, fogyasztóval, márkával - foglalkozó szakembernek el kell sajátítania, ahogyan fontos tisztában lennie módszertanának alapjaival is. Az általam nagyra becsült szerzői csapat alapos szakmaisággal, lényegre törő és olvasmányos stílusban mutatja be a kutatás szerepét a marketingben, veszi sorra módszereit, és ad elgondolkodtató, követésre ösztönző gyakorlati példákat. E remek könyvet - tananyagként és szakirodalomként - szívből ajánlom minden leendő és gyakorló szakembernek, aki kutatóként, megrendelőként vagy az eredmények felhasználójaként kapcsolatba kerül a kutatással.

Jakab Áron, a Piackutatók Magyarországi Szövetségének elnöke

Jóleső érzéssel ajánlom ezt a könyvet a jövő szakembereinek. A marketingkutatás alapjai című tankönyv hozzájárul a hazai közgazdászok képzésének magas színvonalához. Ez számunkra azért is fontos, mert a Nielsen, ahogy a világ több mint száz országában, úgy Magyarországon is tervszerűen keresi és fejleszti a tehetséges, rátermett fiatalokat, a piackutatók utánpótlását. Biztos vagyok benne, hogy felkészültségüket, pozitív hozzáállásukat ez a tankönyv is erősíti.

Szalókyné Tóth Judit, ügyvezető igazgató, Nielsen Magyarország

Hivatkozás: https://mersz.hu/gyulavari-mitev-neulinger-neumann-bodi-simon-szucs-a-marketingkutatas-alapjai//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave