Papp Ilona (szerk.)

Szolgáltatási menedzsment


1.4. táblázat. A szolgáltatások speciális tulajdonságai
Szolgáltatások előállítása
Technológia és géppark
Termelési eszközszint alacsony, az ingatlanbefektetések jelentősek.
Munkaerő
Bizonyos szolgáltatások magasan kvalifikált szakembereket igényelnek, mások viszont kevésbé szakképzetteket (főleg részidős és eseti munkákra). A szakértők kvalifikációs tudása ritkán igényel magas szintű műszaki ismereteket.
Munkafolyamat megszervezése
Gyakori a felső vezetés/menedzsment ellenőrzésének és a munkakörök pontos leírásának hiánya.
A termelés jellemzői
Gyakran a termelés nem folyamatos és a méretgazdaságosság korlátozott.
A szolgáltató iparág összetétele
Részben az állam által irányított közszolgáltatók, részben vegyes típusú nagyvállalatok, részben kis- és közepes vállalkozások.
Szolgáltatások
Termékek természete
Kézzel megfoghatatlan, gyakran információigényes termékek. Nehezen tárolhatók és szállíthatók. A terméket és a termék előállítás folyamatát nehéz különválasztani.
Terméktulajdonságok
Gyakran a fogyasztók/vásárlók igényeihez alkalmazkodnak.
Intellektuális jellegzetességek
Jogvédettségük nehezen biztosítható, bizonyos szolgáltatási innovációk nagyon könnyen lemásolhatók. A reputáció általában elengedhetetlen.
Szolgáltatások felhasználása
A termékek szállítása
A termelés és a fogyasztás térben és időben egybefonódik; a fogyasztók és a szállítók kapcsolata szoros.
A fogyasztó szerepe
A szolgáltatások „fogyasztóintenzív” iparágak; a fogyasztók részéről jelzéseket várnak a tervezési/termelési folyamat lebonyolításához.
A felhasználás „lebonyolítása”
Gyakran nehéz szétválasztani a termelést a fogyasztástól. Az önkiszolgálás a formális és informális gazdaságokban mindennapos.
Szolgáltatások piaca
A piacok megszervezése
Bizonyos szolgáltatások esetén az állami szektoron keresztüli értékesítés bürokratikus módon történik.
Szabályozás
Bizonyos szolgáltatások esetében a „szakszerű” szabályozások az elterjedtek.
Marketing
Több esetben nehéz a termékek néhány tulajdonságát előre kiemelni.
Forrás: Miles, I. (1996) elméletének felhasználásával

Szolgáltatási menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 161 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szolgaltatasi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave