Papp Ilona (szerk.)

Szolgáltatási menedzsment


2.1. táblázat. A szolgáltatások és a feldolgozóipar közötti hatások, változások
Jellemzők
A szolgáltatásokban bekövetkezett változások
A feldolgozásban/gyártásban bekövetkezett változások
Az előállítás tulajdonságai
Technológia és géppark
Magas termelési eszközszint az új IT esetében; a szolgáltatások technológiaintenzívek.
Az IT használata hasonló, mint a szolgáltatások esetében, nem léteznek megkülönböztethető technológiák.
Munkaerő
Több technikai munka. A fehérgallérosok számának csökkentése és outsourcing alkalmazása.
Tudásintenzív termelékenység: magasabb képességek, hosszú távon a fehérgalléros munkaerő növekedése; bizonyos létszámcsökkentés és outsourcingolás.
A termelés jellemzői
A munkafeladatok és a szakemberek standardizálása új technológiákkal.
A munka szervezésének új formája (pl. mobilmunka); az eladók és az első vonalban álló alkalmazottak felelőssége nagyobb.
A munkafolyamat megszervezése
Mérethatékonyság: „iparosodott” termelés a szolgáltatásokon belül.
Növekvő flexibilitás; tartalékok csökkentése a „just-in-time” módszerrel.
Az iparág összetétele
A nagy szolgáltató vállalatok kiemelkedése, beleértve a globális szolgáltató vállalatokat.
„Homorú vállalatok”, a belső szakmabeliekre koncentrál, mellőzve más tevékenységeket. A tevékenységek globalizálódása.
A termékek jellemzői
A termékek természete
Sok új szolgáltatás beépül a termékbe.
A termékek életciklusa lerövidül (nagyobb választéktartalék formájában, rövidebb ideig).
A termékek sajátosságai
Standardizált termékek bevezetése egyre több szolgáltatás esetében.
Flexibilis termelékenység engedélyezi a nagyrészt standardizált termékeknek „tömeges használatát”.
Intellektuális jellegzetességek
Copyright használata (szoftver esetében), a szolgáltatások beépülnek a szabadalmazott javakba.
Több szoftver-intenzív termék, ezek védelme egyre nehezebb.
A fogyasztás jellemzői
A termékek szállítása
Szállításra az új médiát használja (az internet használata, főleg információs szolgáltatások)
Az új IT használata révén közelebbi kapcsolat alakul ki a termelés, a tervezés és a marketing munka között.
A fogyasztó szerepe
Az IT-rendszeren keresztül a fogyasztók beleszólhatnak a folyamatba.
A felhasználók befolyásolhatják a tervezést és a K+F nagyságát. Növekedik az igény a marketing iránt.
A használat lebonyolítása
Az új médiakommunikáció használata; a termelést és a fogyasztást területileg különválasztja.
Az eszközök lízingje, bizonyos kínálók „szolgáltatáscsomagokat” igényelnek az egyszerű termékek helyett.
A piacok jellemzői
A piacok megszervezése
A szolgáltatások privatizálása. Globális verseny a protekcionista szolgáltatói ágazatban.
A feldolgozó vállalatok házon belüli szolgáltatásokat értékesítenek. Az állami feldolgozó vállalatok privatizálódnak.
Szabályozás
Új szabályok a szolgáltatások kereskedelmében, beszerzésében stb. (Európai Unió, WTO).
A környezettel kapcsolatos szabályozások növekednek. Fontosak a standardok.
Marketing
Hatékonyabb marketingorientáció a termékek bemutatására.
Nagyobb piacorientáltság és a fogyasztói szolgáltatói tevékenység támogatása.

Szolgáltatási menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 161 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szolgaltatasi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave