Heidrich Balázs

Szolgáltatás menedzsment


4. táblázat. Szolgáltatás-fogalmak (1.)
Szerző
Javasolt csoportosítás
Megjegyzés
Judd (1964)
  1. Kölcsönzött termékek szolgáltatásai (a jogosultság, hogy egy terméket egy meghatározott időre használjunk)
  2. Birtokolt termékek szolgáltatásai (rendelésfelvétel, a vásárló által birtokolt termékek javítása és fejlesztése)
  3. Nem termék jellegű szolgáltatások (személyes tapasztalatok vagy „tapasztalat birtoklása”)
Az első kettő elég specifikus, de a harmadik kategória meglehetősen tág és kihagy olyan szolgáltatásokat, mint a biztosítás, banki szolgáltatások, jogi tanácsadás és számvitel.
Rathmell (1974)
  1. Az eladó jellege szerint
  2. A vásárló jellege szerint
  3. Vásárlási motívumok
  4. Vásárlási gyakorlat
  5. A szabályozás mértéke
Nemcsak a szolgáltatásokra igaz, ugyanennyire vonatkozik a termékekre is.
Shostack (1977), Sasser et al. (1978)
A fizikai termékek és kézzel nem fogható szolgáltatások aránya minden termékcsomagban.
Lehetőséget kínál a több jellemzőjű modellezésnek. Hangsúlyozza, hogy kevés tiszta termék, illetve szolgáltatás létezik.
Hill (1977)
  1. Szolgáltatások, amelyek emberekre hatnak vs. amelyek termékekre
  2. A szolgáltatás állandó vs. ideiglenes hatásai
  3. A hatások visszafordítható illetve vissza nem fordíthatósága
  4. Fizikai, illetve mentális hatások
  5. Egyéni vs. csoportos szolgáltatások
A szolgáltatás természetének előnyeit hangsúlyozza és ötféle módon a szolgáltatás nyújtásának/fogyasztásának környezetét.
Thomas (1978)
  1. Alapvetően eszköz-orientált
    • Automatizált (pl. autómosás)
    • Képzetlen munkaerő által ellenőrzött (filmszínház)
    • Képzett munkaerő által működtetett (pl. légi közlekedés)
  2. Alapvetően ember-orientált
    • Képzetlen munkaerő (pl. fűnyírás)
    • Képzett munkaerő (pl. javítás)
    • Professzionális személyzet (pl. ügyvédek, fogorvosok)
Bár inkább termelés, mint marketing orientált, hasznos megközelítés a termé-attribútumok megértéséhez.
Chase (1978)
A fogyasztó kapcsolat mértéke a szolgáltatás nyújtásában
  • Magas kapcsolati szint (pl. egészségügy, hotel, éttermek)
  • Alacsony kontaktus (pl. postai szolgáltatások, nagykereskedelem)
Felismeri, hogy a magas kapcsolati szintű szolgáltatásoknál nehezebb ellenőrizni a termékvarianciát, mert a fogyasztónak nagyobb a hatása a kereslet időzítésére és jellegére a szolgáltatási folyamatban betöltött aktívabb szerepe folytán.
Grönroos (1979)
  1. Szolgáltatás típusa
    • Professzionális szolgáltatások
    • Más szolgáltatások
  2. Fogyasztók típusai alapján
    • Egyéni
    • Szervezetek
Felismeri, hogy ugyanazon szolgáltatásokat (pl. biztosítás, banki szolgáltatások) egyének és szervezetek is igénybe vehetik
Kotler (1980)
  1. Ember-, illetve eszköz-alapú
  2. Az ügyfél jelenlétének mértéke alapján
  3. Egyéni vagy üzleti igényeket elégít ki
  4. Köz- vagy privát, profit vagy non-profit
Szintetizálja az előző munkákat, felismeri a szolgáltató szervezetek működési céljában rejlő különbségeket.

Szolgáltatás menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 145 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/heidrich-szolgaltatas-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave