Heidrich Balázs

Szolgáltatás menedzsment


5. táblázat. Szolgáltatás-fogalmak (2.)
Lovelock (1980)
  1. Alapvető kereslet-jellemzők
    • Szolgáltatás tárgya (személyek vagy vagyon)
    • A kereslet/kínálat egyensúlytalanságának mértéke
    • Pontszerű vagy folyamatos kapcsolat a szolgáltató és fogyasztó között
  2. A szolgáltatás tartalma és haszna
    • A fizikai termék-tartalom mértéke
    • A személyes szolgáltatás-tartalom mértéke
    • Egyszerű szolgáltatás vagy szolgáltatás csomag
    • A hozamok időzítése és tartama
  3. A szolgáltatás nyújtás eljárásai
    • Egy, illetve több helyszínen nyújtott szolgáltatás
    • A kapacitás elosztása (előzetes foglalás vagy érkezés alapján)
    • Egyéni vagy kollektív fogyasztás
    • Idő vagy feladat által definiált tranzakciók
    • A fogyasztó jelenlétének szükséges mértéke a szolgáltatáskor
Szintetizál előző csoportosításokat és új rendszerbe foglalja. Minden csoporton belül újabb részletezést végez. Megállapítja, hogy a szolgáltatás tárgya a legfontosabb csoportosító kritérium. Úgy véli, hogy a hatékony marketing szemlélet kettő vagy több csoportosítás kombinált, mátrixszerű használatából következik.
Lovelock (1983)
  1. A szolgáltatási tevékenység természete
    • Kézzel fogható tevékenységek embereknek vagy tárgyakra
    • Kézzel nem fogható tevékenységek embereknek vagy tárgyakra
  2. Kapcsolat a vásárlókkal
    • Folyamatos szolgáltatás
    • Pontszerű tranzakciók
    • „Tagsági” viszonyok
    • Nincs formális kapcsolat
  3. Fogyasztóra szabás és egyéni megítélés a szolgáltatásnyújtásban
    • A megítélés a fogyasztói kapcsolattartó személyen múlik
    • A szolgáltatások fogyasztóra szabása
  4. A kereslet természete a kínálathoz képest
    • A kínálat szűkösségének mértéke
    • A kereslet hullámzásának mértéke
  5. A szolgáltatás nyújtás módszerei
    • Egy vagy több helyszínű
    • A szolgáltatást a szolgáltató vagy a vevő helyiségeiben nyújtják
Számtalan csoportosítást mutat be, amelyek együtt bizonyítják a szolgáltatások összetett természetét. Hasznos információs hátteret teremt vezetői célokra.
Schmenner (1986)
  1. Az interakció és vevőre szabás foka
    • Alacsony
    • Magas
  2. A munka intenzitás foka
    • Alacsony
    • Magas
Felismeri, hogy némely szolgáltatást jobban a vevőre lehet szabni és nagyobb munkaintenzitást követel, így segíti az olvasót a stratégiai és taktikai lehetőségek figyelembevételében.
Vandermerwe–Chadwick (1989)
  1. A fogyasztó/szolgáltató interakciójának mértéke
    • Alacsonyabb
    • Magasabb
  2. A termékek viszonylagos szerepe
    • „Tiszta” szolgáltatások
    • Néhány termékkel vagy terméken keresztül nyújtott szolgáltatások
    • Termékekbe ágyazott szolgáltatások
Felismeri a termék tényezők szerepét és fontosságát a szolgáltatásokban.

Szolgáltatás menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 145 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/heidrich-szolgaltatas-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave