Horváth Dóra, Bauer András (szerk.)

Marketingkommunikáció

Stratégia, új média, fogyasztói részvétel


4.10. táblázat. A kereskedelmi promóciók típusai
Promóció típusa
Jellemzés
Számlából adott kedvezmény
(Off-invoice)
A kiskereskedő a beszerzett termékekre az adott időszakban meghatározott engedményt kap a beszerzési árból.
Visszaszámla
(Bill-back)
Hasonló a számlából adott kedvezményhez azzal az eltéréssel, hogy a kiskereskedő kiszámítja a promóciós periódusban beszerzett termékek utáni egységnyi kedvezményt, és ezután kiszámlázza a termelőnek az eladott mennyiség után járó árengedményt és más kedvezményeket. A termelő számára előnyösebb ez a megoldás, mint a számlából adott kedvezmény, mivel kontrollálni tudja, hogy a kiskereskedő teljesítette a szerződésben aláírt feltételeket. A kiskereskedők általában nem kedvelik ezt a kereskedelmi promóciót, mivel jelentős adminisztratív terhet ró rájuk.
Ingyenes termékek
(Free goods)
Az ingyenes termékek kedvezménye rendszerint úgy jelenik meg, hogy bizonyos mennyiségű termék megvásárlása esetén ingyen terméket ad a szállító (pl. minden harmadik megrendelt termék után a kiskereskedő ingyen kap egy további terméket).
Kooperatív reklámengedmény
(Cooperative advertising allowances)
A kiskereskedők hirdetési költségeihez gyakran a szállítók is hozzájárulnak. A kiskereskedőnek mindenesetre igazolnia kell, hogy a hirdetés a megállapodásnak megfelelően megjelent.
Kihelyezési engedmény
(Display allowances)
A gyártók termékük promóciója közben elvárják, hogy a kiskereskedő külön kihelyezze az akcióban szereplő termékeiket, amelynek a finanszírozásához hozzájárulnak.
Forgalomösztönzők
(Sales drives)
A termelők gyakran kínálnak ösztönzőket a viszonteladók számára, hogy forgalmazzák a termékeiket. A nagykereskedők százalékos kedvezményt kapnak a gyártóktól a kiskereskedőknek értékesített mennyiség után.
A készletfinanszírozás feltételei
(Terms of inventory financing)
A szállító hosszabb fizetési határidőt ad meg a kiskereskedő számára, amivel a kiskereskedő készletezési költségeinek finanszírozásához járul hozzá.
Számla-visszaszámla
(Count-recount/scan-back)
A gyártók számára kedvezőbb, ha nem a beszerzési árból adnak kedvezményt, hanem a fogyasztóknak értékesített mennyiség után, ami megakadályozza azt, hogy a kiskereskedő a promóció után is a kedvezményesen beszerzett terméket normál áron értékesítse.
Polcpénz
(Slotting allowances)
A polcpénz a kiskereskedőnek fizetett fix összeg azért, hogy az új terméket felvegye a kínálatba.
Utcapénz
(Street money)
A termelők fix összeget fizetnek a kiskereskedőnek a promóciós időszakban nyújtott szolgáltatásokért (mint pl. reklámhirdetés, árengedmény, árukihelyezés).
Forrás: Blattberg & Neslin (1990: 318–319)

Marketingkommunikáció

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 722 7

Talán soha nem volt még ennyire összetett és bonyolult a kommunikáció világa, mint napjainkban. Így talán soha nem volt még ennyire időszerű egy korszerű, átfogó szakmai anyag összeállítása, amely úttörő módon, tudományos részletességgel foglalkozik a legújabb tendenciákkal, jelenségekkel, módszerekkel, beleértve olyan területeket is, mint a közösségi média vagy az informális kommunikáció. Alapmű, a szerzőkhöz méltó igényes kivitelben.

Mezriczky László, a Magyar Reklámszövetség alelnöke

Csak első pillantásra merész megközelítés a marketingkommunikáció és a galaxis világának, logikájának párhuzamba állítása. Valójában kézenfekvő és illusztratív kulcs egy struktúrájában és alapelveiben évtizedek óta stabil keretek és paradigmák erőterében állandóan változó, táguló és zsugorodó, leglényegét kaméleon természetén keresztül megőrző üzleti tudomány bemutatására. A Földünk tűrőképességének végső határait feszegető gazdaság mozgását, a marketingkommunikációnak a Naphoz hasonlóan egyszerre életet adó és pusztítani képes erejét az életterét kinövő ember az univerzum világából vett hasonlatokkal értheti meg igazán. Részleteit, szakmai tartalmát illetően is remek könyv, figyelmünkre és időnkre érdemes.

Nagy Bálint, tanszékvezető, IBS

A digitalizálódás rendkívül érdekesen alakítja át a marketingkommunikáció lehetőségeit, kereteit, működését. Az ebben részt vevők köre kitágul, szerepük megváltozik. Ez a szakkönyv átfogó tudást ad a modern kommunikáció összetett és egyben izgalmas világáról, atomi szinten és galaktikus összefüggésekben is.

Novák Péter, Interactive Advertising Bureau Hungary, elnök

Hivatkozás: https://mersz.hu/horvath-bauer-marketingkommunikacio//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave