Marketingkommunikáció
Stratégia, új média, fogyasztói részvétel
Szempont | Klasszikus, 30 mp reklám | Product placement |
---|---|---|
Jogi szabályozás | Van. | Mozifilmekre nincs, de tévéműsorokra van. |
Megjeleníthető termékek | Dohány nem jelenhet meg, alkohol, gyógyszer korlátozva. | Tévéreklámhoz hasonlóan. |
A márka megjelenítésének időtartama | Általában 30 másodperces reklám. Egy órában kereskedelmi csatornán 12, közszolgálati adón 6 perc reklám összesen. | Akár főszereplő is lehet a márka, rengeteg megjelenéssel, mint a Fedex és a Wilson Számkivetettben. |
A néző hányszor találkozik vele, gyakoriság | Többszöri megjelenése, leadása a reklámnak. | A filmet általában csak egyszer nézzük meg, esetleg néhányszor. |
A reklám élettartama |
Gyors elévülés, minden meghosszabbításkor fizetni kell. |
Hosszú élettartam (akár több év) pluszköltségek nélkül. |
A kommunikáció jellege |
Arculati/imázsreklám és konkrét, időhöz kötött ajánlat, például árakció egyaránt elképzelhető. Emocionális és racionális érvelés is lehetséges. Márkabevezetésre és márkaismertség fenntartására is alkalmas. | Elsősorban arculati/imázs-reklámra alkalmas csak. Bővebb termékismertetésre, racionális érvelésre, előnyök megfogalmazására nincs lehetőség. Leginkább márkaismertség fenntartására, növelésére használható, bár márkabevezetésben is fontos szerepet kaphat. |
Gyártási idő, megjelenés | Aránylag rövid átfutás. | Hosszú előkészítés, elképzelhető, hogy csúszik a bemutató, vagy hogy a végén be sem kerül a termék a filmbe. |
Célcsoport | Tömegmédium esetén mindenki elérhető, a rétegcsatornákkal pedig speciális célcsoportok. | Első körben különösen a fiatalok elérésére alkalmas: a mozilátogatók közel 75%-a 16–39 éves, ráadásul véleményvezetők. A DVD-kiadással, illetve később a tévés megjelenéssel szélesebb csoport elérése. |
A fogyasztó, befogadó állapota | Figyelem hiánya, egyéb tevékenységek végzése, amikor megy a reklám, „kikapcsolás”, önvédelmi mechanizmus, „vidra-effektus”. | Magas fokú figyelem, nyitottság. |
Az eszköz zavaró hatása | Zavaró, idegesítő, különösen amikor műsort szakít félbe. | Kevésbé zavaró, de csak ha jól kidolgozott. |
Hitelesség | A reklámoknak általában kevésbé hiszünk. | A filmekben hihetőbben jelenhet meg a márka. |
Méret | Maximálisan a tévéképernyő mérete, korlátozottabb képi és hangi paraméterek. | Mozi esetén hatalmas vászon, jó minőségű, nagyméretű kép, élethű színek, digitális hangrendszer. De DVD-nézés esetében már ugyanúgy a tévéképernyő. |
Nézettség | Előzetesen jól becsülhető (ma már GRP-ra, gross rating pointra, azaz konkrét nézői számra lehet reklámhelyet venni). | Mozifilm esetében előzetesen nehezebben becsülhető, tévéműsornál a nézettségi adat irányadó. |
Földrajzi kiterjedés | A márka globalitásától és büdzséjétől függően, mindenhol külön fizetve a médiafoglalást. | Nemzetközi sikerfilm esetén magas szintű elérés: „A holnap markában” (Tomorrow never dies) 57 országban, 20 nyelven került bemutatásra. |
Reklámzaj | Nagy zaj a reklámblokkon belül. | (Ma még) általában alacsony. |
Konkurencia, versenytárs hirdetők | Konkurencia (azonos terméket, termékcsoportot forgalmazó) megjelenhet egy adott reklámblokkon belül. | Konkurencia általában nincs az adott filmben, ha úgy állapodnak meg. |
Költségek | Egy főre jutó elérés költsége pontosan számítható. | Egy fő elérésének költsége a nézettségtől függően, mozifilm esetében nehezen megbecsülhető, csak utólag mérhető fel. |
Árak | Reklámfilm gyártása itthon átlagosan néhány millió forint, míg a médiaköltség országos kampánynál akár tízmilliók. | Nincs médiafoglalási költség, csak a filmgyártásba beszállás – magyar film esetében pár millió forintért már lehetséges. |
Tartalomjegyzék
- Marketingkommunikáció
- Impresszum
- A szerzőkről
- A szerkesztőkről
- Bevezetés
- 1. A kommunikáció mint a vállalati létezés közege
- 2. A kommunikációtervezés stratégiai kérdései
- 3. A kommunikáció alanyai
- 3.1. A kommunikáló vállalat: identitás
- 3.1.1. Az intézményi/vállalati identitás meghatározása
- 3.1.2. Intézményi identitás és vállalat
- 3.1.3. A ma vállalatainak társadalmi kontextusa
- 3.1.4. Az intézményi identitás menedzsmentje
- 3.1.5. Az intézményi identitás menedzsmentjének modellje: AC2ID
- 3.1.6. Összefoglalás
- Esettanulmány – Radi-Aid: Az adakozás árnyoldalai
- 3.1.1. Az intézményi/vállalati identitás meghatározása
- 3.2. Digitális vállalati identitás
- 3.3. Márkakommunikáció
- 3.3.1. Márka és marketingkommunikáció
- 3.3.2. A márkakoncepció a márkakommunikáció alapja
- 3.3.3. A márkakoncepció rendszere
- 3.3.4. A márka közvetlen kommunikációja
- 3.3.5. Tapasztalati márkázás – márkakommunikációs élményeken keresztül
- 3.3.6. A márkakommunikáció hatása
- 3.3.7. A mérés kérdései
- Esettanulmány – BMW Z4 roadster integrált márkakommunikációs kampánya: Expression of Joy, USA
- 3.3.1. Márka és marketingkommunikáció
- 3.4. A vállalati arculat formai kérdései
- Fogalomtár
- Felhasznált irodalom
- 3.1. A kommunikáló vállalat: identitás
- 4. A kommunikáció eszközei
- Tömegkommunikációs eszközök
- Közvetlen hatást kifejtő eszközök
- 4.3. A közvetlen hatásT kifejtő eszközök rendszerezése
- 4.4. Lojalitásprogramok
- 4.5. Értékesítésösztönzés
- 4.6. Direktmarketing-kommunikáció
- 4.7. A személyközi kommunikáció alapkérdései, tárgyalástechnika
- 4.7.1. A személyes eladás meghatározása és stratégiai jelentősége
- 4.7.2. A személyes eladás típusai
- 4.7.3. Eladásorientált és vevőorientált megközelítések az értékesítés folyamatában
- 4.7.4. Interakció az értékesítő és a vevő között
- 4.7.5. Vevőknek nyújtott érték és co-creation az értékesítésben
- Esettanulmány – Az online mindent elsöprő ereje?
- 4.7.1. A személyes eladás meghatározása és stratégiai jelentősége
- 4.8. CRM – Customer Relationship Management
- Közvetett hatást kifejtő kommunikációs eszközök
- 4.9. Termékkommunikáció – termékdesign
- 4.10. Csomagolás
- 4.11. Események és élmények
- 4.12. A termékmegjelenítés (product placement)
- 4.12.1. A product placement fogalma
- 4.12.2. A product placement rövid története
- 4.12.3. A mozifilmes product placement és a hagyományos 30 másodperces tévéreklám összevetése
- 4.12.4. A product placement típusai
- 4.12.5. A hatás- és hatékonyságmérés kérdései
- 4.12.6. Magyar szabályozás
- 4.12.7. Összefoglalás
- Esettanulmány – Termékmegjelenítés a valóságshow-kban
- 4.12.1. A product placement fogalma
- Fogalomtár
- Felhasznált irodalom
- 5. A kommunikáció csatornái
- 5.1. A reklám környezetének átalakulása: A reklám újraértelmezi önmagát
- 5.2. A reklámkörnyezet változásának fő technológiai és társadalmi trendjei
- 5.2.1. Digitalizáció és konvergencia a médiatechnológiákban
- 5.2.2. Megváltozott médiafogyasztási szokások
- 5.2.3. Átalakuló közönség, átalakuló közönségmérés
- 5.2.4. Fogyasztói felhatalmazódás
- 5.2.5. A kommunikáció új célcsoportjai
- Esettanulmány – Formatokkal és interaktivitással a nézők elvesztése ellen
- 5.2.1. Digitalizáció és konvergencia a médiatechnológiákban
- 5.3. A marketingkommunikációs eszközök klasszifikációjának kérdése
- 5.3.1. A marketingkommunikációs eszközök kategorizálása
- 5.3.2. Főszerepben a kontroll: A POE-elv
- 5.3.3. A POE-elv szerepe a kommunikációs tervezésben
- 5.3.4. Példa a POE-elv érvényesülésére a kommunikációs tervezésben
- 5.3.5. Összegzés
- Esettanulmány – Peter Shankman esete a Morton’s Steakhouse étteremlánccal
- 5.3.1. A marketingkommunikációs eszközök kategorizálása
- Fogalomtár
- Felhasznált irodalom
- 6. A közönség kommunikációja
- 6.1. Önkéntes üzenetalkotás: A pletyka mint kommunikációs eszköz
- 6.1.1. A pletyka meghatározása
- 6.1.2. Az online pletyka vagy híresztelés
- 6.1.3. A pletyka és az online híresztelés közti különbségek
- 6.1.4. Az online szájreklám
- 6.1.5. Online szájreklám a fogyasztói oldalról – egyéni hatások
- 6.1.6. Online szájreklám a vállalati oldalról
- 6.1.7. Összegzés
- Esettanulmány – Zenekarral játszhatta el darabját a zongorázó macska
- 6.1.1. A pletyka meghatározása
- 6.2. Önkényes üzenetalkotás: a részvételtől a közös értékteremtésig
- 6.2.1. A közönségrészvétel koncepciója a marketingben
- 6.2.2. A közönségrészvétel cselekvés fókuszú fogalmai
- 6.2.3. A közönségrészvétel eredmény fókuszú fogalmai
- 6.2.4. A fogyasztói részvétel fogalmainak csoportosítása és marketingkapcsolódásai
- 6.2.5. A fogyasztói részvétel korlátai
- 6.2.6. Összegzés
- Esettanulmány – A Spar-táska esete a kreatív és aktív cselekvő fogyasztókkal
- 6.2.1. A közönségrészvétel koncepciója a marketingben
- Fogalomtár
- Felhasznált irodalom
- 6.1. Önkéntes üzenetalkotás: A pletyka mint kommunikációs eszköz
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2016
ISBN: 978 963 059 722 7
Talán soha nem volt még ennyire összetett és bonyolult a kommunikáció világa, mint napjainkban. Így talán soha nem volt még ennyire időszerű egy korszerű, átfogó szakmai anyag összeállítása, amely úttörő módon, tudományos részletességgel foglalkozik a legújabb tendenciákkal, jelenségekkel, módszerekkel, beleértve olyan területeket is, mint a közösségi média vagy az informális kommunikáció. Alapmű, a szerzőkhöz méltó igényes kivitelben. Mezriczky László, a Magyar Reklámszövetség alelnöke Csak első pillantásra merész megközelítés a marketingkommunikáció és a galaxis világának, logikájának párhuzamba állítása. Valójában kézenfekvő és illusztratív kulcs egy struktúrájában és alapelveiben évtizedek óta stabil keretek és paradigmák erőterében állandóan változó, táguló és zsugorodó, leglényegét kaméleon természetén keresztül megőrző üzleti tudomány bemutatására. A Földünk tűrőképességének végső határait feszegető gazdaság mozgását, a marketingkommunikációnak a Naphoz hasonlóan egyszerre életet adó és pusztítani képes erejét az életterét kinövő ember az univerzum világából vett hasonlatokkal értheti meg igazán. Részleteit, szakmai tartalmát illetően is remek könyv, figyelmünkre és időnkre érdemes. Nagy Bálint, tanszékvezető, IBS A digitalizálódás rendkívül érdekesen alakítja át a marketingkommunikáció lehetőségeit, kereteit, működését. Az ebben részt vevők köre kitágul, szerepük megváltozik. Ez a szakkönyv átfogó tudást ad a modern kommunikáció összetett és egyben izgalmas világáról, atomi szinten és galaktikus összefüggésekben is. Novák Péter, Interactive Advertising Bureau Hungary, elnök
Hivatkozás: https://mersz.hu/horvath-bauer-marketingkommunikacio//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero