Michalkó Gábor

Turizmológia


Sztereotípiák és az attitűdök a turisztikai magatartásban

A turista fejében élő sztereotípiák számottevő mértékben hatnak az interaktív kommunikáció és a befogadás sikerességére. Ez abból fakad, hogy az embereket vélt vagy valós tulajdonságaik alapján csoportokba osztjuk, amelyekhez empirikusan megalapozott igazságokat és értékítéleteket rendelünk hozzá. Mindezt azért tesszük, hogy a világ észlelésekor megspóroljuk a megismerés fáradalmait, szívesebben támaszkodunk a kollektíven elfogadottá vált, leegyszerűsítő képekre. A sztereotípia23 megismerő funkciója tehát a gyors tájékozódást, a felszínes eligazodás igényeit hivatott kielégíteni. Az egy-egy társadalmi csoportról nagyfokú közmegegyezésen alapuló, szükségszerűen torz kép különös formáját képviselik az úgynevezett nemzetkarakterek. Ezek egyik fajtája a heterosztereotípia, vagyis, hogy másokat milyennek látunk, így jellegzetes viselkedésmintákat, reakciókat, kommunikációs stílust valószínűsítünk velük kapcsolatban. Heterosztereotípiáink könnyen fogyasztható tömeghitté, csoporttudati tényezővé válhatnak, és kihatnak turisztikai magatartásunkra. Ha Franciaországba látogatva azt feltételezzük a franciákról, hogy nem vendégszerető nemzet, akkor ebből a sztereotípiából akár emlékezetes konfliktusunk is származhat, még ha csak egy figyelmetlen, a kávéház teraszán minket megvárakoztató pincérrel találkozunk is. Ha pedig az olasz fiatalemberekről egy félénk ifjú turista hölgynek az él a fejében, hogy ők a gyengébbik nem képviselőjének többségét a szerelem potenciális tárgyának tartják, akkor az olaszországi tartózkodása során azonnal hárítani fog minden jó szándékú párbeszédet, ezzel kihasználatlanul hagyja az interaktív kommunikációban rejlő (a fentiekben tárgyalt) előnyöket.

Turizmológia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 717 3

A mű összefoglalja, rendszerezi, válogatja és alkotó módon megújítja azt az alapvető ismeretanyagot, amely a turizmusra vonatkozóan felhalmozódott a legutóbbi évtizedekben. E sokrétűen összetett jelenséget a szerző szilárd elméleti alapokon mutatja be, az érintett tudományterületek fogalmainak és összefüggéseinek hozzáértő alkalmazásával. A könyv újszerûen ható címe ugyancsak a tudományos igényesség messzemenő érvényesülésére utal. Ennek köszönhetően az érdeklődő olvasó magabiztosabban eligazodhat a turizmus rendszerében, elkerülheti a témakör kapcsán gyakran előforduló értelmezési csapdákat. A szövegben felsorolt példák, illetve az egyes fejezetekhez kapcsolódó esettanulmányok a gyakorlati hasznosítás terén is megbízható támpontokként szolgálnak.

Dr. Jancsik András, dékán

Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

A könyv a turizmus elméleti kérdéseinek tudományos és mégis gyakorlatias, ugyanakkor korszerű megfogalmazása. A keresleti és kínálati tényezők, a vonzerők, az infrastruktúra, a turizmus rendszerének, tervezésének, irányításának összefoglalása a helyi és országos szintű döntéshozáshoz komoly alapokat ad. Támogatja a turizmus továbbfejlesztését és egyben átfogó képet nyújt a turizmus felsőfokú oktatásához.

Dr. Niklai Ákos, Professor Honoris Causa

a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/michalko-turizmologia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave