Blahó András, Czakó Erzsébet, Poór József (szerk.)

Nemzetközi menedzsment


Globális multidimenzionális vállalat

Az egyre jelentősebben globalizálódó piaci verseny, az ügyfelek és termékek arra kényszerítik a multinacionális vállalatokat, hogy világméretekben és országhatárokon átnyúlóan szervezzék meg tevékenységüket. Ezzel szemben a helyi kormányok mindenhol (Magyarországon is) a lokális érdekek figyelembevételét várják el ezektől a cégektől. A két ellentétes tendencia eredménye a mátrix modell (8.4. ábra). E szervezeti forma keretében a multinacionális cég nem csupán egy, hanem minden (kulturális, helyi politikai, regionális, fejlesztési, jogszabályi stb.) tekintetben megpróbálja integrálni tevékenységeit. Ha egy multinacionális cég a mátrix struktúrát helyezi előtérbe, akkor különösen óvatosan kell eljárnia a személyzet biztosításában. Ez a szervezeti forma olyan menedzsereket igényel, akik jól ismerik üzleti tevékenységeiket, jó interperszonális képességekkel rendelkeznek, és ambícióikat a mátrix szervezet által biztosított keretek között tudják megvalósítani. A mátrix szervezeti forma különösen igényli a tudatos vezetésfejlesztést és emberierőforrás-tervezést, továbbá azon képességek birtoklását, amelyek a különböző szintű konfliktusok kezelésében való jártasságot biztosítják a központi és helyi menedzsment számára. Például a Gazprom méretű és tekintélyű globális multinacionális vállalat felső vezetői naponta tárgyalnak állam- és kormányfőkkel. Közös, kompromisszumos döntéseik pedig országok, földrészek sorsát és jólétét befolyásolhatják. Egy ilyen szervezetben a beosztott „porszemnek” érezheti magát, de egy általa készített hibás jelentés vagy előterjesztés beláthatatlan károkat okozhat az érintettek egyik vagy másik csoportja számára.

Nemzetközi menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 754 8

Ahogy azt a Joint Venture Szövetség tagsága is jól példázza, reprezentálja, manapság elengedhetetlen, hogy egy adott ország piacain a nemzetközi és a helyi vállalatok együtt, egymás mellett, egymást támogatva és egymással szövetségben működjenek. Stabil gazdaság és gazdasági növekedés nem létezhet helyi vállalkozások nélkül, ugyanakkor a határokon átívelő nemzetközi nagyvállalatok szerepe is kiemelkedő. A Joint Venture Szövetség folyamatosan dolgozik azon, hogy a Magyarországon működő vállalatok halmaza minél hatékonyabban működjön, hogy mérettől, nemzetiségtől vagy tevékenységtől függetlenül tudja érvényesíteni érdekeit, és minél aktívabban kommunikáljon egymással. Éppen ezért üdvözöl minden olyan kezdeményezést, így eme könyvet is, amely azért jött létre, hogy segítse az üzleti élet szereplőit, segítse a cégvezetőket és a munkavállalókat egyaránt, valamint irányt mutasson abban, hogyan lehet 2015-ben a leghatékonyabb eredményeket elérni.

Szendrey Silvia, ügyvezető igazgató, Joint Venture Szövetség

A Nemzetközi menedzsment méltán tart érdeklődésre számot mind a versenyszféra vállalati felsővezetőinek, mind az üzleti tanácsadóknak, mind a menedzsment tudománnyal különböző szinteken foglalkozó szakembereknek, akik szakmai igényességgel, földrajzi és időbeli áttekintéssel szeretnének tájékozódni a nemzetközi menedzsment kultúrájának és gyakorlatának alakulásáról. Különösen ajánlom a nemzetközi vállalatokban dolgozó HR vezetőknek és szakembereknek: a vállalati funkciók részletes elemzése és az értékes esettanulmányok segítségükre lehetnek a ma már tőlük elvárt business partneri szerepnek való megfeleléshez.

Dr. Szemerédi Katalin, humánerőforrás igazgató, Egis Gyógyszergyár Zrt.

Egy közepes méretű, hazai tulajdonú, magát nemzetközivé kinőni szándékozó vagy már nemzetközi piacokon működő cégnek számos kihívással kell szembenéznie. Sok - a Csaba Metálhoz hasonló - vállalat vezetői csapata haszonnal forgathat egy olyan könyvet, amely a nemzetközi menedzsment elvi és pragmatikus megoldásairól ad áttekintést. Ha egyedülálló receptet nem is találunk kihívásainkra a könyvben, a tárgyalt esetekkel együtt ötleteket, fogódzókat és muníciót kaphatunk arra, hogy nemzetközi eredményességünket tovább növelhessük. Ennek érdekében érdemel figyelmet és válhat hasznossá ez a munka vállalati vezetők körében is.

Dobrocsi Nándor, pénzügyi igazgató, Csaba Metál Zrt.

Hivatkozás: https://mersz.hu/blaho-czako-poor-nemzetkozi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave