Blahó András, Czakó Erzsébet, Poór József (szerk.)

Nemzetközi menedzsment


A TNC-k globális értékláncai és leányvállalataik változó helyzete

Porter vállalati versenyképességi és kereskedelmi elméletének egyik kulcskategóriája a vállalati értéklánc, amely azt a módot írja le, amelyben a vállalatok különálló tevékenységek láncolatába szervezik a tevékenységüket. Az értéklánc elsődleges tevékenységei közül a legfontosabbak: bejövő logisztika, működés (alaptevékenység, amely maga is részekre osztható), kimenő logisztika, marketing- és értékesítési tevékenység, valamint az értékesítés utáni szolgáltatások. Valamennyi elsődleges tevékenységhez kapcsolódnak olyan támogató tevékenységek, mint a vállalati infrastruktúra, az emberierőforrás-menedzsment, a technológiai fejlesztés és a beszerzési tevékenység.43 Az értékláncon belüli tevékenységeket megvalósíthatja egyetlen vállalat, de meg is lehetnek osztva a vállalat és különböző beszállítók között. Ezek a beszállítók – vagy közülük többen – lehetnek külföldi beszállítók is. E logika alapján a globális értéklánc kategóriája azt az egyre erősödő trendet tükrözi, amely szerint a TNC-knél az értéklánc elemei a világ egyre több országa között „szóródnak szét”. A transznacionális társaságok feltörik az értékláncukat, és termelésük elemeit számos ország között osztják meg, ezzel egyidejűleg értékláncuk egyre több elemét szervezik ki külső, gyakran külföldi partnerekhez. „A globális értékláncok rendkívül eltérőek lehetnek iparágak, vállalatok, termelési tevékenységek és szolgáltatások szerint. Az értéklánc egyes részei a hagyományos futószalag-szervezést követik, amely szerint a termelés/szolgáltatás egymást követő elemek meghatározott sorrendjén halad végig, míg más értékláncok magukban foglalják a részegységek (végső) összeszerelését/összeállítását egy termékké/szolgáltatássá.”44

Nemzetközi menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 754 8

Ahogy azt a Joint Venture Szövetség tagsága is jól példázza, reprezentálja, manapság elengedhetetlen, hogy egy adott ország piacain a nemzetközi és a helyi vállalatok együtt, egymás mellett, egymást támogatva és egymással szövetségben működjenek. Stabil gazdaság és gazdasági növekedés nem létezhet helyi vállalkozások nélkül, ugyanakkor a határokon átívelő nemzetközi nagyvállalatok szerepe is kiemelkedő. A Joint Venture Szövetség folyamatosan dolgozik azon, hogy a Magyarországon működő vállalatok halmaza minél hatékonyabban működjön, hogy mérettől, nemzetiségtől vagy tevékenységtől függetlenül tudja érvényesíteni érdekeit, és minél aktívabban kommunikáljon egymással. Éppen ezért üdvözöl minden olyan kezdeményezést, így eme könyvet is, amely azért jött létre, hogy segítse az üzleti élet szereplőit, segítse a cégvezetőket és a munkavállalókat egyaránt, valamint irányt mutasson abban, hogyan lehet 2015-ben a leghatékonyabb eredményeket elérni.

Szendrey Silvia, ügyvezető igazgató, Joint Venture Szövetség

A Nemzetközi menedzsment méltán tart érdeklődésre számot mind a versenyszféra vállalati felsővezetőinek, mind az üzleti tanácsadóknak, mind a menedzsment tudománnyal különböző szinteken foglalkozó szakembereknek, akik szakmai igényességgel, földrajzi és időbeli áttekintéssel szeretnének tájékozódni a nemzetközi menedzsment kultúrájának és gyakorlatának alakulásáról. Különösen ajánlom a nemzetközi vállalatokban dolgozó HR vezetőknek és szakembereknek: a vállalati funkciók részletes elemzése és az értékes esettanulmányok segítségükre lehetnek a ma már tőlük elvárt business partneri szerepnek való megfeleléshez.

Dr. Szemerédi Katalin, humánerőforrás igazgató, Egis Gyógyszergyár Zrt.

Egy közepes méretű, hazai tulajdonú, magát nemzetközivé kinőni szándékozó vagy már nemzetközi piacokon működő cégnek számos kihívással kell szembenéznie. Sok - a Csaba Metálhoz hasonló - vállalat vezetői csapata haszonnal forgathat egy olyan könyvet, amely a nemzetközi menedzsment elvi és pragmatikus megoldásairól ad áttekintést. Ha egyedülálló receptet nem is találunk kihívásainkra a könyvben, a tárgyalt esetekkel együtt ötleteket, fogódzókat és muníciót kaphatunk arra, hogy nemzetközi eredményességünket tovább növelhessük. Ennek érdekében érdemel figyelmet és válhat hasznossá ez a munka vállalati vezetők körében is.

Dobrocsi Nándor, pénzügyi igazgató, Csaba Metál Zrt.

Hivatkozás: https://mersz.hu/blaho-czako-poor-nemzetkozi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave