Fehér Katalin

Digitalizáció és új média

Trendek, stratégiák, illusztrációk


Metaforák

Adattrágya a metafora ez esetben a szerző javaslata esetleges megfontolásra. Az alapgondolat egyszerű: nagy mennyiségű adatot termelünk mindannyian – egyénileg és a vállalatok vagy intézmények működése során. Ebből különböző folyamatok és döntések mentén újabb adattömeg keletkezik. Az eredmény egy önmagát tápláló adatkörforgás. Abból nyerünk táptalajt, ami kifutott vagy melléktermékké vált. A fogyasztó például azért kap személyre szabott szolgáltatást, mert a nagy tömegben hátrahagyott adataira épül a következő fogyasztása, mely ismét adatokat termel újrafelhasználásra. Az eredmény kumulált: a termékeny táptalaj rekultivációja.
 
Az új olaj az adat azt jelenti az információs korban, amit az olaj az iparosodásban: kiaknázható, értékesíthető azok számára, akik tudják, hogyan érdemes vele bánni. Feltárására és kitermelésére számos mód van, gyakran akár önmagában is elérhető, ezért a kérdés az, hogy hogyan finomítható, alkalmazható, milyen termékláncokhoz kapcsolható (Körmendi, 2012). További kérdés, hogy az adatok hogyan támogatják az üzletet, hogyan hoznak létre értékes vagy értékesíthető erőforrásokat, hogyan működik egy hatékony adatmenedzsment a fogyasztói és üzleti partnerkapcsolatokban, illetve különböző tranzakciók során. Az olaj és az adatsorok is áramlást feltételeznek. Puszta ránézésre homogénnek látszanak. Alkalmazásuk és felhasználásuk viszont heterogén, ami különböző ágazatokban kínál sokoldalú piaci potenciált.
 
Adatszmog akkor beszélünk adatszmogról, amikor az áramló információk, üzenetek és tartalmak indokolatlan mennyiségűek és minőségűek, folyamat-terhelést okoznak és az életminőséget is rontják (Shenk, 1997). Már a mobiltelefonok és a web elterjedésekor észlelték a jelenséget, illetve annak pszichológiai hatásait. Mára ez a túlterheltség a sokszorosára nőtt, a metafora pedig az Oxford szótárba is bekerült 2004-ben. Az adatszmog elleni védekezésben többféle módszer létezik: az automatizált szűrőrendszerek, a vállalati előírások vagy a személyes önkontroll egyaránt hatékony lehet. Az adatbefogadás vagy adatfeldolgozás egyensúlya alapvető kérdéssé vált.
 
Nagy Testvér George Orwell 1984 című regénye (1949) a megfigyelés és a megfigyelhetőség társadalmának, illetve a privát szféra védelmének kérdéseit feszegeti. A műben használt nagy testvér metafora azóta komoly karriert futott be a televíziós valóságshowktól a sokszereplős online játékokon keresztül a politikai diskurzusokig. A mindenütt jelenlévő képernyők, a láthatóság és az ellenőrizhetőség atmoszféraként veszi körül a társadalmat és eszerint folyamatos (ön)cenzúrát is feltételez. A megfigyelési környezet vált meghatározóvá.

Digitalizáció és új média

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 743 2

Mintha mindent megírt volna a szerző a digitális médiáról és az azzal érkezett új társadalomról. Ahogy látom, mindent meg is írt, vagy ha nem, én nem jöttem rá, mi az. Hihetetlenül szórakoztató, nagyon jól demonstráló, érdekes példákkal alátámasztott magyarázatok, amiket élmény olvasni. Intellektuálisan izgató könyv!

Heal Edina igazgató, Google Magyarország A kötet alapmű a digitális trendek áttekintéséhez és megértéséhez. Egyszerre ad muníciót több szakmának - az IT-tól a marketingig, az üzleti döntéshozástól a felsőoktatás-kutatásig és a művészetig. A szerző átfogó nemzetközi tapasztalatát kamatoztatja példáival és illusztrációival. Az olvasó végül egy hosszabb távon érvényes kötet birtokosa lehet a gyorsan változó trendek világában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feher-digitalizacio-es-uj-media//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave