Kozma Gábor

Működési rendszerkockázat az államháztartásban

Nemzetközi kitekintéssel


20. táblázat : A skandináv modell országainak rendszerkockázati és szerkezeti mutatói
GDP alábontás folyó árakon amerikai dollárban (USD)
Évek (1–50):
Információs egyenértékes 2019-ben
Működési stabilitás 2019-ben
Relatív működési rendszerkockázat
Abszolút működési rendszerkockázat
Kormányzati végső fogyasztás aránya Szerkezeti mutatók és változásuk
1970
2019
x50/x1
x50/x1 50-ik gyök
K-1 (%)
K-1
g50*(K-1) (USD)
(ezer millió USD)
1970
2019
2019/1970
*Ország
Vált.
x1
x50
2019/1970
K
SROR Ma
SOR Ma
W1
W50
mW
dmW
752
Svédország
C
26 444 285 055
378 050 644 673
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
752
Svédország
g
7 708 785 835
137 252 069 798
17
,8046
1
,0593
5
,93%
0
,0593
8 139 047 739
8
,1
29
,15%
36
,31%
1
,25
24
,54%
752
Svédország
W
29
,15%
36
,31%
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
578
Norvégia
C
8 677 336 522
279 322 500 000
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
578
Norvégia
g
2 012 639 193
98 490 454 545
48
,9360
1
,0809
8
,09%
0
,0809
7 967 877 773
8
,0
23
,19%
35
,26%
1
,52
52
,02%
578
Norvégia
W
23
,19%
35
,26%
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
246
Finnország
C
7 778 911 005
203 014 463 404
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
246
Finnország
g
1 611 989 638
61 928 210 408
38
,4173
1
,0757
7
,57%
0
,0757
4 687 965 528
4
,7
20
,72%
30
,50%
1
,47
47
,20%
246
Finnország
W
20
,72%
30
,50%
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
208
Dánia
C
12 992 133 322
244 862 708 298
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
208
Dánia
g
3 579 333 330
83 490 048 297
23
,3256
1
,0650
6
,50%
0
,0650
5 426 853 139
5
,4
27
,55%
34
,10%
1
,24
23
,76%
208
Dánia
W
27
,55%
34
,10%
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Működési rendszerkockázat az államháztartásban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2022

ISBN: 978 963 454 851 5

Meglehetősen magas elvontsági szintű tanulmányt tart kezében az Olvasó.

Olyan fogalmakkal találkozunk a műben, mint pszichológiai érték-függvény, információ vagyon, kilátás-elmélet, mentális könyvelés, disszipáció, autokatalitikus jelleg, unitárius állam…… A tudomány emberein kívül kevesen értik ezek jelentését. A szerző viselkedés-gazdaságtan és az intézményi gazdaságtan eredményeire támaszkodva, vizsgálni kívánja a címben foglalt rendszerszintű működési kockázatokat. Azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a témát ugyan elméletileg tárgyalva, azért a gyakorlat számára is hasznosítható következtetésekre jusson. Legyen továbbá a könyv hasznos segédeszköz az oktatásban is.

Mindenekelőtt el kell mondanunk, hogy nem ez a szerző első opusza e témában. Sőt, úgy látom, hogy bár nem lehetetlen, de nem is könnyű megérteni a jelen munkában foglaltakat, ha valaki az első könyvet, melyre gyakran hivatkozik a szerző, nem ismeri. (Működési kockázat és veszteség elkerülés az állampénzügyi döntésekben Akadémiai Kiadó, 2019). Azaz, a mű mintegy folytatása a korábbi monográfiának.

Enyhítendő a tudományos szint nehézségét, szerzőnk rendkívül nagy súlyt helyezett a szemléltetésre. Színes ábrák, grafikonok sokasága tarkítja a könyvet. Igen érdekesek a viszonylag friss adatokkal hozott pillanatfelvételek a világ különböző régióiról, országairól. Kis országunkra a vizsgált kérdést illetően is igen nagy szerepe van a külső hatásoknak. Ezekre kevés a ráhatásunk. De belső berendezkedésünkre lehet.

Mondanivalójából számomra a legfontosabbnak a szubszidiaritás fontosságának kiemelése tűnik:

„A működési stabilitás elméleti szintje a decentralizáció lényegesen magasabb fokát, érettebb és tagoltabb nemzetközi és nemzeti szintű döntési mechanizmusokat igényelne az állampénzügyi folyamatokban. A decentralizáció szintjének empirikusan kimutatható elmaradása – „hiánya” – az egyes nemzetállamok rendszereinek, valamint a globális állampénzügyi rendszer egészének a lehetségesnél lényegesen nagyobb mértékű sérülékenységét jelzi.”

Botos Katalin

Professzor emerita


Nem tagadom, szívesen és örömmel írtam ajánló sorokat a Működési rendszerkockázat az államháztartásban című könyvhöz. Nem csak alkotójának több mint két évtizedes, tiszteletreméltó pénzügyi ellenőri, majd kutatói, alkotói pályájának követése indít erre, hanem mert az a magam számára is sok új támpontot, rendszerezett ismeretet ad. Az újabb mű ugyanis szélesedő horizonton, nemzetközi kitekintésben folytatása annak a gondolati ívnek, amelyet a szerző a Működési kockázat és veszteségkerülés az állampénzügyi döntésekben című három éve megjelent könyvében összefoglalt. Ajánlom a könyvet mindazoknak, akik nap mint nap megpróbálják megérteni az államháztartás működésének történéseit, akik a maguk szűkebb vagy bővebb világában találkoznak azokkal a pénzügyi, s vele társadalmi kockázatokkal, amelyek áthatják életünket. A kötet külön értéke, hogy a szerző képes volt újabb művében is érzékeltetni egyéni látásmódját, egyszerre adva jól felépített elméleti hátteret és napi tapasztalatot. Kitűnik írójának a hosszú gyakorlati ismerete, s erre épülő elkötelezett kutatói igényessége. Az államháztartás működési rendszerkockázatairól összefoglaltak az olvasót gondolati társnak tekintik, s gyakran azonosulásra, néha vitára indítják. Tisztelem érte a szerzőt, hiszen napjaink világjárványok és háborúk sújtotta világában a közös gondolkodásra, az együttműködésre építő kiútkeresés különös értékké, mondhatjuk, a fennmaradás feltételévé vált. Az eligazodást segítő, jó könyv ebben mindazoknak segítség, akik többet akarnak érteni a jelenből és messzebbre látni a jövőben. Érdemes tehát kézbe venni e gondolati, szakmai tartalmában gazdag, ugyanakkor nem minden részletében könnyű olvasmányt.

Kovács Árpád

egyetemi tanár

Hivatkozás: https://mersz.hu/kozma-mukodesi-rendszerkockazat-az-allamhaztartasban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave