Tóth József (szerk.)

Humán tudományok: jövőbe vezető utak


DOI: 10.1556/9789634549260.13

The history of language policy in the education system of Ethiopia1

Keresa Kumera Chali / Andrea Parapatics
 
Abstract
The paper focuses on the historical development of language policy in the Ethiopian education system from the reign of Emperor Minilik II (1889–1909) to contemporary times. The historical study of language policy in education was based on written documents from different sources (i.e., dissertations, journals, and education and training policy documents). Ethiopia, a multilingual and multicultural country, has faced the critical problem of developing and implementing language policy in education. The governments that have ruled Ethiopia since the reign of Minilik II followed various language policies in education that suit their political orientation. The language politics of Minilik II, Hailesellasie I, and the “Derg regime” were similar on the ground level: they all implemented a policy of using one language. The current government, however, is quite different in its approach and implementation of this issue. After the new constitution was introduced in 1994, Ethiopia was divided into eleven regions along ethnic-linguistic borders. Although the constitution gave every nation the right to use and develop its language and culture, only Amharic, Tigrinya, Somali, and Afaan Oromo have become major regional languages.
 
Keywords: constitution, education, Ethiopia, history, language policy
 
1 Supported by the Bolyai János Research Grant of the Hungarian Academy of Sciences and by the ÚNKP-22-5 National Excellence Program of the Ministry for Innovation and Technology from the source of the National Research, Development and Innovation Fund.

Humán tudományok: jövőbe vezető utak

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2023

ISBN: 978 963 454 926 0

A Pannon Egyetem Humántudományi Kara a Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Területi Bizottsága Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottságával közösen adott otthont 2021. november 8–9-én a Magyar Tudomány Ünnepe 2021 tiszteletére rendezett „Humán tudományok: jövőbe vezető utak” elnevezésű kétnapos nemzetközi tudományos konferenciának. A Magyar Tudományos Akadémia által minden év novemberében megrendezett Magyar Tudomány Ünnepe 2021. évi mottója „Tudomány: iránytű az élhető jövőhöz”. A Pannon Egyetem Humántudományi Kara konferenciájával szervesen illeszkedett az országos programsorozathoz. A Kar tudományos konferenciája ezen központi gondolat köré szerveződött, kiemelve a tudomány jövőformáló szerepét. Az elhangzott előadások megmutatták, hogy a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, valamint a nevelés- és a társadalomtudomány mely területeken haladta meg korábbi eredményeit, azok mennyire váltak a tudomány jövőt formáló értékekeivé. A kutatók számára a jövőben is adott a fejlődés folyamatos fenntarthatóságának lehetősége és újabb tudományos eredmények elérése, formálva az emberek gondolkodásmódjának megváltoztatásával jövőbeni életünket. A több szekcióban – 1) Nyelvtudományi, 2) Irodalom- és kultúratudományi, 3) Társadalomtudományi, 4) Neveléstudományi – elhangzott 24 hazai és külföldi kutató előadása mellett külön szekcióban 15 előadással helyet kaptak a Többnyelvűségi Nyelvtudományi Doktori Iskola doktoranduszhallgatóinak témához kapcsolódó kutatási eredményei is. Jelen tanulmánykötet nem a konferencia összefoglaló köteteként szolgál, hanem az elhangzott szerteágazó kutatási témák azóta tovább érlelt gondolatainak összegzésére vállalkozik. A kötet betekintést enged a Humántudományi Kar Intézeteiben folyó jövőformáló kutatómunkába, amelyet a különböző tudományágak, mint a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, valamint a társadalom- és a neveléstudomány egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. A tanulmányok megmutatják a különböző diszciplínák jövőformáló és így az egyes tudományterületek fejlődését előrevetítő erejét.

Hivatkozás: https://mersz.hu/toth-human-tudomanyok-jovobe-vezeto-utak//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave