Jelen Tibor, Nagy-Borsy Viktor

Stratégia és üzleti tervezés


2. táblázat. Az Ansoff-féle növekedési irányok főbb jellemzői
ANSOFF-FÉLE NÖVEKEDÉSI STRATÉGIA
FŐBB HAJTÓERŐK
KÜLSŐ TÉNYEZŐK
BELSŐ FELTÉTELEK
Piaci térhódítás
  • piaci részesedés növelése
  • piac méretének növelése
  • minőségjavítás
  • új funkcionalitás megnevezése
  • folyamatos innováció
  • magas piaci bizonytalanság
  • kevés potenciális beszállító, értékesítő
  • meglévő érett piac
  • meglévő fogyasztói bázis magas ellátottsága
  • magas információs aszimmetria az iparági vertikumban
  • magas stratégiai kapcsolódás az egyes ágazati tevékenységek között
  • erőforrások és képességek hasznosítása
  • vállalati teljesítmény fokozása
  • méretgazdaságosság, értékesítési csatornák fejlesztése, marketingtevékenység
Termékfejlesztés
  • termékportfolió bővítése
  • új tevékenység bevonása
  • gazdaságos, kiegészíthető, elhagyható termékek vizsgálata
  • iparág gyors technológiai fejlődése
  • fogyasztói igények gyors változása
  • kereslet növekedése
  • divathatások
  • ismert, megismerhető vagy generálható fogyasztói igények
  • fejlett K+F-tevékenység
  • kockázatelemzés
  • termelési volumen növelése
Piacfejlesztés
  • regionális, nemzetközi terjeszkedés
  • a piac újraszegmentálása
  • termék újrapozícionálása
  • új vagy telítetlen piacok
  • földrajzilag megközelíthető piacok
  • piac könnyű, gyors megismerhetősége
  • kapcsolódó, hasonló igényekkel bíró fogyasztói szegmensek
  • hasonló, könnyen megismerhető makro- és mikrokörnyezeti jellemzők
  • meglévő termék kiválósága
  • termelési többletkapacitás
  • méretgazdaságosság
  • értékesítési csatornák fejlesztése
  • eltérő fogyasztói kultúra vizsgálata
Diverzifikáció
Kapcsolódó
  • meglévő technológia továbbfejlesztése
  • új (kapcsolódó) tevékenységek bevonása
  • gyors növekedés
  • piaci erő fokozása
  • marketingtevékenység
  • meglévő telített piac (leszálló ágban)
  • stakeholderek várakozása
  • kapcsolódó iparágak megléte, iparági konvergencia erősödése
  • nem kapcsolódó iparágak fejlődése
  • termelési hatékonyság növelése
  • kulcskompetenciák alkalmazása új területeken
  • fedezése
  • versenyképesség
Nem kapcsolódó
  • új piacok megszerzése
  • kiegészítő és melléktermékek integrációja
  • verseny fokozása
  • szakértelem, technológiai ismeretek
  • átállási költségek
  • kockázatelemzés
  • lassú megtérülés finanszírozása
  • eltérő fogyasztói kultúra kezelése

Stratégia és üzleti tervezés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2023

ISBN: 978 963 454 924 6

A könyv a tervezés és a stratégia alapvető elméleti és gyakorlati megközelítéseivel foglalkozik, hangsúlyosan bemutatva az üzleti tervezés tartalmi elemeit. Ennek megfelelően a könyv egyik fő fejezetében a stratégiaalkotás folyamatából a stratégia mint fogalom kerül értelmezésre, továbbá a tervezéselméleti alapok kerülnek ismertetésre. A könyv első részében hangsúlyosan jelennek meg a vállalati és az üzleti stratégia alapvető elméleti megközelítései, ezen belül a vállalati stratégiát tekintve a könyv elsősorban a növekedés irányaival és eszközeivel foglalkozik. A másik fő fejezetben az üzleti és projekttervezés folyamatának és tartalmának a bemutatására kerül sor, az üzleti terv, mint stratégiát meghatározó és alátámasztó dokumentum részeinek és elemeinek az ismertetésével. A könyv az elméleti megközelítések és modellek bemutatásán túl gyakorlati szempontok és ismeretek bemutatásával kíván hozzájárulni a témakör szakirodalmához.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jelen-nagy-borsy-strategia-es-uzleti-tervezes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave