4. Széntenger és áramszünet – az energiapálya

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Kínai Népköztársaság megalakulását követően létrehozott szocialista nagy- és nehézipar meglehetősen energiaintenzív volt. Az energiaellátottság azonban hagyott kívánnivalókat maga után, ezért a kínai élet állandó jellemzője lett az energiahiány és az ezzel párban járó áramszünetek gyakorlata. Az 1980-as évektől meginduló gyors gazdasági növekedés még fokozta az energiahiányt, amivel muszáj volt keményen szembenézni, hiszen folyamatosan fékezte a növekedési lendületet, nem is beszélve az állandó áramszüneteknek és fűtéskorlátozásnak kitett lakosságról. Ebben az évtizedben emelkedett a szakpolitika rangjára az energiahatékonyság, amelynek kezdetben a legfontosabb eleme a takarékosság volt. Később, az új évezred első évtizedében kezdtek fókuszálni arra a felismerésre, hogy az energiaintenzitást kell mindenképpen csökkenteni, mert a meglévő szinten képtelenség követni a növekedést. A Világbank tanulmánya szerint így aztán 1980 és 2010 között, miközben a GDP a tizennyolcszorosára, addig az energiafelhasználás csak az ötszörösére nőtt (Taylor et al., 2021). A tudatosságnak, a technológiai fejlődésnek és a gazdaság struktúrája átalakulásának köszönhetően 2006-tól már nem nőtt az energiaintenzitás.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eleinte az energiatakarékosság módszere a szigorú, központilag meghatározott elosztás volt. Ehhez kiépítették a helyi, intézményesített felmérő és értékelő rendszereket, igyekeztek kiképezni az embereket. Ekkor hozták létre az energetika állami statisztikai háttérbázisát a maga gyermekcipőivel. Jellemző volt azonban, hogy ez a takarékossági szisztéma érzéketlen volt a pénzügyi szempontokra. Hogy ezen túllépjenek, ahhoz az átfogóbb piacgazdasági reformokra, illetve az azok során kialakult szakpolitikai attitűdökre volt szükség. A vállalati reform profitorientálttá tette az ágazat szereplőit, az árreform pedig érzékelhetővé az energiahatékonyság hasznát. Piaci körülmények közé került a széntermelés és -kereskedelem. 1997-től elkezdték kiépíteni a versenypiaci energiaszolgáltató ágazatot, amely mögé az addig ilyen tapasztalatokkal nem rendelkező kereskedelmi bankok hitelezési gyakorlatát is ki kellett alakítani (Taylor et al., 2021). Erre a területre a törvényi szabályozás csak 1997-től jutott el, amit az kényszerített ki, hogy a liberalizáció során rengeteg olyan cég jött létre, amely kívül esett az állami irányításon, s a hagyományos módszerekkel nem vagy csak nagyon körülményesen lehetett befolyásolni. Törvény született az energiatakarékosságról 1997-ben (The Law on…, 1997), amelyet 2007-ben korszerűsítettek (majd 2024-ben hozták meg az ország történetének első energiatörvényét). A szabályozás mind az iparra, mind az épületállományra szigorú energiahatékonysági sztenderdeket írt elő és intézményrendszert épített ki az ellenőrzésre. 2006-ban pedig először írtak ki makrogazdasági szinten energiahatékonysági célokat, ami azóta is gyakorlat. Ezzel párhuzamosan elkezdtek tömegesen bezárni szennyező ipari létesítményeket. A nagyvállalatokkal szerződéseket írt alá a kormány a sztenderdeknek való megfelelés útjáról.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az energia szempontjából is kritikus kérdés a szén és a szénfüggőség. Mai ismeretek szerint a Föld negyedik legnagyobb szénkészlete található Kínában (az Egyesült Államok, Oroszország és Ausztrália után), nagy hagyománya van a szénhasználatnak, sokfelé nagyon egyszerű a bányászata. Az 1980-as évektől szinte „vadnyugati” körülmények alakultak ki számos szénlelőhelyen, amit a sorozatos, nagyon súlyos, rengeteg halálos áldozatot követelő bányakatasztrófák illusztráltak. 2000-től megindult a szénbányászat, -kereskedelem és -felhasználás kormányzati szintű racionalizálása. Akkor az energiatermelés 70 százaléka származott szénből (Taylor et al., 2021). Két évtized alatt ezt – ahogy a 3. pontban említettük – 55,3 százalékra sikerüt lenyomni. Ebben a folyamatban egyértelműen fékezőleg hat, hogy a szén történelmileg nagyon mélyen beépült a gazdasági és társadalmi struktúrákba, s persze az energiabiztonság szempontjából is jelentős a szerepe. Amikor az emberi környezet állapotának és védelmének kérdései kezdtek megjelenni az átfogó stratégiában és tervek készültek a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének menetére, ezen a téren is drasztikus, helyenként hebehurgya döntések születtek. 2020–21-ben alkalmi regionális szénhiányok is kialakultak, s erőteljes áremelkedés kezdődött az árampiacon. Történt némi visszakozás a 2021-ben indult 14. ötéves tervben, s a szénről egyre inkább „nemzeti realitásként”, mint szükséges támaszként kezdtek beszélni. Ugyanakkor a szabályozás, sztenderdizálás, munkavédelmi szabályozás erre a területre is eljutott.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave