5. 2008 – a technológiai (ipari és pénzügyi) pálya

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A környezeti problémákkal való elégtelen szembenézés mögötti indokok között nemcsak a források, hanem a megfelelő technológiák hiánya is szerepelt. Kína tudományos és technológiai elmaradottságának problémája a Kínai Népköztársaság megalakulása óta kulcseleme a politikai gondolkodásnak. 1978-ban azok a vezetők ragadták magukhoz a hatalmat, akiknek a megfontolásaiban a technológiai fejlődés centrális szerepet játszott (Deng Xiaoping, Chen Yun és társaik). Az 1980-as évektől ebből a szempontból egy vad, szabályozatlan, de nagyon aktív időszak vette kezdetét, amelyben a másolás, a szellemi teljesítmények gátlástalan eltulajdonítása, az ipari kémkedés, majd később a kényszerű technológiatranszfer módszerei játszottak nagy szerepet. Ez azonban széles skálájú folyamat volt, amelyben az egyik szélsőséget a legprimitívebb másolás, míg a másikat az azonnali alkalmazás, a tanulás és továbbfejlesztés jelentette. Ugyanis ebben az időszakban épült ki az a vállalati, kutatói és felsőoktatási bázis is, amelyre a 2000-es évektől már nagy ívű programokat lehetett építeni. Ebben jelentős szellemi mérföldkő volt a 2006-ban kibocsátott 15 éves tudományos és technológiai terv és az abban foglalt 16 megaprojekt. Ez volt az első olyan koncepció, amely alapvetően a hazai innovációra épített. Ahogy Barry Naughton mondja, Kína tulajdonképpen újrakezdte az iparpolitikáját (Naughton, 2021, 49). Nagyon lassan induló program volt, a propagandában nem is kapott nagy figyelmet, de a benne lévő néhány cél (a GDP 2,5 százaléka legyen az K+F költés, a külföldi technológiáktól való függést 30 százalékra kell visszaszorítani, a teljes növekedés 60 százalékának a termelékenység növekedéséből kell származnia) alapvetően meghatározta a későbbi iparpolitikát. A 16 megaprojekt összefűzése egy programba, melyet a miniszterelnök irányít, az első integrált politikai elképzelés volt, amely átfogóan tartalmazta – a gazdaság nézőpontjából – az eddig sorolt környezeti és energetikai gondokra adott technológia-fejlesztési válaszokat is.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az igazi fordulat azonban – ironikus módon – a 2008-as nemzetközi pénzügyi válsággal következett be. Az arra adott válasz ugyanis akkori mércével hatalmas forrásokat teremtett ezekhez a tervekhez is. Az addig a tudományos és technológiai programra megítélt 6 milliárd renminbit ekkor megfejelték további 33 milliárd renminbivel, s ehhez jöhetett majd az évenként tervezett 30–50 milliárd renminbitámogatás. További nagy fordulatot mind ipari, mind környezeti szempontból a stratégiai felemelkedő iparágak elképzelése hozott, amely már kifejezetten iparpolitikai koncepció volt. Az 586 milliárd dolláros ösztönző csomag egy részét az iparra akarták fordítani: ez volt a csírája egy intenzív stratégiai tervezési folyamatnak. Egy év alatt Wen Jiabao miniszterelnök vezetésével összerakták a stratégiai felemelkedő iparágak koncepcióját. Ez nem egy szimpla állami támogatási csomag, hanem a belekerülő iparágak piacosítását, versenyalapú finanszírozási formáit, az ágazatok szabályozását és célként a jövő technológiáinak létrehozását tartalmazta. Akkor húsz stratégiai iparágat jelöltek ki, s kidolgozták a 16 tudományos és technológiafejlesztési megaprojekttel való összekapcsolódásukat is. A húsz kijelölt iparág között három kapcsolódott közvetlenül az energiatakarékossághoz és a környezetvédelemhez, négy a biotechnológiához, három az új energiákhoz, s egy az elektromos járművekhez (Naughton, 2021, 60–61). A 2010-ben elhatározott hét stratégiai feltörekvő iparág (China’s Strategic Emerging…, 2013) lényegében a 20-ból 17-nek a tematikus összevonása volt (a maradék három pedig nem nyilvános, katonai célú iparág volt eredetileg is).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2015-ben szerves folytatásként indították el a Made in China 2025, illetve az Internet Plus nevezetű programokat. Az első többek között a kulcstechnológiákban való függetlenséget, önellátást és világelsőséget tűzte ki célul mind az innovációban, mind pedig a gyártásban. A második célja az internet és egyéb információs technológiák összekapcsolása volt a hagyományos ipari világgal. Ez már a 2012-től hivatalba lépett új vezetés felfrissített iparpolitikai programja volt, amely ugyan nem helyezkedett zöld alapokra, de átfogó szempontként tartalmazta a „zöld fejlődés” célját, s az itt elsődlegesnek minősített tíz irány között is szerepelt az új energiákra támaszkodó járművek és berendezések területe. (A programot egyébként az idők során nagyon sok bírálat érte, elsősorban a piaci intézmények és szempontok terén való visszalépés miatt.)
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave