5. 2008 – a technológiai (ipari és pénzügyi) pálya
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1133/#m1297trend_6_1133 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1133/#m1297trend_6_1133)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1133/#m1297trend_6_1133)
A környezeti problémákkal való elégtelen szembenézés mögötti indokok között nemcsak a források, hanem a megfelelő technológiák hiánya is szerepelt. Kína tudományos és technológiai elmaradottságának problémája a Kínai Népköztársaság megalakulása óta kulcseleme a politikai gondolkodásnak. 1978-ban azok a vezetők ragadták magukhoz a hatalmat, akiknek a megfontolásaiban a technológiai fejlődés centrális szerepet játszott (Deng Xiaoping, Chen Yun és társaik). Az 1980-as évektől ebből a szempontból egy vad, szabályozatlan, de nagyon aktív időszak vette kezdetét, amelyben a másolás, a szellemi teljesítmények gátlástalan eltulajdonítása, az ipari kémkedés, majd később a kényszerű technológiatranszfer módszerei játszottak nagy szerepet. Ez azonban széles skálájú folyamat volt, amelyben az egyik szélsőséget a legprimitívebb másolás, míg a másikat az azonnali alkalmazás, a tanulás és továbbfejlesztés jelentette. Ugyanis ebben az időszakban épült ki az a vállalati, kutatói és felsőoktatási bázis is, amelyre a 2000-es évektől már nagy ívű programokat lehetett építeni. Ebben jelentős szellemi mérföldkő volt a 2006-ban kibocsátott 15 éves tudományos és technológiai terv és az abban foglalt 16 megaprojekt. Ez volt az első olyan koncepció, amely alapvetően a hazai innovációra épített. Ahogy Barry Naughton mondja, Kína tulajdonképpen újrakezdte az iparpolitikáját (Naughton, 2021, 49). Nagyon lassan induló program volt, a propagandában nem is kapott nagy figyelmet, de a benne lévő néhány cél (a GDP 2,5 százaléka legyen az K+F költés, a külföldi technológiáktól való függést 30 százalékra kell visszaszorítani, a teljes növekedés 60 százalékának a termelékenység növekedéséből kell származnia) alapvetően meghatározta a későbbi iparpolitikát. A 16 megaprojekt összefűzése egy programba, melyet a miniszterelnök irányít, az első integrált politikai elképzelés volt, amely átfogóan tartalmazta – a gazdaság nézőpontjából – az eddig sorolt környezeti és energetikai gondokra adott technológia-fejlesztési válaszokat is.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1134/#m1297trend_6_1134 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1134/#m1297trend_6_1134)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1134/#m1297trend_6_1134)
Az igazi fordulat azonban – ironikus módon – a 2008-as nemzetközi pénzügyi válsággal következett be. Az arra adott válasz ugyanis akkori mércével hatalmas forrásokat teremtett ezekhez a tervekhez is. Az addig a tudományos és technológiai programra megítélt 6 milliárd renminbit ekkor megfejelték további 33 milliárd renminbivel, s ehhez jöhetett majd az évenként tervezett 30–50 milliárd renminbitámogatás. További nagy fordulatot mind ipari, mind környezeti szempontból a stratégiai felemelkedő iparágak elképzelése hozott, amely már kifejezetten iparpolitikai koncepció volt. Az 586 milliárd dolláros ösztönző csomag egy részét az iparra akarták fordítani: ez volt a csírája egy intenzív stratégiai tervezési folyamatnak. Egy év alatt Wen Jiabao miniszterelnök vezetésével összerakták a stratégiai felemelkedő iparágak koncepcióját. Ez nem egy szimpla állami támogatási csomag, hanem a belekerülő iparágak piacosítását, versenyalapú finanszírozási formáit, az ágazatok szabályozását és célként a jövő technológiáinak létrehozását tartalmazta. Akkor húsz stratégiai iparágat jelöltek ki, s kidolgozták a 16 tudományos és technológiafejlesztési megaprojekttel való összekapcsolódásukat is. A húsz kijelölt iparág között három kapcsolódott közvetlenül az energiatakarékossághoz és a környezetvédelemhez, négy a biotechnológiához, három az új energiákhoz, s egy az elektromos járművekhez (Naughton, 2021, 60–61). A 2010-ben elhatározott hét stratégiai feltörekvő iparág (China’s Strategic Emerging…, 2013) lényegében a 20-ból 17-nek a tematikus összevonása volt (a maradék három pedig nem nyilvános, katonai célú iparág volt eredetileg is).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1135/#m1297trend_6_1135 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1135/#m1297trend_6_1135)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_1135/#m1297trend_6_1135)
2015-ben szerves folytatásként indították el a Made in China 2025, illetve az Internet Plus nevezetű programokat. Az első többek között a kulcstechnológiákban való függetlenséget, önellátást és világelsőséget tűzte ki célul mind az innovációban, mind pedig a gyártásban. A második célja az internet és egyéb információs technológiák összekapcsolása volt a hagyományos ipari világgal. Ez már a 2012-től hivatalba lépett új vezetés felfrissített iparpolitikai programja volt, amely ugyan nem helyezkedett zöld alapokra, de átfogó szempontként tartalmazta a „zöld fejlődés” célját, s az itt elsődlegesnek minősített tíz irány között is szerepelt az új energiákra támaszkodó járművek és berendezések területe. (A programot egyébként az idők során nagyon sok bírálat érte, elsősorban a piaci intézmények és szempontok terén való visszalépés miatt.)