5. Villamosítás elektromos autókkal

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Szunomár szavaival: „… a zöld technológiák tudatos fejlesztése a gazdaság fellendítése érdekében [folyamat] eredményeképp Kína viszonylag korán, már 2001-ben elkezdte az elektromosautó-ipar támogatását.” Az elektromos járművek ilyen korai támogatása olyasformán meglepő, hogy nem látszott mögötte a piaci racionalitás. A technológiák kezdetlegesek voltak és elektromos járműveket gyakorlatilag még nem lehetett venni – a széles körben ismert Tesla például csak 2004-ben kapott A körös finanszírozást a befektetőktől –, a működtetésükhöz szükséges infrastruktúra (pl. töltők) pedig még ugyancsak kevéssé voltak elérhető. Szunomár ezt az iparpolitikai lépést, akár a napelemek esetében, ahhoz köti, hogy „[a] gazdasági növekedés »zöldítésében« tehát nem kizárólag a környezettudatosság érhető tetten, hanem a párt túléléséhez köthető politikai önérdek is”. Itt automatikusan beemeli az állam–párt nexust, amelyet izgalmas lehetett volna picit tovább boncolni, hisz ez korántsem automatikus, és elemzése rávilágíthatott volna eltérő álláspontokra, összetűzésekre és hatalmi játszmákra (Sperber, 2023), akár a két vizsgált szektoron belül, ami további meglátásokat eredményezhetett volna egy egypártrendszer működését illetően. Mindenesetre az kétségtelen, hogy az állam célja a gazdasági növekedés elősegítése az elektromos járműipar támogatásával, ami ugyanakkor szorosan kapcsolódott a kínai iparpolitika célkitűzéseihez, környezetvédelmi törekvéseihez és energiabiztonságának biztosításához (Du, Ouyang, 2017).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kína stratégiai célja az olajfogyasztás mérséklése és ezáltal energiabiztonságának növelése (Lee, 2012; Ma et al., 2012). Az állam ugyan elősegítette Kína nemzetközi olajpiacokba történő integrációját, diverzifikálva importját, de ezzel párhuzamosan igyekezett kordában tartani fogyasztását is (Downs, 2004). Jellemzően a közlekedés támasztja a legnagyobb keresletet az olaj és az olajtermékek iránt, ezért lényegében stratégiai kérdés volt a kínai állam számára, hogy alternatív meghajtású járművek fejlesztését támogassa (Thomson, Boey, 2016). Az elektromos járművek energiaforrását túlnyomórészt hazai szénből előállított áram fedezte volna, ezzel csökkentve az olajimport szükségességét. Ugyanakkor 2009–2010 körül, amikor a kínai állam nagyobb, elektromos járműveket támogató programokat vezetett be, a helyi energiaátmenet is egyre inkább előtérbe került, ami hosszú távon egyre inkább zöld áramot biztosíthatott volna ennek a járműflottának. Az elektromos közlekedésre való átállás tehát legfeljebb szénkereslet-növekedéshez vezetett volna, de a napelemek telepítése révén az importtól való függetlenedés lehetőségét hordozta magában még akkor is, ha ehhez rengeteg állami támogatás szükségeltetett (Du, Ouyang, 2017).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az elektromos járművek gyors elterjedését támogatta, hogy jelentősen enyhítették volna a városi levegő szennyezettségét is (Horton et al., 2021). A széntüzelés és az iparosítás mellett nagyban hozzájárult a légszennyezéshez a sűrűn lakott városi részeken a belső égésű motorokkal ellátott szabályozatlan kibocsátású járművek használata (Chan, Yao, 2008; Yang, He, 2016; Wang et al., 2019). Az elektromos járművek támogatása ennek a csökkentését célozta meg (Duan et al., 2021; Zhang et al., 2024). Eredménye jól látható, hisz a kínai nagyvárosok levegője lényegesen tisztábbá vált és tisztuló tendenciát mutat (Zheng et al., 2018; Huang, 2024). Mindennek megfelelően, ahogy az Szunomár anyagából is kirajzolódik, a kínai autóipar egészen a közelmúltig alapvetően a belső piacára fókuszált. Az állami támogatások és a belföldi infrastruktúra kiépítése jelentősen elősegítette az elektromos járművek piacának növekedését (Li et al., 2022), amely eszközzel az állam lépésről lépésre igyekezett fenntartani a gazdasági növekedést, csökkenteni az olajjal kapcsolatos ellátásbiztonsági kockázatokat és mérsékelni a légszennyezést.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave