4. Értékláncok, munkaerőpiac és államadósság
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_267/#m1297trend_6_267 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_267/#m1297trend_6_267)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_267/#m1297trend_6_267)
Ugyanakkor magyar szempontból az akkumulátorok gyártása csak csekély hozzáadott értéket jelent a hazai termelésben (mindössze 16–18 százalék), miközben kérdéses, hogy hazánk milyen módon tudna érdemben előre lépni a globális értékláncban? Ahogyan a szerző vitaanyagában helyesen megállapítja, a közép- és kelet-európai országok a relatíve alacsony hozzáadottérték-teremtéssel vesznek részt a globális értékláncokban, amit a kivitel külföldi hozzáadottérték-tartalmát mutató adatbázisok is megerősítenek. Ezzel szemben Spanyolország lényegesen magasabb szinten kapcsolódik az európai értékláncokba a fejlett üzleti szolgáltatások, valamint a távközlési és információs szolgáltatások exportja révén. Természetesen fontos különbséget jelent, hogy az ibériai ország gazdaságának alapját képezi a kkv-szektor, amely diverzifikált exportpiacokkal és több évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik a nemzetköziesedés terén, szemben a közép- és kelet-európai kis- és közepes vállalatokkal, melyek sokszor komoly versenyhátrányban vannak a fejlettebb uniós tagországokhoz képest. Ami a spanyol vállalati szektor innovációval kapcsolatos teljesítményét illeti, a tőkeberuházások jelentős része a gazdasági válságot megelőző időszakban az alacsonyabb képzettséget igénylő szolgáltatásokba és az építőiparba áramlott, miközben a termelékenység érdemben nem növekedett.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_268/#m1297trend_6_268 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_268/#m1297trend_6_268)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_268/#m1297trend_6_268)
További problémát jelent a spanyol munkaerőpiac duális szabályozása (határozott és határozatlan idejű szerződések), ami kedvezőtlen hatást gyakorol nemcsak a termelékenység alakulására, hanem a munkaerő minőségére is. A munkaerő képzettsége a többi európai uniós országhoz képest alacsony, a vállalatok nem fordítottak elegendő forrást a humántőke-állomány fejlesztésére. Ez utóbbi megállapítás ugyanakkor Magyarország esetében is érvényes, elsősorban a 2008–2009-es gazdasági és pénzügyi válságot megelőző időszakban. Közös vonása a spanyol és a magyar nemzetgazdaságnak is a járműgyártás bruttó hazai termékben való meghatározó szerepe. Miközben az autóipari részaránya az ibériai országban a GDP 10 százaléka, addig Magyarországon a szektor hozzájárulása a bruttó hazai termékhez 4 százalék. Hazánkban az autóipari ágazat termelési értéke mintegy 26,2 milliárd euró. Évente 420 ezer személygépkocsi és megközelítőleg 2 millió autómotor készül. A teljes szektor mintegy 160 ezer munkavállalót foglalkoztat (Pásztor, 2023). A közeljövőben történő újabb beruházásokkal (lásd a BYD szegedi autógyára) az autóipari kapacitások további bővítése várható.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_269/#m1297trend_6_269 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_269/#m1297trend_6_269)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_269/#m1297trend_6_269)
A spanyol államadósság kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a 2023. júliusi parlamenti választások után a jelenlegi spanyol kormányfő, a szocialista Pedro Sánchez előzetes megállapodást kötött a radikális elszakadáspárti Katalán Köztársasági Baloldallal (Esquerra Republicana de Cataluña) a dél-európai ország kormányozhatósága érdekében, amely tartalmazta Katalónia adósságállománya egy részének (mintegy 15 milliárd euró) elengedését (Mondelo, 2023). Ez utóbbi lépés heves tiltakozást eredményezett nemcsak az egyes autonóm közösségek vezetői részéről, hanem az ellenzéki pártok (a Spanyol Néppárt és a Vox) mellett egyes szocialista vezetők is bírálták az elképzelést, hangsúlyozva, hogy ez a megoldás sértené az autonóm közösségek közötti szolidaritás elvét, amely a pénzügyi források elosztása terén érvényesül. A Regionális Likviditási Alap (FLA) véleményem szerint csak részmegoldást jelent a spanyol önkormányzati közösségek problémáinak megoldására, ezért szükségessé válhat a spanyol Képviselőház által 1982-ben elfogadott autonóm közösségek finanszírozásáról szóló törvény módosítása. Ugyanakkor a jelenlegi belpolitikai helyzet miatt (a szocialista és radikális baloldali PSOE-Sumar kabinet stabilitása a katalán és a baszk elszakadáspárti erőktől függ) a közeljövőben nem várható a törvény felülvizsgálata.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_270/#m1297trend_6_270 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_270/#m1297trend_6_270)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_270/#m1297trend_6_270)
A vitaanyagban szerepel a kormányzati gazdaságpolitika részéről történt állami támogatások alkalmazásának gyakorlata, amely nem eredményezte a spanyol gazdaság strukturális átalakítását. Az autóipari vállalatok kiemelt állami támogatása nemcsak Spanyolországban, hanem Magyarországon is évtizedek óta használt gazdaságpolitikai eszköz.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_271/#m1297trend_6_271 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_271/#m1297trend_6_271)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_271/#m1297trend_6_271)
Rendkívül érdekes Spanyolország belső részén az elmúlt években tapasztalható elnéptelenedés és a lakosság idősödésnek problémája, amely Magyarország és számos más európai uniós tagállam esetében is megfigyelhető. Mindezek következtében egyes szakmákban egyre nehezebben találnak megfelelően képzett munkaerőt.