1. Kokas Klára műveinek nevelésfilozófiai szempontú kutatása

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas pedagógiájának átfogó bemutatása 2013-ig nagyrészt megtörtént1, de annak sokszínűsége, gazdag kiadott és máig publikálatlan2 kutatási anyaga miatt az életmű teljes összefoglalása nehezen megvalósítható3. Kokas írásainak nevelésfilozófiai szempontú vizsgálatával a legújabb nemzetközi szakirodalmi és komparatív kutatások eredményei és megállapításai új adatokkal és új aspektusokkal bővülnek, de ugyanezt a célt szolgálja a különböző művészetpedagógiák részletes párhuzamba állítása és elemzése is4. Miközben egyszerre hét művészetpedagógus koncepciójának tételes összehasonlítását végezzük el, a korábbiakhoz képest pedig mintegy új dimenzióval, a Kokas-módszerrel bővül a különböző klasszikus és alternatív pedagógiai módszerek tárháza. A nemzetközi kutatási előzményekhez és szakirodalmi diskurzushoz jelent tehát kapcsolódási pontot a művészetpedagógiai képviselők komparatív pedagógiai elemzése, majd a kiválasztott koncepciók és módszerek párhuzamos összevetése.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fontos leszögezni már az elején, hogy a művészetpedagógiák összehasonlító elemzése alapján egyértelművé vált: a Kokas-módszer sajátosságát egy transzcendens világképre épülő pedagógia és nevelésfilozófia adja, amelynek elemei a Kokas-szövegekben szétszórtan, rendszerezés nélkül jelennek meg, gyakran csupán utalások révén. Célunk tehát a kokasi életmű írott anyagának szubtextusának felfejtése, hogy ezáltal új szempontú megvilágításba kerüljön a Kokas-pedagógia egésze, amelyet nem módszertani, hanem konceptuális-teoretikus értelemben vizsgálunk. Szubtextuson pedig a kokasi kifejezések, Isten-nevek, spiritualitást rejtő mondatrészek jelentéstartalmának szöveg alatti-mögötti üzenetét értjük, amelyek többet rejtenek, mint az explicit tartalom, ugyanis kimondatlan hitvallásokat, jelöletlen utalásokat tartalmaznak, ugyanakkor egyértelmű képet festenek Kokas lelkiségéről, Isten-kapcsolatáról, eszmevilágáról és hitéről. Ezeket a szövegek felszíne alatti jelentéstartalmakat olvassuk ki a motívumok, szimbólumok és intertextuális utalások közül, hogy így megsejthetővé váljon Kokas hitbeli, antropológiai és pedagógiai felfogása. E kimondatlan rétege a szövegeknek gazdagítja, mélyíti és átlényegíti a Kokas-életművet egy második olvasatot, valamint új szemantikai tartalmat kölcsönözve annak, és beemeli azt a vallomásos irodalmi kánonba.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az egyes pedagógiai iskolák alapítóinak világképe és antropológia-felfogása meghatározza azt a neveléselméleti meggyőződést, amely konceptuális kereteket ad és alapját képezi pedagógiai programjuknak, közvetetten pedig a választott eszközöknek, módszereknek és eljárásoknak, amelyekkel a nevelési célt megvalósítani szándékoznak5. Következésképpen a különböző nevelési irányzatok vizsgálatkor nem hagyható figyelmen kívül az a világkép és embereszmény, amelyet az iskolaalapító képviselt, és amelyre egész eszmerendszerét felépítette. Kokas írásai kapcsán az olvasó előtt szembeötlő az a markáns elem, amely gondolatait sajátosan árnyalja: az Istennel való élő kapcsolata, valamint az a vallásos embereszmény és pedagógiai koncepció, amely egészen egyedi jelleget kölcsönöz egész módszerének. Elengedhetetlen tehát a kokasi Isten- és emberkép vizsgálata a Kokas-kutatás folyamatában. Ennek érdekében fontos megismernünk Kokas rövid életútját és zenepedagógiai módszerét, illetve annak helyzetét kora oktatáspolitikai viszonyai között. Csak ezután helyezhető a Kokas-gondolat olyan pedagógiai módszerek mellé, amelyekben fontos szerepet kapnak a művészetpedagógiai elemek. Tesszük mindezt annak érdekében, hogy nyilvánvalóvá legyenek a specifikusan kokasi módszertani sajátosságok, a kokasi hagyaték jelentősége.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Módszertani értelemben Kokas életének és munkájának összefoglalása többé-kevésbé megtörtént6, annál hiányosabbak a vallásosságát, illetve spiritualitását, Istenhez és emberekhez, illetve gyerekekhez fűződő viszonyát érintő kutatások, noha ez a lelkiség határozza meg világ- és emberszemléletét, azt követően pedig pedagógiai koncepcióját és végül a választott módszert, eszközöket, célokat. Ahhoz, hogy ezt az alternatív emberképre épülő pedagógiát megismerjük, elengedhetetlen a kokasi metafizika, antropológia, illetve etika ismerete. Ennek felkutatására, a kulcsfontosságú kifejezések és hitvallásszerű gondolatok egységes eszmerendszerré alakítására, a kokasi spiritualitás konkrét fogalmak köré csoportosítására, rendszerezésére, más filozófusok-pedagógusok meggyőződése mellé helyezésére teszünk kísérletet, hogy megragadhatóak legyenek a művészeti nevelésben ma is élő kokasi gondolatok és útmutatások, valamint az a kivételes érzékenységű, empatikus és befogadó viszony Istennel és emberekkel, amely őt a misztikus-egzisztencialista gondolkodókkal rokonítja.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kevés az, ha egy pedagógiai koncepció módszereit, a nevelési folyamatban használt eszközöket, eljárásokat, tanítási formákat, illetve kritériumrendszert vizsgáljuk és vetjük össze a különböző pedagógiai irányzatok vonatkozásában. Szükséges, hogy ezek mellett központi szerepet kapjanak azok az elvek, amelyekre a nevelési koncepció egésze épül, tehát az a szellemi-kulturális értékrendszer, amely az iskola-alapítót jellemzi. Ennek feltárása Kokas esetében még nem történt meg, jóllehet ez képezi eszméinek, koncepciójának legfontosabb magyarázó elvét. Szülők, pedagógusok és művésztanárok nemcsak a gyermekek képességeinek a fejlesztésén dolgoznak, de fontos feladatuk a személyiségfejlesztés is, azaz a gyerekek jellemformálása. E pedagógusi-nevelői célok elérésében nyújt elvi-módszertani alapot, segédeszközt a Kokas-pedagógia nemcsak leendő tanároknak, de szülőknek és a nevelés-fejlesztés területén dolgozóknak egyaránt.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas olvasásakor egyértelművé válik, hogy a különböző művészetpedagógiai elemek használata mellett a Kokas-módszer többlete az a különleges viszony Istennel és emberekkel, amely nélkül a Kokas-módszer nem értékelhető. E tanulmány célja ennek a jellegzetesen kokasi nevelésfilozófiának a körvonalazása, elhelyezése, illetve szélesebb körökben való megismertetése.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas-kutatók kitekintésükben többfókuszú, interdiszciplináris kutatási lehetőségként értékelik Kokas életművét a neveléstan, a szociológia, a kreativitás és művészetek területén7, hiszen a módszer hatékonyan fejleszti a figyelmi, önismereti, koncentrációs, érzelmi, empatikus, képzeleti, alkotói, mozgásos kompetenciákat – ilyenként nemcsak terápiás hatásait érdemes elemezni, de pedagógiai, pszichológiai, esztétikai, szociológiai, művészetpedagógiai kutatások tárgya is lehet, sőt Kokas esszéit és a gyermeknarratívák dokumentumait a szépirodalom felől is érdemes megvizsgálni8. A Kokas-program tengelyében módszertani értelemben valóban a kreatív éneklés, az aktív zenehallgatás és az improvizációs tánc áll9, neveléselméleti értelemben azonban a vezető lelkisége, illetve a jézusi új parancsolatból10 ismert elfogadó, feltétel nélküli szeretetkapcsolat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Kokas-pedagógia kritikája a hagyományos iskolarendszerek aktorai részéről érkezik, és miként más alternatív, az improvizáció módszerét is integráló iskolakísérleteket, a Kokas-pedagógiát is aláértékelik, a támadófelületet pedig a szabadság-elvűség adja csakúgy, mint a Montessori-pedagógia esetében. Kokas felületes ismerői és kritikusai körében évtizedek óta elterjedt az a nézet, hogy ő főleg improvizatív, ad hoc zenepedagógus, módszerét úgy tekintik, mint amely csupán furcsa, komolytalan, véletlenszerű játszadozás, és legtöbb, amire értékelik, az alternativitás11. A Kokas-pedagógia viszont konkrét eszköztárral, módszertani eljárásokkal, rituális elemek szekvenciaszerű sorrendiségével, nevelési céllal rendelkezik még akkor is, ha maga Kokas „ódzkodott a tudományos szaknyelv terminusaitól”12, mivel nem is tehetett mást, ha a gyermekek által teremtett, képzelt világról, eseményekről, történetekről, a gyermeki lelkiségről hű tükröt kívánt átmenteni. Kokas-kutatók sem határolhatják be ezeket a szövegeket tudományos szakzsargonokba, sem meglevő pedagógiai rendszerekbe anélkül, hogy éppen a lényegüktől fosztanák meg azokat. Ahhoz, hogy Kokasról saját világában, kokasi lelkülettel és hitelesen beszéljünk, el kell kerülnünk a megszokott és általános értelemben vett pedagógiai és zenepedagógusi nyelvezetet és értelmezési módot, a különböző kvantitatív kutatói irányzatok fogalomtárát és előírásait, amelyek elemző munkánknak határt szabva a Kokas-pedagógiát jól meghatározott keretek közé szorítanák. Ezzel a Kokas-pedagógiát a lényegétől fosztanák meg, azaz a lelkiségi tartalomtól és érzelmi telítettségtől, amely nélkül hiteltelenné és szárazzá válna. Kokas írásainak, azok nyelvezetének érzelmi telítettsége, közvetlensége, vallomásos jellege tehát nem vizsgálható, és az azokról való értekezés nem történhet egyszerűen a pedagógia legújabb terminusai mentén anélkül, hogy azok éppen legsajátosabb aspektusukat veszítenék el. Olyan szóhasználatot igényelnek, amely nem szorítkozik a pedagógiai, de kiegészül a lelkiségi irodalom szakkifejezéseivel, amelyek meg tudják ragadni Kokas egészen sajátos érzelmi és lelki világát. Igyekezve a szakmai hitelesség és minőség megtartására, ugyanakkor Kokas lelkiségére reflektálva teszünk kísérletet a szövegkorpusz vallásos-lelki dimenzióinak, valamint a Kokas-életmű gazdag spirituális tartalmának és üzenetének, azaz szubtextusának a megfogalmazására annak metaforikus, vallomásos és asszociatív stílusregiszterei értelmében.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Kokas-életmű nagyrészt metaforákkal, szóképekkel gazdagon fűszerezett, vallomásos szövegkorpusz, amelyek gondolatmenete gyakran csapongó, nem lineáris, többnyire az asszociációk kiszámíthatatlan irányát követi, ezért ez az írói, filozófusi, nevelésfilozófusi érzelemvilág felfejtése önmagában is problematikus. Különösen bonyolult ez a feladat Kokas esetében, akinek szövegei a vallomásos próza, a népszerűsítő pedagógia és pszichológia, valamint a tudományos szövegek stílusregisztereinek határmezsgyéjén helyezkednek el, illetve azok sajátos keverékei. A cél nem hatások kimutatása, sem a Kokas-módszer, illetve világszemlélet pedagógiai rendszerekbe szorítása, hanem e nehezen megragadható, pedagógiai-szövegelemzési rendszerekbe nem tagolható forrásanyag mélyrétegeinek felfedése, értelmezése és a rokon gondolkodók megkeresése lesz, akiknek műveiben kapcsolópontokat keresünk a kokasi eszmevilághoz. A kiindulópont a különféle művészetpedagógiák módszertani elemei, valamint teológia-filozófusok, antropológusok, iskolaalapító pedagógusok, pszichológusok, művészek elvei és gondolatrendszere. Kokas ugyanis gyakran indirekt módon beszél Istenről és a transzcendenst érintő meggyőződéséről, ezen utalások felderítése érdekében tehát a kiválasztott Kokas-szövegekből kiemeljük azokat a fogalmakat, Isten-megnevezéseket, vallásosságra és lelkiségre utaló szavakat, a szülőre, tanítóra, és ezzel párhuzamosan a gyermeki lét értékeire, gyermeki viselkedésmintákra való utalásokat, mondatokat, gondolatsorokat, visszaemlékezéseket és leírásokat, amelyekből kirajzolódnak egy alternatív Isten- és emberképre épülő pedagógia körvonalai.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Szem előtt kell tartanunk, hogy a szövegek nemcsak manifeszt, azaz nyílt, nyilvánvaló és explicit üzeneteket, de látens, azaz rejtett, implicit utalásokat is bőven tartalmaznak, amelyek esetében fontos figyelembe vennünk a kontextust, hogy így feltáruljon Kokas gondolkodásmódja, motivációja, értékrendje. Az így összegzett kokasi transzcendenciatant és nevelésfilozófiai meggyőződést párhuzamba állíthatjuk hasonló lelkiséggel, gondolatrendszerrel és világképpel rendelkező teológusok és pedagógusok nézetrendszerével. Mivel a kokasi fogalomalkotás és szóhasználat, a nyelvi formák és a szövegkontextus jellegéből való következtetéssel vizsgáljuk a szövegkorpuszt, így az szemantikai jellegű is.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Forrásanyag

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas Klára gazdag és igen változatos életművének, azon belül a Kecskeméti Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetben található kéziratos Kokas-archívum anyagának nagy része publikálásra került. Az elemzés fókuszában olyan művek állnak, amelyekben konkrét és gyakran megjelenő témák mutatói: Isten, az isteni és emberi lélek, a vallás, a gyermek, a felnőtt, különböző emberi megnyilatkozások, képességek, értékek. A teljes életműből a spirituális jellegű, transzcendenst érintő írások összessége képezi az elemzésre kerülő szövegkorpuszt, amely a teljes életmű írásos kiadványainak több, mint a felét képezi, és amely a következő művek együttese13.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1. táblázat. A kutatás alapját képező Kokas-szövegkorpusz elemei (saját szerkesztés)
Műfaj
Cím
Kiadó, eredeti
megjelenés helye
Év-szám
Megjegyzés
Könyv
A zene felemeli a kezeimet
Akadémiai Kiadó, Budapest
1992
Öröm, bűvös égi szikra
Akkord Zenei Kiadó, Budapest
1998
Angol nyelven ld. Kokas, 1999
Megfésültem a felhőket
Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány, Budapest
2012
posztumusz kötet
Rövid írások: tanulmányok, esszék, cikkek
A Kodály-módszerről
Kodály Intézet, Kecskemét
1977
Bevezetés Barkóczi Ilona és Pléh Csaba Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata című könyvéhez
 
A zene és a mozgás együttes felhasználása a személyiségformálásban
Pedagógiai Szemle
1980/6. 528-537.
Tanár úr
Gyermekünk
1982/12.
8-9
In Kokas et al., 2007
Gyermekek zenebefogadása és önkifejezése különböző művészetformákban: Kodályi segítség a problematikus gyerekek nevelésében.
Kodály Szeminárium, Kecskemét
1984
In Kodályi segítség a problematikus gyerekek nevelésében
 
A deszka galaktikája
Parlando
2002
Esszé
„Meggyőződésem, ha Kodály láthatta volna, hogy én Bachra bukfencezem a gyerekekkel, akkor azt mondta volna: Hm...”
Új Pedagógiai Szemle
2009/7. 103-109.
Interjú, készítette:
Tóth Teréz
Magamról magamnak. Önéletrajz helyett
Személyes című fejezet.
 
2007
A jövő iskolája
Gyermekünk, 9-11.
1975
A test csak közvetítője annak, ami a lélekben zajlik
 
 
Beszámoló egy komplex esztétikai nevelési kísérletről
Erdeiné, Sz. I. (1982, szerk.). Kodály-szemináriumok 1970-1980. Tankönyvkiadó, Budapest. 213-231.
1982
A tanító talentuma
Szép Kelet, szép nap. Pécs.
2001/
június.
79-92.
Kodály nevelési programjáról Arezzóban
Vasi Szemle
1980/2. 221-231.
Saját népünk dalain nevelkedjenek
Gyermekünk
1977/11.
8-11.
Dokumentum-film
A zene felemeli a kezeimet… Kokas Klára gondolatai a tanításról...
Budapest
2005
Fogas János filmje
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ezekben megfelelően részletes és egyértelmű utalásokat olvashatunk Kokas Istenről, az emberről és gyermekről alkotott nézeteiről, Istennel való kapcsolatáról, a transzcendenst, lelki világot, Isteni valóságokat, spiritualitást érintő percepciójáról, az emberi és gyermeki létről14.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A vallásosság- és spiritualitás-kutatások élénkülése rendjén kérdésessé vált bizonyos, a transzcendens valóságot érintő, az idők során változó fogalmak jelentéstartalma15. A fejlődéslélektan-kutatások, illetve Erikson nyomán tudjuk, hogy a vallásos dimenzió jelenléte az egyén életében nemcsak moralitás és viselkedés, tehát a személyiségfejlődés értelemben meghatározó, de ugyanakkor transzcendens világnézetet is kölcsönöz, sőt a vallásos közösség ideológiai, szociális, illetve spirituális értelemben értékgazdag közegévé válhat a fiatalok identitásfejlődésének16. Ugyanakkor „…tagadhatatlanná vált, hogy a vallásosság olyan társadalmi jelenségekre van döntő hatással, mint a házasság és a válás, a termékenység, a gazdasági siker, az iskolai előmenetel, a bűnözés, valamint a drog- és alkoholfogyasztás”17. A vallásossági együttható, illetve vallási szocializáció tehát fontos szerepet tölt be az egyén életében18, következésképpen a nevelés folyamatában is szerephez kell jutnia, ahogy Kokas életművében19.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas gyermekképe önmagában nem, csak a nevelőképével együtt teljes, írásaiban ugyanis gyakran együtt, egymással szembeállítva jelenik meg a kettő: egyfelől a gyermek, másfelől pedig a felnőtt (szülő), pedagógus és művész, tehát a nevelő. Ennek megfelelően a metafizikai mellett az antropológiai dimenzió feltárása és konceptualizálása révén teremthetünk alapot arra, hogy Kokas neveléselméleti felfogását, Istenről és a gyermekről szóló hitvallását körvonalazzuk.
 
1. ábra. Terminológiai fogalomtérkép (saját szerkesztés)
 
A pedagógiai alternativitás fogalma

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az alternativitás fogalma nem értelmezhető önmagában, csupán viszonyfogalomként, azaz csupán egy szembenálló tartalommal, eszmével vagy értékkel együtt definiálható. Eszerint a pedagógiai alternativitás mint másság, a kettős, két választási lehetőséget felkínáló, választható20, a meglevőtől különböző út, módszer. Alternatív tehát az a pedagógia, amely a bevett, elterjedt, hagyományos, érvényben levő, már ismert iskolarendszerhez képest új. A neveléstudományi értelemben vett alternativitás fogalmának meghatározásához tehát elengedhetetlen előbb a hagyományos nevelés és iskolarendszer fogalmát körülhatárolni, amelyhez képest egy iskolakísérlet vagy pedagógiai módszer alternatív elképzelést jelent. Már a kérdésfelvetés is problematikus, ugyanis „a hagyományos pedagógia és iskola kevéssé azonosíthatóak az iskolában alkalmazott nevelési programok alapján, hiszen nem létezik egy, központilag meghatározott program, amelyet egyértelműen hagyományosnak lehetne nevezni. Azonosítható azonban egy az adott korban, helyen, és társadalomban megszokottnak nevezhető, elfogadott és tömegesen létező pedagógiai felfogással és iskolarendszer intézményeivel (Brezsnyánszky 2004) jellemző rendszer”21.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Itt csupán röviden felsoroljuk a hagyományos iskolamodell legfőbb jellegzetességeit: szervezési formáját tekintve tanárcentrikus, frontális tanítási-tanulási mód jellemzi, módszere többnyire a tanári előadás és magyarázat, elsődleges tanítási-tanulási eszköze a tankönyv. Kimeneti követelménye szempontjából azonos elvárási szint, a differenciálás hiánya, információközpontúság, repetitív számonkérés, osztályozással való értékelés, életkor szempontjából homogén osztályok, valamint a tantárgy-tanterem-tanóra rendszer jellemzik22.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az alternativitás fogalmának meghatározása – miként a reformpedagógiáé is – amiatt is megválaszolhatatlannak bizonyuló kérdés, mivel annak tartalma és jelentése a pedagógiatörténet során folyamatosan változott. Ma az új, a más a herbarti iskolatípustól23 eltérő, jobb, korszerűbb, eredményesebb értelemben használatos24, de jelenti „az egyenértékű lehetőségek közötti választás[t]”25, „a hagyományostól eltérő, különálló, új utakat kereső, szabad pedagógiai kezdeményezés[t]” is26. Az alternatív pedagógiai kísérletek egyszóval „olyan, ált[alában] civil kezdeményezésre létrejövő iskolák, melyek a kötelező iskolázási idő egészére vagy valamely szakaszára kínálnak a tömegoktatástól eltérő speciális tananyagot, legtöbbször nem hagyományos pedagógiai módszerekkel. […] Az alternatív iskolák fejlett állami szektor mellett jönnek létre, annak alternatíváiként”27. Kozma28 és Brezsnyánszky29 kitágítják a fogalmat, amikor az alternativitás iskolafenntartói, történeti szempontú értelmezését is megemlítik30.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A neveléstudományi szakemberek meghatározása szerint az alternatív iskolamodell legfőbb jellegzetességei tehát az újszerűség, a kereső, felfedező jelleg, a speciális mivolt (a tananyag tartalmát, megközelítését, a tanítás folyamatát, eszközeit, módszereit, célját, a tanár-diák kapcsolatot stb. tekintve), a választhatóság, a kisebbségben maradás, ugyanis „az alternativitás nyugateurópai értelemben a pluralizmus velejárójaként mindig egy kisebbségben lévő irányzat jelzőjeként definiálódik”31. Ugyanakkor „fontos jellegzetességük a gyermekközpontúság, az egyénre szabott bánásmód, amely szoros összefüggésben áll az intézményekben tapasztalható alacsony gyermeklétszámokkal”32.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az alternativitás kritériuma lehet az is, hogy azok teljes iskolai programtervet kínálnak, ez esetben csak az átfogó, minden műveltségterületet integráló pedagógiák tartoznak közéjük33, vagy hogy teljesen elhatárolódnak nem csupán a hagyományos (állami) iskolamodelltől és tömegoktatástól, de a tradicionális (a második világháborúig megjelent) reformpedagógiai törekvésektől is34. Ilyenként – szűk értelemben – az alternatív iskolák szülői-tanári igényből születtek, de nem újragondolt reformpedagógiai modellek35.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mindezek tisztázása után kérdés marad az alternatív iskolamodell és a reformpedagógia viszonya, ugyanis azok a neveléstudományi diskurzusban gyakran egyszerre, illetve egymást váltva jelennek meg36, sőt a pedagógiai lexikonok az egyes kezdeményezéseket eltérő módon kategorizálják – ugyanazt egyik lexikon alternatívként, másik reformpedagógiaként címkézi. Egyes források szerint37 az alternatív iskola fogalma általánosabb érvényű, amely a reformpedagógiai kísérleteket is magába foglalja. Más források szűkebb értelemben értelmezik és elhatárolják a reformpedagógiai iskolakoncepcióktól, és ez utóbbi megnevezést a tradicionális, azaz a második világháború előtt létrejött iskolamodellekre alkalmazzák.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Álljon itt néhány példa az alternatív iskolaként számontartott kezdeményezésekre: a Benda József Humanisztikus Kooperatív Tanulás iskola- és közösségszervezési programja (HKT), a szentlőrinci iskolakísérlet és munkaiskola, avagy a társadalmi gyakorlat iskolája38, a Sarkadi Gyereksegély Program, Winkler Márta Kincskereső Iskolája, a Freinet-iskolák, a Zsidó Közösségi Iskola, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium avagy a pedagógusok iskolája, a boldogságcentrikus pedagógiai program (AKG), az Újreál középiskola39.
 
A reformpedagógia fogalma

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A reformpedagógia története a klasszikusnak nevezett első, 1890-194540 közé tehető szakaszával indult, amelynek ismert vagy kevésbé ismert kezdeményezései 1968 után kerültek újra az érdeklődés fókuszába, és azóta számos módszertani eleme, sőt sajátos terminus technicusa integrálódott a közoktatásba a modern, kompetenciaalapú társadalmi-munkaerőpiaci-nevelési elvárások révén4142. Oelkers ugyanakkor „a reformpedagógiát nem tekinti önálló, új paradigmának. Mivel nem változtatta meg és nem alakította tartósan a maga képére az iskola világát”43.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A reformpedagógia evolúciójában minden bizonnyal fontos szerepet játszottak a nagy nevelésfilozófus elődök44, sőt Herbart, illetve követőinek pedagógiai rendszere is a maga korában reformernek számított. A fogalom első dokumentált használata kapcsán Fröbelt említik, a reformpedagógus megnevezést pedig elsőként a 18. század végén Basedow és Salzmann esetében használja a szakirodalom – az időben változó jelentéstartalommal45. Hermann Nohl klasszikus meghatározása (1933) hosszú ideig kanonizálta a fogalom jelentéstartalmát, amelynek újradefiniálása folyamatos46. Nohl szerint „a reformpedagógiai mozgalom a herbarti pedagógia kritikájaként megjelenő irányzatként bontakozott ki”47, és az évek során világméretű pedagógiai mozgalommá fejlődött48. A reformpedagógia-történet korszakai a Magyar Pedagógiai Lexikon szerint: az első szakasz az 1890-es évektől az első világháborúig, második szakasz az első világháborút követően az 1930-as évek közepéig tartott, valamint a harmadik szakasz „a tradicionális reformpedagógiai irányzatok II. világháború utáni továbbélése és az alternatív iskolák megszületésének időszaka, amely napjainkig tart”49.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tágabb értelemben – a nagyfokú módszertani különbözőségek ellenére – reformpedagógiának tekinthetők az első új felfogású iskolakísérletektől időben távolabb eső kezdeményezések is, amennyiben nem történeti szempontból soroljuk a módszereket és iskolakoncepciókat neveléstörténeti korszakokba, hanem – miként Kokas komplex művészetpedagógiáját is – az alapelvek, illetve az alkalmazott módszerek és eljárások, eszközök és szerevezési formák, célok és a reformpedagógusokra jellemző gyermekszemlélet alapján értékeljük azokat. A reformpedagógia történetének felosztása értelmében tehát Kokas annak harmadik, újjászülető korszakában alkotott, és mint minden reformpedagógusnak, Kokasnak is elsődleges célja volt a nevelés fogalmának, gyakorlatának és értelmezésének az újragondolása.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A pedagógiai lexikonok meghatározása szerint a fogalom jelentéstartalma ezen a ponton is nagy eltéréseket mutat, azonban abban megegyeznek, hogy azok tanterve, nevelési céljai, az alkalmazott pedagógiai módszerek, eljárások, eszközök – az alternatív iskolamodellekhez hasonlóan – eltérnek a hivatalos tanintézetekétől, és hasonlóképpen a herbarti iskolarendszert hivatottak felváltani, korszerűsíteni. Emellett igyekeztek egészen új, hangulatos, kellemes tanulási környezetet teremteni, ahol a játékosság, a differenciálás, a gyermeki önállóság, szabadság és aktivitás, valamint az életkori sajátosságok figyelembevételének elve központi szerepet kapott.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A reformpedagógia szűkebb értelemben tehát „mindazon – a pedagógiai gondolkodás és nevelési gyakorlat gyermekközpontú megújítására törekvő -, elsősorban Európában és az Egyesült Államokban kibontakozó pedagógiai irányzatok és koncepciók összefoglaló elnevezése, amelyek a XIX. sz. utolsó évtizedeitől kezdődően a XX. sz. húszas éveinek a végéig jöttek létre”50, és amelyek megjelenése tulajdonképpen a korábbi, széles körben elterjedt „pedagógiai elmélet és gyakorlat kritikai reflexióját és revízióját jelenti”51.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A reformpedagógiai iskolaalapítók és modellek, avagy kísérletek változatai közül – a teljesség igénye nélkül – fontos megemlíteni (a különböző erdei iskolák, cserkészet, szlöjd mellett, amelyeket a szakirodalom ugyanide sorol52) Cecil Reddie Abbotsholme-i Új Iskoláját (New School), Hermann Lietz kevésbé ismert vidéki bentlakásos iskoláit (Landerziehungsheim – vidéki nevelőotthonát53), Edmond Demolins Roches-i bentlakásos iskoláját (Ecole de Roches), Maria Montessorit és a Gyermekek Házát (Casa dei Bambini), Rudolf Steiner epochális rendszerű Waldorf-pedagógiáját, Helen Parkhurst Dalton-tervét, Carelton Washburne Winnetka-tervét, Peter Petersen Jena-tervét, Ovide Decroly koedukált magániskolai Decroly-tervét, Georg Kerschensteiner munkaiskoláját (Arbeitsschule), Célestin Freinet Modern Iskola-mozgalmát (Mouvement de l'École Moderne), John Dewey laboratóriumi iskoláját (Laboratory School), William Kilpatrick Projekt-módszerét (Project Method), valamint a magyar újító pedagógusok közül Nemesné Müller Márta családi iskoláját, Nagy László pedagógiáját (Gyermektanulmányi Bizottság, A Gyermek című magyarországi folyóirat) és Domokos Lászlóné Új Iskoláját54.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A reformpedagógiai mozgalmak szorosan összefüggenek az Egyesült Államokból indult és Stanley Hall nevéhez fűződő gyermektanulmány kísérleti pedagógiai-pszichológiai irányzattal, amely gyermekfejlődéstanilag és antropológiailag megalapozta azt55, ugyanakkor az életreform-mozgalmakkal is, amelyek lényegük szerint szorosan kapcsolódnak egymáshoz, sőt amelyek egymással párhuzamosan bontakoztak ki56.
 
Az életreform-mozgalom

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A gyermektanulmány, az alternativitás, a reformpedagógia és az életreform mozgalmak számos ponton érintkeznek egymással57, ezért teljes szétválasztásuk nem lehetséges, az egyes iskolamodellek és kísérletek besorolása azonban jellegzetességeik alapján mégis elvégezhető. Közös vonásuk, hogy mindegyikük a gyermek érdekeit és személyiségfejlődését tartotta elsődleges missziójának, s talán ez a legmérvadóbb eltérés a reformernek számító és a hagyományosnak nevezett pedagógiai rendszerek között. Emellett jellemző a passzív rögzítést helyettesítő nagyfokú gyakorlatorientáltság az életre nevelés céljából. A mozgalom kiindulópontjának és mintegy hitvallásának Carpenter művét tekintik58, amely a gyermektanulmánnyal szinte egyidőben, azzal párhuzamosan haladt – és mindkét törekvés a kor társadalomkritikáját jelenítette meg59.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A gyermektanulmány tehát a gyermeket érintő, gyermekkel foglalkozó tudományok összesége60, amelynek „hátterében ott találjuk Rousseau gyermekfelfogását, a 19. századi pozitivizmus tudományfelfogását, a spenceri evolúciós pszichológia hatását, a világszerte felgyorsuló ipari-természettudományos fejlődést. Az új tudományág anatómiai, fiziológiai, biológiai, antropológiai, pszichológiai, etnográfiai, szociológiai és egyéb tudományos ismeretek rendszere, melyet közös tárgyuk: a gyermek fűz laza egységbe”61. Az életreform egyfajta új spiritualitás62 és életvitel-koncepció, amely az ember világképével, életmódjával, környezethez és természethez való viszonyával áll szoros kapcsolatban – tehát életmód-reformáció, amely azonban nem alkot konkrétan körvonalazható rendszert, módszert vagy filozófiát, és „rekonstrukcióját az is megnehezíti, hogy nincs egyetlen fő műve”63. Kritériumai: életvitel-reform, a népi-nemzeti gyökerekhez való visszatérés (népi művészet, zene, hagyományok), visszatérés a természetbe és a természetes-egészséges életmódhoz, de megkülönböztető jegye legfőképpen az iskola-, kultúra-, társadalom- illetve önkritikai magatartás64.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az életreform mozgalmak tehát egyértelmű hatással voltak a reformpedagógia megjelenésére a 19-20. század fordulóján65, közös elemeik pedig Skiera szerint: testvériesség, az ifjúsági mozgalommal való rokonszenv, karizmatikus vezető jelenléte, természetesség elve, a lelkiség elsőbbsége az intellektussal szemben, idealizált gyermekkép (gyermeki romlatlanság) mint messianisztikus motívum, misszió a világ felé, elidegenedéstől mentes helyszín66, a különböző embercsoportok (nők, munkások), vallások (főként zsidók) egyenjogúsága, az önismeret, illetve az új emberkép67. Az életreform-mozgalom célja tehát „a közösség emancipációja, az életreform pedig a közösségi emancipáció filozófiája”68, valamint az „önmagát és környezetét tudatosan védő és formáló ember” megszületése69. Az életreform Wolbert és Skiera alapján összefoglalt főbb irányzatai: ökológiai reform (környezet és természet, lakóhely), föld- és állatvédelem, vegetarianizmus és természetgyógyászat, öltözködési, táplálkozási, szexualitási reform, ifjúsági és női mozgalmak, pedagógiai és művészettel kapcsolatos reformok, új vallások70.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kodály életrajzkutatói71 úgy beszélnek róla, mint akinek életében fontos volt a természet, a vidék és vidéki életmód, amit rendszeres túrázásai, sportolása, kirándulásai, népdalgyűjtő körútjai, fürdőkbe, szanatóriumokba járása, vegetarianizmusa egyértelműsít72. Anélkül, hogy Kodály alakját misztifikálnánk, kijelenthetjük, hogy világképe, természetszemlélete, pedagógiája, a különböző szellemi műhelyekkel való rokonszenve, az Éneklő Ifjúság mozgalom létrejöttében játszott szerepe egyaránt életreformerré tették őt73.
 
Művészetpedagógia

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A második világháború utáni időszakban lehetetlenné vált bármiféle alternativitás a központosított, államosított és az állam által meghatározott iskolai oktatásban, amely megszűntetett minden addigi pedagógiai reformtörekvést Magyarországon. A változásra több, mint három évtizedet kellett várni, az 1970-es évek elején lehetőség nyílt bizonyos alternativitás bevezetésére, de valójában a ’80-as évek közepén indultak próbálkozások bizonyos tantervi újítások alkalmazására az anyanyelvi-irodalmi, az ének-zenei (Kodály-módszer) és a természettudományos oktatás területén74.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Igazi változást az 1985-ös, majd az 1990-es közoktatási törvény hozott Magyarországon, melynek következményeképpen ébredezni kezdtek a félbeszakadt reformpedagógiai törekvések, irányzatok és azok magyarországi adaptációi: Montessori, Steiner, avagy a Petersen, Freinet és Dewey nevéhez fűződő pedagógiák, Rogers Személyiségközpontú Iskolája, Ranschburg Ágnes – Fehér József-féle Életfa Jungiánus Alkotó Iskola, a budapesti Dalcroze-iskolák: Kállay Lili Dalcroze-tanfolyamai, Szentpál Olga Dalcroze-féle koreográfiája75, Orff, Willems, Menuhin, Suzuki, Yamaha, Ward, Martenot, illetve Kabalevszkij zenepedagógiai módszere76.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A művészeti nevelés, illetve a művészettel nevelés megújításának nemzetközi képviselői mellett magyar kezdeményezések is születtek: Kodály és Ádám zenepedagógiai reformja, az ugyancsak kodályi koncepcióra épülő Gállné Gróh Ilona Ringató programja és a komplex művészetpedagógiai Kokas-módszer, Pécsi Géza zenehallgatási, Varró Margit és Apagyi Mária zongoratanítási módszertana, Lendvai Ernő aranymetszés elmélete, Sáry László kreatív zenei gyakorlatra épülő módszere, a Muzsikás együttes és a Csillagszemű Gyermektáncegyüttes táncpedagógiai modellje77.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A mozgásművészeti irányzatok, módszerek között fontos megemlíteni Dienes Valéria, Palasovszky Ödön és Madzsar Alice, Szentpál Olga, Kállay Lili, Berczik Sára, illetve Kármán Erzsébet nevéhez fűződő iskolákat78. A magyar vonatkozású Dienes Valéria Orkesztikai Iskolája, valamint a Ranolder Intézeti „Klára" Római Katolikus Ipari Leányközépiskola keresztyén szellemisége, világ- és emberképe vonatkozásában a Kokas-lelkiséghez igen közel állnak79. Ezek alapját vallásos téma, illetve tartalom képezi. „A tánc az abszolút ima. A tánc közvetlen beszéd Istennel” – vallotta a keresztyén mozdulat- és táncművészet, valamint a tánc mint ima felfogás nemzetközi képviselője, Charlotte Bara80.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Skrapits tanulmányában megemlít további magyarországi iskolakísérleteket is, amelyek alternatív módon iktatták programjukba a művészetpedagógiai módszereket, elemeket: Kerti Iskola, Cselekvés Iskolája, Gáspár László szentlőrinci iskolakísérlete, Domokos Lászlóné Új Iskolája, Székácsné Vida Mária esztétikai nevelési programja, továbbá „a Humanisztikus kooperatív iskolamodell és tantervei, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium alternatív tantervi programja, Deme Tamás iskolakísérlete, az Academia Ludi et Artis Művészetpedagógiai Egyesület alkotócsoportja által kidolgozott »Kútbanéző« komplex művészeti tanterv, valamint a Garabonciás Művészetpedagógiai Egyesület által kidolgozott Művészetek műveltségterületet lefedő »Garabonciás tanterv«”81.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Új törekvésként jelent meg a Zsolnai József nevével fémjelzett Értékközvetítő és Képességfejlesztő Program (ÉKP), mint esztétikai-nevelési gyakorlat82, valamint a Nyelvi, irodalmi és kommunikációs program (NYIK). Zsolnai, aki több pedagógiai szakfolyóirat elindítója volt, különös hangsúlyt fektetett az érték, illetve értéktelen közötti különbségtételre, csakúgy, mint Kokas, aki gyermekei elé sohasem vitt kacatot vagy silány zenét. Ezt az igényességet mestere, Kodály ültette belé83. Kodály és Kokas nyomdokain indult el a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem keretében az Aktív Zenetanulás Kutatócsoport 2016-ban, amelynek tagjai kidolgozták többek között a Dinamikus énekzene-tanulási modellt, amely tulajdonképpen tantárgy-pedagógiai innováció, és amely „a Kokas-pedagógia szemlélete, kreatív gyakorlata és a tradicionális Kodály-metódus integrált alkalmazása az ének-zene tantárgy élményszerű tanítása során”84.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A reformpedagógiai mozgalom létjogosultságát a hagyományos oktatás egyre merevebbé válása, információközpontúsága adta, amely kevés teret biztosított a differenciálásnak, nem stimulálta a diákok fantáziáját, ezenfelül be- és kimeneti standardjai miatt egyre uniformizálóbbá lett. Emellett a művészeti, illetve a gyakorlati nevelés lassan kiszorult a pedagógiai programból: a fizikum, az érzelmek és a gondolkodás a hagyományos közoktatásban nem egyforma hangsúllyal kerültek fejlesztésre – noha az ember egyszerre mindhárom, éspedig szétválaszthatatlanul test, lélek és intellektus. Ezt a teljességet, holisztikus emberképet, sokszoros összetettséget hozták vissza a tanításba és személyiségformálásba a reform- illetve alternatív pedagógiai irányzatok, amelyek képviselői felismerték a nevelés hiányosságait, az érzelmi nevelés és a kreativitásfejlesztés teljes kimaradását az iskolából, ugyanakkor a magasabb rendű gondolkodási funkciók fejlesztésének hiányosságait is, mint amilyen például az asszociáció, intuíció, absztrakció stb.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A 20. századdal kezdődően, majd a második világháborút követő időszakban a reformpedagógiai gondolatok erősödésével egyre inkább háttérbe szorult a herbarti eszmék alapján elindított, később államivá emelt tantárgy-tanmenet-tanóra-órarend-osztályozás alapú oktatási rend, amely erősen előíró jellegű, emellett tekintélyelvű és frontális, zárt rendszer. E pedagógiai forradalom hatását erősítették az 1878-ban útnak indult gyermekpszichológiai, fejlődéslélektani kutatások is Rousseau gyermekről alkotott koncepcióját, felismerését fejlesztve tovább, miszerint a gyermek nem kicsinyített felnőtt. Ezek a folyamatok, a nemzetközi pedagógiai kutatások eredményei és az azokon alapuló újítások, illetve a hasonló pedagógiai kutatások némi késéssel Magyarországon is megjelentek85.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A fejlődés valójában átalakulás, a gyermek felnőtté válása pedig egy új személyiséggé való lényegülés folyamata, ez tehát a modern pedagógia végső célja – integráltan, egységesen, az egyén minden aspektusát figyelembe véve, igényeihez és lehetőségihez mérten megtenni minden megtehetőt annak érdekében, hogy az egyén teljes életet élhessen. A 20. század elején kibontakozó művészetpedagógiai mozgalom képviselői „élesen bírálták a hagyományos iskola egyoldalú intellektualizmusát, megütközve figyelték a tömegízlés hiányosságait, a nagyiparilag előállított giccs térhódítását. A hagyományos iskola nagy hibája – vélték –, hogy elsősorban az enciklopédikus teljességre, az objektívnek hitt tények mechanisztikus elsajátítására törekszik ahelyett, hogy a gyermek alkotóképességét fejlesztené”86.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

„A művészetpedagógia – értékközvetítés”, mondja Trencsényi87, és a pedagógusok ennek az értékközvetítésnek, a gyerekek és a képviselt értékek találkozásának keresik a módjait, minden nevelő másképpen. Mára ugyanis egészen nyilvánvalóvá vált, hogy a gyermeki alkotóképesség és esztétikai érzék fejlesztéséhez, „a harmonikus és teljes ember neveléséhez szorosan kapcsolódnak a művészetek”88. Kokas nemcsak zenei kultúrát akart közvetíteni tanítványainak, sokkal inkább magát a gyermeket, a gyermekek saját értékeit akarta kibontani különleges, empátiára, figyelemre, szeretetre épített módszerével. Kokas foglalkozásainak többlete különböző egyszerű technikák egyidejűsége: a mozgás zenéhez kapcsolása mellett a népdalkincs megismerése és éneklése, népi, illetve a klasszikus hangszeres zenék hallgatása, mozdulatművészet, tánc, festés, rajzolás, kézi formázás, gyurmázás, mesélés és történetalkotás – egyszerre és egymást követően, egy komplex művészetpedagógia keretében.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

„Az ember mozdulatok által gondolkodik, él, képzel és emlékezik”89. Ha az ember mozdulatait spontaneitás, önkéntelenség, gyönyörűséggel végzett feladat, áradó alkotókedv jellemzi, akkor válhat a gyermek igazán önmagává. Erre akarja segíteni a gyerekeket Kokas a meghitt zenei foglalkozásokon olyan élményeket generálva, amelyek gyakran fedik a Csíkszentmihályi-féle flow-fogalmat: „Ezek azok a pillanatok, amelyeket én »flow«-nak neveztem el, mert amikor az emberek arról beszélnek, hogyan éreznek, amikor az életük a legizgalmasabb, a legélvezetesebb, gyakran úgy írják azt le, mint egy spontán, erőfeszítés nélküli mozgást, mint egy folyó áramlását”90. Kokas gyerekeinek átváltozásai gyakran értékelhetők flow-táncokként91. A zene éppen emiatt volt a legalkalmasabb ezen flow-pillanatok előidézésére, mert „a zene egyik legősibb és talán legnépszerűbb szerepe, hogy a hallgatók figyelmét a kívánatos lelkiállapotnak megfelelő mintába rendezze”92.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az alternativitás fogalmát tehát úgy használjuk, mint amely magába foglalja mindazokat az újszerű, korábban nem alkalmazott pedagógiai módszereket, amelyek a 19. század utolsó évtizede után jelentek meg, tehát a reformpedagógiai iskolakísérleteket és módszereket is alternatívnak tekintjük, a reformpedagógia fogalmát pedig tágabb értelemben értelmezzük, nem történetileg, azaz nem csupán a második világháborúig létrejött iskolakísérleteket, pedagógiai módszereket és képviselőket soroljuk ebbe a kategóriába. Kiindulópontnak tekintjük az 1997-es kiadású, ma is irányadónak számító Magyar Pedagógiai Lexikon fogalommeghatározását93, amely a két kulcsfogalmat tágabban értelmezi, ilyenként Kokast – módszerének újításai, gyermekszemlélete, óráinak szervezésmódja, célja, komplexitása, interdiszciplinaritása értelmében – a reformpedagógia-történet harmadik szakaszában alkotó, késői reformpedagógusnak tekintjük. A reformpedagógia-történet utolsó szakaszát tehát úgy értelmezzük, mint amely a második világháború utáni és máig tartó feléledése annak94. Kokas az időbeli felosztásnak ezen utolsó szakaszában, 1970-től alkotott haláláig, 2010-ig.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mindezek figyelembevételével a különböző reformpedagógiák közül kiemeljük azokat, amelyek összevethetők Kokas elveivel és törekvéseivel, olyan iskolaalapítókat, illetve művészetpedagógusokat keresünk, akik bizonyos metszéspontokon Kokassal hasonló nézeteket vallottak, így nevelésfilozófiájuk egymással párhuzamba állítható. Olyan alternatív- és reformpedagógusokról lesz szó, akik – éppen a fontosnak tartott művészeti elemek és alkotó folyamatok révén – az említett reformtörekvésekhez kapcsolódó művészetpedagógiai mozgalom képviselői.
1 Ld. Kokas et al., 2007 – ezt a digitális kiadványt a továbbiakban röviden Életmű-DVD néven említjük. Kokas et al., 2013 – filmválogatás 4 DVD-n; a Parlando internetes zenepedagógiai folyóiratának „Fülünkbe cseng” című, nyolc részes sorozata; a digitalizált Óramondások konferenciakiadványokban közzétett anyaga Geréné Kristóf Katalin és Deszpot Gabriella munkájaként.
2 Ld. a kéziratban maradt és a Kecskeméti Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet könyvtárában őrzött hagyatékot, valamint a Kokassal készült televíziós és rádiós interjúkat, bemutatókat, a Kokas-tanfolyamok dokumentációit, a Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány tevékenységeit, a Kokas Klára Zenepedagógiai Kutatóműhely munkáját stb.
3 Ld. 3-4. számú Melléklet.
4 Az elérhető összehasonlító pedagógiai kutatások (Bresler, 2007; Cozzutti & Romero-Naranjo, 2014; Tan et al., 2010; Mantie, 2013; Kertz-Welzel, 2004; Womack, 2008; Szabó & Szarka, 2016; Hudgens, 1987) a művészeti – kiemelten a zenei – nevelés elmélete és gyakorlata értelmében különböző dimenziók mentén vizsgálódnak (ld. Göktürk-Cary, 2012; Stipkovits, 2012 – Kodály és Orff pedagógiáját állítja párhuzamba; Habron, 2014 és 2016 pedig Dalcroze euritmiáját elemzi terápiás fókusszal; Szabó & Szarka, 2016 Kodály, Forrai és Kokas módszerét veti össze).
5 Szabolcs, 1999.
6 A Kokas-módszer mint téma a legújabb neveléstudományi kutatásokban egyre gyakrabban felbukkan, többnyire művészetpedagógusok elemzik adott szempontok szerint Kokas életét és alapítványát (Deszpot, 2012; Deszpot & Vass, 2015; Daragó, 2016), megtörtént a módszer összefoglalása is (Deszpot, 2012; Süttő, 2019), kutatják a Kokas-pedagógiát mint módszert és terápiát (Deszpot, 2009; Tiszai, 2018), a koncepció alapelveit (Deszpot-Farnadi-Buda, 2021), az átváltozó táncok mozdulati elemeit (Pásztor, 2016), a figyelem és flow-élmények hatásait (Vass & Deszpot, 2018) stb.
7 Ld. Deszpot és Vass, 2015; Pásztor, 2010; Tóth, 2016; Tiszai, 2018.
8 Ld. Vivante kutatás, Deszpot & Vass, 2015; Tóth, 2012.
9 Deszpot & Vass, 2015. 1.
10 Jn.13,34.
11 Deszpot, 2021a. 327.
12 Tóth, 2012. 149.
13 Ld. a 3. számú Mellékletet, amely összefoglalja Kokas multimédiás kiadványait (az Életmű-DVD-n, ld. Kokas et al., 2007 addig fel nem sorolt folyóiratcikk-tételekkel), valamint a 4. számú Mellékletet, amely Kokas filmográfiáját, videó-interjúit tartalmazza. Ezek szerint 86 tétel szerepel a nyomtatásban megjelent művek listáján – ebből 2 könyv és 21 folyóiratcikk fordítás angol nyelvre. Tehát a kutatás forrásanyaga a körülbelül 1000 oldalnyi szöveges kiadvány nagyjából 60 %-át dolgozza fel. A kiválasztott és felsorolt írások mellett a hagyaték részét képezi még két könyv: a Képességfejlesztés zenei neveléssel (1972), amely Kokas doktori disszertációjának anyagát tartalmazza, valamint az Amerikában tanítottam (1978/2001), amely az Egyesült Államokban tanítással töltött évek beszámolója. Ezek a publikációk jelen kutatás értelmében nem tartalmaznak releváns tartalmakat, ugyanakkor az életmű szövegének csaknem 20 %-át teszik ki.
14 Ld. 2.1. fejezetet, valamint a 3-4. sz. Mellékleteket.
15 Ld. Ebstyne-King, 2003.
16 Erikson, 1968; Youniss et al., 1999. In Ebstyne-King, 2003; Pusztai, 2020.
17 Pusztai, 2019. 789.
18 Ld. Pusztai & Demeter-Karászi, 2019.
19 Magamról magamnak. In Kokas et al., 2007. Személyes című fejezet.
20 Kissné, 2011. 55.
21 Langerné & Muity, 2011. 64.
22 Németh & Skiera, 1999. In Langerné, 2011.
23 A herbarti iskolamodellhez ld. Mészáros, 1982; Pukánszky & Németh, 1996.
24 Kissné, 2011.
25 Nanszákné, 1966. In Kissné, 2011. 55.
26 Czike, 1997. In Kissné, 2011. 55.
27 Báthory & Falus, 1997. In Kissné, 2011. 55.
28 Az alternatív iskolák, alternativitás az iskolaügyben. Kozma, 2004.
29 Alternatívok és alternatívák. Kozma, 2004.
30 Langerné, 2011.
31 Trencsényi, 1999. In Kissné, 2011. 56.
32 Brezsnyánszky, 2004. In Langerné, 2011. 95.
33 Ld. Brezsnyánszky, 2004. In Kissné, 2011.
34 Németh, 1998. In Kissné, 2011.
35 Langerné, 2011.
36 Langerné, 2010.
37 U.o.
38 Lukács, 1991. 54.
39 Lukács, 1991; Nanszákné, 1996. In Langerné & Muity, 2011. 65.
40 Egyes neveléstudományi szakemberek ezt az első szakaszt két időintervallumra tagolják: az első szakasz eszerint az első világháborúig tartott (Vincze, 2018).
41 Pl. az emberkép, értékorientáció stb. fogalmak.
42 Oelkers. In Vincze, 2018.
43 Vincze, 2018. 35.
44 Pl. Rabelais, Montaigne, Comenius, Rousseau, Nietzsche.
45 Vincze, 2018.
46 Pethő, 2011.
47 Vincze, 2018. 35.
48 Pethő, 2011.
49 Ld. Báthory & Falus, 1997; Langerné, 2011. 94. Újragondolt korszakolása szerint a reformpedagógia négy szakasza: 1890-től az első világháborúig (1910-1920-ig), a két világháború között (1920-1933), a második világháború végétől 1960-ig tartott, majd az 1960-1990 közötti periódusban megújult (Vincze, 2018).
50 Báthory & Falus, 1997. In Langerné & Muity, 2011. 66.
51 Langerné & Muity, 2011. 68.
52 Németh, 2000.
53 Mikonya, 2003.
54 Ld. Langerné, 2010. Németh & Pukánszky, 1999.
55 Szűcsné, 2000; Németh, 2000.
56 Skiera. In Vincze, 2018.
57 Németh & Pukánszky, 1999; Pethő, 2011; Németh, 2000, 2012.
58 Civilisation: Its Cause and Cure, 1889.
59 Pethő, 2011.
60 Szűcsné, 2000. s.p.
61 U.o.
62 Skiera, 2006.
63 Kiss, 2005. In Pethő, 2011. 21.
64 Ld. Pethő, 2011.
65 Ld. Oelkers, 1992. In Pethő, 2011.
66 Skiera, 2006. In Pethő, 2011. 26.
67 Csikai, 2018.
68 Kiss, 2005. In Pethő, 2011. 22.
69 Wolbert, 2001. In Pethő, 2011. 22.
70 Pethő, 2011.
71 Ld. Breuer J., Eősze L., Erős I., Gönczy L., Ittzés M., Mészáros I., Pethő V., Pukánszky B., Szabolcsi B., Szőnyi E., Csikai I.
72 Kodály Zoltán mellett életreformerként említik Bartók Bélát és Dienes Valériát is (Németh, 2005). Ld. Pethő, 2011; Csikai, 2018.
73 Kodály, 1941/1982. I.; Pethő, 2009; 2011; Eősze, 1971. In Pethő, 2011.
74 Ld. Langerné, 2010.
75 Ld. Vincze, 2015.
76 Lindenbergerné, 2005; Uzsalyné, 2008.
77 Deme, 2016.
78 Ld. Dienes-, Madzsar-, Szentpál-, Kállay-, Berczik- és Kármán-iskolák. Vincze, 2015.
79 Ld. Dienes Valéria és tanítványa, Turnay Alice keresztény táncműveit, valamint a Szentpál- és a Berczik-iskola keresztény koreográfiáit. Vincze, 2015.
80 Vincze, 2015. 136-138.
81 Deszpot nyomán Skrapits, 2014. s.p.
82 Ld. Langerné, 2010; Torgyik, 2004.
83 Kokas, 1998.
84 Deszpot, 2021b. 4.
85 Pl. Nagy László, Kokas Klára, Székácsné Vida Mária, Deme Tamás programijai és más magyar kezdeményezések. Ld. Pethő, 2011.
86 Pukánszky & Németh, 1996. A könyv digitálisan elérhető, lapszám nélküli verzióját használtam.
87 Trencsényi, 2000. 28.
88 Mészáros, 1982. In Pethő, 2017. 119.
89 Malloch & Trevarthen. In Holger, 2011. 21.
90 Csíkszentmihályi, 1990/2001. 4.
91 Deszpot, 2012.
92 Csíkszentmihályi, 1990/2001. 72.
93 Báthori & Falus, III. kötet, 1997. In Langerné, 2011.
94 Báthory, 1997. In Langerné, 2011.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave