1. Kokas Klára műveinek nevelésfilozófiai szempontú kutatása
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
|
Műfaj
|
Cím
|
Kiadó, eredeti
megjelenés helye
|
Év-szám
|
Megjegyzés
|
|---|---|---|---|---|
|
Könyv
|
A zene felemeli a kezeimet
|
Akadémiai Kiadó, Budapest
|
1992
|
ld. Kokas, 1992
|
|
Öröm, bűvös égi szikra
|
Akkord Zenei Kiadó, Budapest
|
1998
|
ld. Kokas, 1998
Angol nyelven ld. Kokas, 1999
|
|
|
Megfésültem a felhőket
|
Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány, Budapest
|
2012
|
ld. Kokas, 2012,
posztumusz kötet
|
|
|
Rövid írások: tanulmányok, esszék, cikkek
|
A Kodály-módszerről
|
Kodály Intézet, Kecskemét
|
1977
|
ld. Kokas, 1977a.
Bevezetés Barkóczi Ilona és Pléh Csaba Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata című könyvéhez
|
|
A zene és a mozgás együttes felhasználása a személyiségformálásban
|
Pedagógiai Szemle
|
1980/6. 528-537.
|
||
|
Tanár úr
|
Gyermekünk
|
1982/12.
8-9
|
In Kokas et al., 2007
|
|
|
Gyermekek zenebefogadása és önkifejezése különböző művészetformákban: Kodályi segítség a problematikus gyerekek nevelésében.
|
Kodály Szeminárium, Kecskemét
|
1984
|
In Kodályi segítség a problematikus gyerekek nevelésében
|
|
|
A deszka galaktikája
|
Parlando
|
2002
|
Esszé
ld. Kokas, 2002
|
|
|
„Meggyőződésem, ha Kodály láthatta volna, hogy én Bachra bukfencezem a gyerekekkel, akkor azt mondta volna: Hm...”
|
Új Pedagógiai Szemle
|
2009/7. 103-109.
|
Interjú, készítette:
Tóth Teréz
ld. Tóth, 2009
|
|
|
Magamról magamnak. Önéletrajz helyett
|
Személyes című fejezet.
|
2007
|
||
|
A jövő iskolája
|
Gyermekünk, 9-11.
|
1975
|
||
|
A test csak közvetítője annak, ami a lélekben zajlik
|
|
|
||
|
Beszámoló egy komplex esztétikai nevelési kísérletről
|
Erdeiné, Sz. I. (1982, szerk.). Kodály-szemináriumok 1970-1980. Tankönyvkiadó, Budapest. 213-231.
|
1982
|
||
|
A tanító talentuma
|
Szép Kelet, szép nap. Pécs.
|
2001/
június.
79-92.
|
||
|
Kodály nevelési programjáról Arezzóban
|
Vasi Szemle
|
1980/2. 221-231.
|
ld. Kokas, 1977b.
|
|
|
Saját népünk dalain nevelkedjenek
|
Gyermekünk
|
1977/11.
8-11.
|
||
|
Dokumentum-film
|
A zene felemeli a kezeimet… Kokas Klára gondolatai a tanításról...
|
Budapest
|
2005
|
ld. Fogas, J. (2005)
Fogas János filmje
|
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
| 1 | Ld. Kokas et al., 2007 – ezt a digitális kiadványt a továbbiakban röviden Életmű-DVD néven említjük. Kokas et al., 2013 – filmválogatás 4 DVD-n; a Parlando internetes zenepedagógiai folyóiratának „Fülünkbe cseng” című, nyolc részes sorozata; a digitalizált Óramondások konferenciakiadványokban közzétett anyaga Geréné Kristóf Katalin és Deszpot Gabriella munkájaként. |
| 2 | Ld. a kéziratban maradt és a Kecskeméti Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet könyvtárában őrzött hagyatékot, valamint a Kokassal készült televíziós és rádiós interjúkat, bemutatókat, a Kokas-tanfolyamok dokumentációit, a Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány tevékenységeit, a Kokas Klára Zenepedagógiai Kutatóműhely munkáját stb. |
| 3 | Ld. 3-4. számú Melléklet. |
| 4 | Az elérhető összehasonlító pedagógiai kutatások (Bresler, 2007; Cozzutti & Romero-Naranjo, 2014; Tan et al., 2010; Mantie, 2013; Kertz-Welzel, 2004; Womack, 2008; Szabó & Szarka, 2016; Hudgens, 1987) a művészeti – kiemelten a zenei – nevelés elmélete és gyakorlata értelmében különböző dimenziók mentén vizsgálódnak (ld. Göktürk-Cary, 2012; Stipkovits, 2012 – Kodály és Orff pedagógiáját állítja párhuzamba; Habron, 2014 és 2016 pedig Dalcroze euritmiáját elemzi terápiás fókusszal; Szabó & Szarka, 2016 Kodály, Forrai és Kokas módszerét veti össze). |
| 5 | Szabolcs, 1999. |
| 6 | A Kokas-módszer mint téma a legújabb neveléstudományi kutatásokban egyre gyakrabban felbukkan, többnyire művészetpedagógusok elemzik adott szempontok szerint Kokas életét és alapítványát (Deszpot, 2012; Deszpot & Vass, 2015; Daragó, 2016), megtörtént a módszer összefoglalása is (Deszpot, 2012; Süttő, 2019), kutatják a Kokas-pedagógiát mint módszert és terápiát (Deszpot, 2009; Tiszai, 2018), a koncepció alapelveit (Deszpot-Farnadi-Buda, 2021), az átváltozó táncok mozdulati elemeit (Pásztor, 2016), a figyelem és flow-élmények hatásait (Vass & Deszpot, 2018) stb. |
| 7 | Ld. Deszpot és Vass, 2015; Pásztor, 2010; Tóth, 2016; Tiszai, 2018. |
| 8 | Ld. Vivante kutatás, Deszpot & Vass, 2015; Tóth, 2012. |
| 9 | Deszpot & Vass, 2015. 1. |
| 10 | Jn.13,34. |
| 11 | Deszpot, 2021a. 327. |
| 12 | Tóth, 2012. 149. |
| 13 | Ld. a 3. számú Mellékletet, amely összefoglalja Kokas multimédiás kiadványait (az Életmű-DVD-n, ld. Kokas et al., 2007 addig fel nem sorolt folyóiratcikk-tételekkel), valamint a 4. számú Mellékletet, amely Kokas filmográfiáját, videó-interjúit tartalmazza. Ezek szerint 86 tétel szerepel a nyomtatásban megjelent művek listáján – ebből 2 könyv és 21 folyóiratcikk fordítás angol nyelvre. Tehát a kutatás forrásanyaga a körülbelül 1000 oldalnyi szöveges kiadvány nagyjából 60 %-át dolgozza fel. A kiválasztott és felsorolt írások mellett a hagyaték részét képezi még két könyv: a Képességfejlesztés zenei neveléssel (1972), amely Kokas doktori disszertációjának anyagát tartalmazza, valamint az Amerikában tanítottam (1978/2001), amely az Egyesült Államokban tanítással töltött évek beszámolója. Ezek a publikációk jelen kutatás értelmében nem tartalmaznak releváns tartalmakat, ugyanakkor az életmű szövegének csaknem 20 %-át teszik ki. |
| 14 | Ld. 2.1. fejezetet, valamint a 3-4. sz. Mellékleteket. |
| 15 | Ld. Ebstyne-King, 2003. |
| 16 | Erikson, 1968; Youniss et al., 1999. In Ebstyne-King, 2003; Pusztai, 2020. |
| 17 | Pusztai, 2019. 789. |
| 18 | Ld. Pusztai & Demeter-Karászi, 2019. |
| 19 | Magamról magamnak. In Kokas et al., 2007. Személyes című fejezet. |
| 20 | Kissné, 2011. 55. |
| 21 | Langerné & Muity, 2011. 64. |
| 22 | Németh & Skiera, 1999. In Langerné, 2011. |
| 23 | A herbarti iskolamodellhez ld. Mészáros, 1982; Pukánszky & Németh, 1996. |
| 24 | Kissné, 2011. |
| 25 | Nanszákné, 1966. In Kissné, 2011. 55. |
| 26 | Czike, 1997. In Kissné, 2011. 55. |
| 27 | Báthory & Falus, 1997. In Kissné, 2011. 55. |
| 28 | Az alternatív iskolák, alternativitás az iskolaügyben. Kozma, 2004. |
| 29 | Alternatívok és alternatívák. Kozma, 2004. |
| 30 | Langerné, 2011. |
| 31 | Trencsényi, 1999. In Kissné, 2011. 56. |
| 32 | Brezsnyánszky, 2004. In Langerné, 2011. 95. |
| 33 | Ld. Brezsnyánszky, 2004. In Kissné, 2011. |
| 34 | Németh, 1998. In Kissné, 2011. |
| 35 | Langerné, 2011. |
| 36 | Langerné, 2010. |
| 37 | U.o. |
| 38 | Lukács, 1991. 54. |
| 39 | Lukács, 1991; Nanszákné, 1996. In Langerné & Muity, 2011. 65. |
| 40 | Egyes neveléstudományi szakemberek ezt az első szakaszt két időintervallumra tagolják: az első szakasz eszerint az első világháborúig tartott (Vincze, 2018). |
| 41 | Pl. az emberkép, értékorientáció stb. fogalmak. |
| 42 | Oelkers. In Vincze, 2018. |
| 43 | Vincze, 2018. 35. |
| 44 | Pl. Rabelais, Montaigne, Comenius, Rousseau, Nietzsche. |
| 45 | Vincze, 2018. |
| 46 | Pethő, 2011. |
| 47 | Vincze, 2018. 35. |
| 48 | Pethő, 2011. |
| 49 | Ld. Báthory & Falus, 1997; Langerné, 2011. 94. Újragondolt korszakolása szerint a reformpedagógia négy szakasza: 1890-től az első világháborúig (1910-1920-ig), a két világháború között (1920-1933), a második világháború végétől 1960-ig tartott, majd az 1960-1990 közötti periódusban megújult (Vincze, 2018). |
| 50 | Báthory & Falus, 1997. In Langerné & Muity, 2011. 66. |
| 51 | Langerné & Muity, 2011. 68. |
| 52 | Németh, 2000. |
| 53 | Mikonya, 2003. |
| 54 | Ld. Langerné, 2010. Németh & Pukánszky, 1999. |
| 55 | Szűcsné, 2000; Németh, 2000. |
| 56 | Skiera. In Vincze, 2018. |
| 57 | Németh & Pukánszky, 1999; Pethő, 2011; Németh, 2000, 2012. |
| 58 | Civilisation: Its Cause and Cure, 1889. |
| 59 | Pethő, 2011. |
| 60 | Szűcsné, 2000. s.p. |
| 61 | U.o. |
| 62 | Skiera, 2006. |
| 63 | Kiss, 2005. In Pethő, 2011. 21. |
| 64 | Ld. Pethő, 2011. |
| 65 | Ld. Oelkers, 1992. In Pethő, 2011. |
| 66 | Skiera, 2006. In Pethő, 2011. 26. |
| 67 | Csikai, 2018. |
| 68 | Kiss, 2005. In Pethő, 2011. 22. |
| 69 | Wolbert, 2001. In Pethő, 2011. 22. |
| 70 | Pethő, 2011. |
| 71 | Ld. Breuer J., Eősze L., Erős I., Gönczy L., Ittzés M., Mészáros I., Pethő V., Pukánszky B., Szabolcsi B., Szőnyi E., Csikai I. |
| 72 | Kodály Zoltán mellett életreformerként említik Bartók Bélát és Dienes Valériát is (Németh, 2005). Ld. Pethő, 2011; Csikai, 2018. |
| 73 | Kodály, 1941/1982. I.; Pethő, 2009; 2011; Eősze, 1971. In Pethő, 2011. |
| 74 | Ld. Langerné, 2010. |
| 75 | Ld. Vincze, 2015. |
| 76 | Lindenbergerné, 2005; Uzsalyné, 2008. |
| 77 | Deme, 2016. |
| 78 | Ld. Dienes-, Madzsar-, Szentpál-, Kállay-, Berczik- és Kármán-iskolák. Vincze, 2015. |
| 79 | Ld. Dienes Valéria és tanítványa, Turnay Alice keresztény táncműveit, valamint a Szentpál- és a Berczik-iskola keresztény koreográfiáit. Vincze, 2015. |
| 80 | Vincze, 2015. 136-138. |
| 81 | Deszpot nyomán Skrapits, 2014. s.p. |
| 82 | Ld. Langerné, 2010; Torgyik, 2004. |
| 83 | Kokas, 1998. |
| 84 | Deszpot, 2021b. 4. |
| 85 | Pl. Nagy László, Kokas Klára, Székácsné Vida Mária, Deme Tamás programijai és más magyar kezdeményezések. Ld. Pethő, 2011. |
| 86 | Pukánszky & Németh, 1996. A könyv digitálisan elérhető, lapszám nélküli verzióját használtam. |
| 87 | Trencsényi, 2000. 28. |
| 88 | Mészáros, 1982. In Pethő, 2017. 119. |
| 89 | Malloch & Trevarthen. In Holger, 2011. 21. |
| 90 | Csíkszentmihályi, 1990/2001. 4. |
| 91 | Deszpot, 2012. |
| 92 | Csíkszentmihályi, 1990/2001. 72. |
| 93 | Báthori & Falus, III. kötet, 1997. In Langerné, 2011. |
| 94 | Báthory, 1997. In Langerné, 2011. |