Lőrinc László

Életmódtörténet III.

Anyagi kultúra 1500-tól napjainkig


Az autók ellepik az utcákat

A gépkocsi a 20. században tömegcikké vált. Az úgynevezett fejlett világban már az alsó középosztály családjai számára is elérhető volt, akár több gépkocsi is. A tömeges igény tömeges gyártást tett lehetővé. Ennek nyomán csökkentek a kocsik árai, és újabb társadalmi csoportok tarthattak rá igényt. A sorozatban, futószalag mellett gyártott, viszonylag olcsó gépkocsi Amerikában jelent meg: a detroiti Ford gyár híres T-modelljéből 1908 és 1927 között összesen 15 milliót adtak el. A végén már 10 másodpercenként készült egy-egy új autó. Ebben kulcsszerepe volt a makói Galamb Józsefnek, a Ford gyár főmérnökének, aki az első T-modellt tervezte. Ő találta fel többek között a később világszerte átvett bolygóműves sebességváltót is. 1924-ben már minden tizedik amerikainak volt kocsija.

Életmódtörténet III.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 844 6

Hogyan változtak az ételeink az idők folyamán, és mi volt ebben a kivagyiság szerepe? Miféle hadicseleket alkalmaztak egymás ellen kórokozók és betegek évszázadokon keresztül? Hogyan változott az emberek tisztaságról alkotott fogalma? Hogyan alakult viszonyuk a falvakat hátukon úsztató mocsarakhoz vagy a vadállatokhoz? Hol és hogyan szerezték be a lőpor és a festékek alapanyagait? Hogyan világosodtak ki az esték, és ez milyen hatással járt? Miként változott a hírek terjedése a postakocsitól a táviratig és tovább? Milyen új élményeket hozott a vonat, a mozi, az autó, a repülés vagy a számítógép?

Csak néhány kérdés azok közül, amelyeknek nyomába ered az utóbbi fél évezred anyagi világát sok képpel és eredeti forrásszöveggel bemutató könyv.

Hivatkozás: https://mersz.hu/lorinc-eletmodtortenet-iii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave