Weissmahr Béla

Az emberi lét értelme

Metafizikai értekezések


A rahneri filozófia

Rahner reflektál arra, hogy minden megismerésünkben két elem található: konkrét valami megismerése és az az állítás, hogy ez a valami létezik. Az ember nem szűnik meg kérdezni, és akármi után is kérdez, minden esetben a létkérdést veti fel. Minden kérdés azonban előzetes ismeretet tételez fel, mert a teljesen ismeretlen után nem tudunk érdeklődni. A kérdés elemzéséből kitűnik, hogy az emberi ismeret egyrészt mindig is útban van a létmegismerés felé, másrészt már mindig is, minden egyedi megismerést megelőzően „birtokolja a létet”. Ez a lét-birtoklás a legalapvetőbb ismeret, hiszen a tomista ismeretelmélet szerint a megismerés lényege szerint nem valami külsőre való rábukkanás, még semmiképpen meg nem lévő kapcsolat felvétele, hanem elsősorban létazonosság. A megismerhetőség és a megismerés a lét belső tulajdonsága, amely azonban annyira korlátozódik, annyira szorul rá a „másikra”, amennyire a létező korlátozott. Ebből érthető, hogy a tomista ismeretelmélet számára a kérdés nem is az, hogy hogyan lehet a megismerő és a megismert közötti távolságot áthidalni (hiszen a megismerés lehetősége éppen a megismerő és a megismert között fennálló, a megismerést megelőző létazonosságban gyökerezik), hanem a kérdés az, hogyan lehetséges, mi által jön létre, hogy a megismert különbözik a megismerőtől. Más szóval: hogyan lehetséges olyan megismerés, amely magától különböző valóságot „befogad”. Nem arról van tehát szó, hogy szakadékot hidaljunk át, hanem a kérdés az, hogy mi által adódik ez az alanyt a tárgytól elválasztó „szakadék”.

Az emberi lét értelme

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 904 7

Weissmahr Béla S.J. (1929-2005) a jezsuiták müncheni filozófiai fakultásának elismert és kedvelt professzora, a 20. század egyik nagy hatású filozófiai áramlatának, az ún. „transzcendentális neotomizmusnak" legnagyobb magyar képviselője volt.

Weissmahr filozófiája a mindent átfogó Egység dialektikus metafizikájaként jelölhető meg, s ennyiben inkább követi a Cusanustól Hegelig ívelő német spekulatív filozófia irányát, semmint a klasszikus tomizmust. Munkáit nagyfokú eredetiség, világos, ám tömör szövegszerkesztés és az érvelés virtuóz és aprólékos kimunkáltsága jellemzi. Három legfontosabb filozófiai műve immár magyarul is olvasható: előbb (1995) az Ontológia, majd (1996) a Filozófiai istentan, végül pedig (2009) a Németországban is csak halála után kiadott A szellem valósága jelent meg magyarul.

Jelen kötet Weissmahr Béla fontosabb tanulmányainak gyűjteményét adja. A felölelt témák igen változatosak: a végső megalapozás kérdésétől az Isten-szabadság-halhatatlanság klasszikus témáin át szerepelnek itt az ember szabadságáról, élete értelméről, ugyanakkor azonban az evolúcióról, a Gödel-tételről vagy a krisztusi szabadítás jelentéséről szóló gondolatmenetek is.

Weissmahr Béla filozófiai munkássága e kötettel teljesen hozzáférhető válik hazájában. Ezzel megnyílik annak lehetősége is, hogy egy jelentős és eredeti magyar filozófus hatást gyakorolhasson hazánk szellemi életére.

Hivatkozás: https://mersz.hu/weissmahr-az-emberi-let-ertelme//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave