Jancsik András, Jászberényi Melinda, Kökény László

Az utazásszervezés új dimenziói


Global Distribution Systems (GDS)

A GDS-ek létrejötte előtt az utazási iparág szereplői számos olyan félig, vagy teljesen automatizált informatikai rendszert fejlesztettek ki, amelyek jelentős mértékben felgyorsították a légitársasági foglalások elkészítését és az utazási dokumentumok kiállítását. Az ilyen rendszereket CRS-eknek hívták. Egy CRS legfőképpen abban különbözött a GDS-ektől, hogy míg az előbbi kezelt, addig az utóbbi csak megosztotta a különböző szolgáltatók tartalmait. További jelentős különbség az elérhető tartalomban volt: a GDS-ekben már nem csak légitársasági, hanem szálloda, bérautó, vasúti stb. ajánlatok is lekérdezhetőek és foglalhatóak voltak. A legelső, igen kezdetleges CRS-t, a Reservisor-t az American Airlines kezdte használni 1946-ban. E rendszerrel 20 ember munkáját lehetett megspórolni. 1960-ban az IBM fejlesztői segítségével ugyanez a légitársaság rukkolt elő a félautomata, SABRE nevű rendszerrel (Semi Automatic Business Research Environment), amelyet néhány éven belül az utazási irodák is el kezdtek használni. A GDS-ek klasszikus B2B (Business to Business) szereplők.

Az utazásszervezés új dimenziói

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 059 953 5

Kevés tevékenységet változtat meg annyira az internet elterjedése, mint az utazásszervezést. Azok a szervezetek, melyek alkalmazkodnak a fejlődéshez, továbbra is sikeresek maradhatnak. Ehhez a folyamathoz nyújt komoly segítséget e könyv, mely összefüggéseiben elemzi a turizmus múltját, jelenét, jövőjét.

dr. Simon András, lektor

A könyv rendkívül időszerű, felvázolja az utazásszervezés és közvetítés múltját és jelenét. Áttekinti a legújabb keresleti és kínálati trendeket, és rámutat a turizmus folyamatosan változó gazdasági hátterére, valamint az ezt követő fogyasztói magatartásra. A turizmus és a turisztikai szakma teljes spektrumát mutatja be a legfrissebb statisztikákkal alátámasztva. Gyakorlati ismeretekkel, egyben lexikonként is szolgál a friss szakmabeliek számára. A könyv hiánypótló funkciót is betölt, hiszen kevés az olyan szakirodalom, amely ilyen részletességgel elemzi az utazási irodán belül folyó munkát, s kiemeli annak igényességét és sokszínűségét.

Az utazásszervezők és közvetítők nevében ezúton is köszönetemet fejezem ki, hogyez a tudományos munka megszületett, és elérhetővé vált a jövő szakemberei számára.

Nyúl Erika

ügyvezető igazgató, Violin Travel Ltd.

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jancsik-jaszberenyi-kokeny-az-utazasszervezes-uj-dimenzioi//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave