Borbély Gábor

Civakodó angyalok


Abaelardus második megoldása: a Logica nostrorum petitioni sociorum

Abaelardus az univerzáléproblémára a Logica ingredientibus Porphüriosz-glosszáiban adott megoldásával nem lehetett teljességgel elégedett. A későbbiekben ugyanis fölülvizsgálta a korábbi álláspontját, ahogyan ezt a Glossae super Porphyrium secundum vocales, valamint az ennek további revíziójával keletkezett Glossulae, avagy Logica nostrorum petitioni sociorum (LNPS) mutatják (vö. Mews 1984; s szövegkiadása: Petrus Abaelardus 1933). A helyenként homályos Logica ingredientibushoz képest úgy tűnik, hogy ez utóbbi Porphüriosz-kommentár tükrözi Abaelardus legkiforrottabb megoldását az univerzáléproblémára (De Rijk 1980: 139). Johannes Saresberiensis beszámolója is ezt látszik alátámasztani, ő ugyanis Abaelardus megoldását az LNPS-ben található megoldással azonosítja, amennyiben azt írja, hogy Abaelardus szerint az univerzálé a sermóval azonos (Johannes Saresberiensis 1929: 92, 874c; 2003: 127). Abaelardus továbbá éppen a gondolkodás intencionális objektumainak kérdésével kapcsolatban képvisel az LNPS-ben radikálisan új álláspontot, amit – mint láthattuk– az LI-ben nem dolgozott ki.

Civakodó angyalok

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 431 9

„Ha tehát sem klerikus, sem laikus, sem pedig szerzetes nem vagy, akkor képtelen vagyok kitalálni, hogy milyen néven nevezzelek. (…) A nevek ugyanis el szokták veszíteni tulajdonképpeni jelentésüket akkor, amikor az általuk jelölt dolgok megszűnnek tökéletesek lenni. Ha eltávolítjuk a ház tetejét vagy a falát, akkor a házat csak tökéletlen háznak nevezzük. Hasonlóképpen: ha azt a testrészt, amely férfivá tesz, eltávolítjuk, téged nem Péternek, hanem tök-életlen Péternek kell, hogy nevezzünk” (Roscellinus levele Petrus Abaelardushoz).

„Az ember valamennyi törekvése között a bölcsességre irányuló a legtökéletesebb, a legmagasztosabb, a leghasznosabb és a legörömtelibb. A legtökéletesebb azért, mert amilyen mértékben törekszik az ember a bölcsességre, oly mértékben részesül - legalábbis valamelyest - az igaz boldogságban (…). A legmagasztosabb viszont azért, mert az ember a leginkább ennek révén válik az Isten hasonmásává, aki mindent a bölcsességben hozott létre; s mivel a hasonlóság a szeretet oka, a bölcsességre irányuló törekvés mindenekelőtt a barátság révén köt össze bennünket Istennel (…). A leghasznosabb pedig azért, mert a bölcsesség révén jutunk el a halhatatlanság birodalmába: a bölcsesség kívánása tehát elvezet az örök uralomhoz. A legörömtelibb végül azért, mert nincsen keserűség a társaságában; nincsen bosszúság a vele való élésben, hanem csak vígság és öröm” (Aquinói Szent Tamás, Summa contra gentiles, Első könyv, Második fejezet).

Hivatkozás: https://mersz.hu/borbely-civakodo-angyalok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave