Kárpáti Andrea

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig


Integratív művészetpedagógia az óvodában

A vizuális nevelés elméletét és gyakorlatát mindmáig meghatározó angol művészettörténész, Herbert Read 1943-ban írt alapműve, az Education Through Art (Nevelés a művészet által) szintén integratív szemléletű. Bevezetőjében a szerint rendszerezi az esztétikai nevelés körébe sorolható tárgyakat, hogy milyen érzékszervek működését fejlesztik. Szerinte az ének és a zene, az irodalom és a színjátszás, a képző- és ipaművészetek között a kapcsolat: a ritmus és a mozgás. A vizuális nevelés másik alapművének szerzője, Victor Loewenfeld Creative and Mental Growth (Kreatív és szellemi fejlődés) című, 1949-ben megjelent munkája viszont a lehető leghatározottabban integrációellenes. A pszichológusból lett rajzpedagógus, aki az amerikai Pennsylvaniai Állami Egyetemen a 20. század derekán megalapította az Egyesült Államok egyik legkorábbi vizuális nevelési kutatóközpontját, és szerte a világon évtizedekre irányt szabott a tudományos munkának és a pedagógiai fejlesztésnek egyaránt, úgy vélte, hogy az integráció a szaktárgy határain túl nem lépve valósítandó meg.

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 362 6

„Jelképek erdején át visz az ember útja” – Baudelaire szavai jól jellemzik a 21. századot, amelyben a képi kommunikáció az élet minden területét átszövi. A térbeli tájékozódás, a színek, formák hatásos használata az öltözködéstől a közösségi médiában alakított képmásig, az építés és tárgyalkotás mind részei a könyv témáját adó vizuális nyelvnek.

A gyermekrajz egy kutató kezében könnyen úgy járhat, mint a lepke, amely egy állatbarát rovarász hálójába akad. Fajtájáról, származási helyéről, szokásairól és alakjáról pontos feljegyzések készülnek, majd felnyílik a háló. A lepke repülhetne is tovább, ha szárnyáról a vizsgálódás során le nem pergett volna a hímpor. Mindent megtudtunk, ami kideríthető, de vizsgálódásunk közben csúszómászóvá tettük. Nincs titka már, ami elbűvölne. Ez a könyv arra törekszik, hogy a vizuális képességrendszer megismerésével váljék érthetővé, de ne veszítsen varázsából a gyermekrajzok és kamaszművek világa.

Az első firkáktól a 12–14 éves kiskamaszok hagyományos és digitális műveiig követi nyomon a szerző a képi nyelv formálódását, hazai és nemzetközi kutatások és a rajzpedagógiában eltöltött négy évtized tapasztalatai alapján. A kötetben számos művészeti projektről olvashatunk, amelyek képek, szobrok, építmények alkotásában és megértésében segítik a fiatalokat. A szerző a pedagógiai programok értékeléséhez is ad eszközöket, a képességkutatás eredményeivel támogatva a fejlesztést.

A könyvet ajánljuk mindenkinek, aki tanítja és kutatja a gyermekek képi nyelvét, és azoknak is, akik csak csodálják vagy csodálkoznak rajta, és szeretnék jobban megérteni.

Hivatkozás: https://mersz.hu/karpati-a-gyermekrajztol-a-fiatalok-vizualis-nyelveig//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave