Kárpáti Andrea

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig


A konstruáló képesség tevékenységei

A konstruáló képesség tevékenységrendszerének feltárására Kimbell és munkatársai képességmodellje alapján került sor 1994 és 1997 között, egy magyar tervezőképesség-kutatás keretében. Az Iparművészeti Főiskola (ma: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) pedagógus-továbbképzésen részt vevő hallgatói közül tíz rajztanár, valamint 333 fő, 12–14–16 éves tanítványuk vett részt az iskolai kipróbálásban. A tanulók korosztályonként két-két feladatot oldottak meg: egy funkcionális és egy dekoratív jellegű tárgyat terveztek és készítettek el. Az elkészült munkákat felkészített értékelők (tapasztalt rajztanárok) két-két fős csoportja értékelte megadott szempontok szerint. Kiderült, hogy a brit és a magyar tanulók eltérő iskolai felkészítése és gondolkodása (szavai, fogalomhasználata) miatt a brit kutatók által leírt képességelemek a hazai környezetben kevéssé voltak használhatók. A magyar kutatók hat, a hazai gyakorlatra érvényes szempontot azonosítottak. (A tevékenységrendszer leírása az 1. fejezet 1.4. részében olvasható.)

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 362 6

„Jelképek erdején át visz az ember útja” – Baudelaire szavai jól jellemzik a 21. századot, amelyben a képi kommunikáció az élet minden területét átszövi. A térbeli tájékozódás, a színek, formák hatásos használata az öltözködéstől a közösségi médiában alakított képmásig, az építés és tárgyalkotás mind részei a könyv témáját adó vizuális nyelvnek.

A gyermekrajz egy kutató kezében könnyen úgy járhat, mint a lepke, amely egy állatbarát rovarász hálójába akad. Fajtájáról, származási helyéről, szokásairól és alakjáról pontos feljegyzések készülnek, majd felnyílik a háló. A lepke repülhetne is tovább, ha szárnyáról a vizsgálódás során le nem pergett volna a hímpor. Mindent megtudtunk, ami kideríthető, de vizsgálódásunk közben csúszómászóvá tettük. Nincs titka már, ami elbűvölne. Ez a könyv arra törekszik, hogy a vizuális képességrendszer megismerésével váljék érthetővé, de ne veszítsen varázsából a gyermekrajzok és kamaszművek világa.

Az első firkáktól a 12–14 éves kiskamaszok hagyományos és digitális műveiig követi nyomon a szerző a képi nyelv formálódását, hazai és nemzetközi kutatások és a rajzpedagógiában eltöltött négy évtized tapasztalatai alapján. A kötetben számos művészeti projektről olvashatunk, amelyek képek, szobrok, építmények alkotásában és megértésében segítik a fiatalokat. A szerző a pedagógiai programok értékeléséhez is ad eszközöket, a képességkutatás eredményeivel támogatva a fejlesztést.

A könyvet ajánljuk mindenkinek, aki tanítja és kutatja a gyermekek képi nyelvét, és azoknak is, akik csak csodálják vagy csodálkoznak rajta, és szeretnék jobban megérteni.

Hivatkozás: https://mersz.hu/karpati-a-gyermekrajztol-a-fiatalok-vizualis-nyelveig//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave