Nemzetközi menedzsment
2., bővített kiadás
Tényezők | Országok/régiók | Jellemzők | Mikrovállalat | Kisvállalat | Közepes vállalat | Mkkv | Nagyvállalat | Összesen |
Vállalatok száma | Mo. |
db |
548 744 | 28 514 | 4 669 | 581 927 | 936 | 559 336 |
% | 94,1% | 4,9% | 0,8% | 99,8% | 0,2% | 100,0% | ||
EU–28 | % | 93,0% | 5,9% | 0,9% | 99,8% | 0,2% | 100,0% | |
Alkalmazottak száma | Mo. |
db |
908 108 | 532 675 | 459 153 | 1 899 936 | 852 759 | 2 736 260 |
% | 32,6% | 19,1% | 16,5% | 68,2% | 31,2% | 100,0% | ||
EU–28 | % | 29,7% | 20,1% | 16,8% | 66,6% | 33,6% | 100,0% | |
Hozzáadott érték | Mo. |
Md € | 13,0 | 11,9 | 12,7 | 37,6 | 28,9 | 62,4 |
% | 18,7% | 17,2% | 18,3% | 54,2% | 46,3% | 100,0% | ||
EU–28 | % | 20,8% | 17,6% | 18,0% | 56,4% | 43,2% | 100,0% | |
Egy munkavállalóra jutó hozzáadott érték | Mo. | € | 14 315 | 22 340 | 27 660 | 19 790 | 33 890 | 22 805 |
EU–28 | € | 36 988 | 45 970 | 56 263 | 44 578 | 68 650 | 52 621 | |
Mo./EU | % | 38,7% |
48,6% | 49,2% | 44,4% | 49,4% | 43,3% |
Tartalomjegyzék
- Nemzetközi menedzsment • Második, bővített kiadás
- Impresszum
- Bevezetés
- Nagy-György Zoltán előszava
- Kiss Ferenc előszava
- A kézikönyv főszerkesztő szerzői
- A kézikönyv szerzői
- I. Befolyásolók nemzetközi környezetben
- 1. Nemzetköziesedés – a globalizáció folyamata
- 2. Kereskedelmi és gazdaságtani elméletek, transznacionális társaságok és globális értékláncok
- 3. Az FDI kelet-európai alakulása és sajátosságai
- 3.1. Csehország
- 3.2. Lengyelország
- 3.3. Románia
- 3.4. Szerbia
- 3.5. Szlovákia
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 4. Nemzeti és szervezeti kultúra nemzetközi környezetben
- 5. Kommunikáció nemzetközi környezetben
- 6. A munkaerőpiac globális, regionális és lokális összefüggései
- 7. A technológia fejlődése és hatása a vállalatok globális működésére
- 8.XXI. századi munkavégzési formák nemzetközi környezetben
- 8.1. Távmunka és home office
- 8.1.1. A távmunka és a home office elhatárolása
- 8.1.2. A távmunka nemzetközi és hazai szabályozási környezete
- 8.1.3. A távmunka/home office elterjedése
- 8.1.4. A távmunka legfontosabb előnyei és hátrányai munkavállalói, munkaadói szemszögből
- 8.1.5. A távmunka/home office feltételei
- 8.1.6. Határon átnyúló távmunka, avagy a virtuális külföldi kiküldetés
- 8.1.1. A távmunka és a home office elhatárolása
- 8.2. Platformalapú munkavégzés
- 8.3. A határokon átnyúló munkavállalói mobilitás jellegzetességei és szabályozása az Európai Unióban
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 8.1. Távmunka és home office
- II. Vállalati funkciók nemzetközi környezetben
- 9. Nemzetközi vállalatok stratégiai menedzsmentje
- 9.1. A stratégiai tervezés lényege a nemzetközi vállalatoknál
- 9.2. A stratégiai menedzsment folyamata
- 9.3. A stratégiai menedzsmentfolyamat elemzési módszerei
- 9.4. A stratégia megvalósítása
- 9.5. A globális céggé válás stratégiája: a Lenovo példája
- 9.6. A nemzetközi vállalatok társadalmiés környezeti felelősségvállalása, üzleti etika
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 10. A szervezeti formák és megoldások változásai nemzetközi környezetben
- 10.1. Nemzetközivé válás és jellegzetes szervezeti megoldások
- 10.2. A vállalkozási formák szervezeti megoldásai
- 10.3. Eltérő koordinációs eszközök és irányítási modellek
- 10.4. A szervezeti formák változtatásának igénye
- 10.5. Az új típusú szervezeti megoldások
- 10.6. A multinacionális vállalatok mint globális értékláncok
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 11. A nemzetközi konszernek és holdingok irányításáról
- 11.1. A konszern mint nemzetközi dimenziójú szervezeti-jogi formáció és mint belső hálózati szerveződés
- 11.2. Fogalmi értelmezések: konszern, holding
- 11.3. A konszernszervezet működésének elvi alapjai
- 11.4. A nemzetközi konszernek kialakulása és fejlődése
- 11.5. Konszernirányítási típusok
- 11.6. Társaságirányítás (corporate governance) a konszernszervezetben
- 11.7. A konszernszervezet előnyei és hátrányai
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 11.1. A konszern mint nemzetközi dimenziójú szervezeti-jogi formáció és mint belső hálózati szerveződés
- 12. Nemzetközi marketingmenedzsment
- 13. Termelés és logisztika a nemzetközi vállalatoknál
- 13.1. A nemzetközi cégek termelési-logisztikai feladatai
- 13.2. A nemzetközi gyártási-logisztikai rendszerek sajátosságai
- 13.3. A vevő által elvárt érték és a vevőközpontúság
- 13.3. A készletek jelentősége és költségkihatásai
- 13.5. Nyomásos és szívásos stratégiák
- 13.6. Stratégiai kitekintés
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 13.1. A nemzetközi cégek termelési-logisztikai feladatai
- 14. Pénzügyek nemzetközi környezetben
- 14.1. Nemzetközi pénzügyi háttérirodalom
- 14.2. A nemzetközi pénzügyi környezet intézményi, gazdaságpolitikai és szabályozási vetületei
- 14.3. A nemzetközi pénzügyi kockázati kitettség kezelése
- 14.4. A nemzetközi tevékenység további számviteli kérdései
- 14.5. Tőkeműveletek és nemzetközi projektfinanszírozás
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 14.1. Nemzetközi pénzügyi háttérirodalom
- 15. Adózás nemzetközi környezetben
- 16. Nemzetközi emberierőforrás-menedzsment
- 17. Tudásmenedzsment nemzetközi környezetben
- 18. Kis- és középvállalatok nemzetközi környezetben – hazai és külföldi tapasztalatok
- 9. Nemzetközi vállalatok stratégiai menedzsmentje
- III. Esettanulmányok a nemzetközi menedzsment területéről
- 1. Starbucks: megőrizhető-e a siker válság idején is?
- 2. Sikeres szervezet-coaching egy nagy nemzetközi cégnél
- 3. Az innováció fontossága nemzetközi szinten bevált gyakorlatok példáin keresztül
- 4. Francia érdekeltségű vállalkozások működésének kihívásai Magyarországon
- 5. Agilis ellátási láncok hatékony működése nemzetközi környezetben
- 6. Amerikai világítástechnikai cég Közép-Kelet-Európában
- 7. Egyszerűsítés – fókuszálás – együttműködés: kultúraváltás az Egis-csoportban (2015–2020)
- 8. Schaeffler Debrecen: a múltból táplálkozva a jövőt építve
- 9. Merre tovább 30 év után? A Béres Gyógyszergyár Zrt. nemzetközi stratégiája
- 10. A Wizz Air mint globális diszkont-légitársaság
- 11. A humán erőforrás szerepe a vállalati minőségmenedzsment sikeres megvalósításában – egy nyugat-európai autóipari vállalat magyarországi tapasztalatai
- 12. Nemzetközi menedzsment az európai textiliparban – a Hälg Textil AG és a Jobtex s.r.o. példája
- 13. Egy nemzetközi tanácsadó cég – múlt, jelen és jövő
- Tárgyszólista
- 1. melléklet. Magyarországi 50 legnagyobb árbevételű vállalatának listája
- A könyv megjelenését támogatták
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2021
ISBN: 978 963 454 652 8
A Nemzetközi menedzsment – a határokon és kultúrákon átnyúló menedzsment – kézikönyve azokat a kihívásokat vizsgálja, amelyekkel a vezetőknek szembe kell nézniük napjaink állandóan változó környezetében. Alaposan felkészíti az olvasókat a nemzetközi és globális környezetben előforduló feladatok ellátására, hiszen az ilyen környezetben működő vállalatok vezetőinek – a vállalatok méretétől és eredetétől függetlenül – sokféle bonyolult problémát kell megoldaniuk. Az eredményes munka érdekében pontosan fel kell mérniük a befolyásoló tényezőket, hogy ezek ismeretében alakítsák ki stratégiájukat, műveleteiket és általános menedzsmentfunkcióikat. A Blahó András, Czakó Erzsébet és Poór József főszerkesztésében – valamint tíz hazai és öt külföldi egyetem 43 tanára, professzora és több vállalati szakember munkája nyomán – született kötet összefoglalja a nemzetközi vállalatok, a multinacionális cégek és a külföldi tulajdonú vállalatok alá tartozó helyi cégek irányításának és vezetésének általános és sajátos vonásait. A könyv tizenkilenc elméleti fejezetében leírtakat tizenhárom esettanulmány egészíti ki.
Hivatkozás: https://mersz.hu/blaho-czako-poor-nemzetkozi-menedzsment-2021//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero