Blahó András, Czakó Erzsébet, Poór József (szerk.)

Nemzetközi menedzsment

2., bővített kiadás


9.1. táblázat. A Béres Gyógyszergyár főbb termékei
Béres Csepp
A Béres Gyógyszergyár vezető terméke, zászlóshajója. 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban is tovább erősítette piacvezető pozícióját az egészségmegőrző szegmensben. A televíziós reklámok mellett nagy hangsúly került a kültéri plakát-, sajtó-, valamint online kampányokra. A 2020-as koronavírus-járványban egyértelműen megmutatkozott a termék iránti rendkívüli bizalom, mely kimagaslóan hatott a termék eladásaira. Patikai bemenő forgalmak alapján a Béres Csepp a teljes magyar OTC-piac második legnagyobb márkájává növekedett.
Actival
Az Actival termékcsalád 2020-ban 24%-os piacrésszel piacvezetői pozícióval rendelkezett a multivitamin-szegmensben. A Béres 2018-tól a hosszú távú egészségmegőrzésre pozicionált új reklámfilmmel támogatja az Actival Extra és Actival Kid termékeket, valamint széles körű médiakampányba kezdett az Actival Extra termékhez kapcsolódóan. A koronavírus-járvány itt is jelentős pozitív hatást gyakorolt az értékesítésre.
Béres D-vitaminok
A D-vitamin-készítmények piaca 2018 óta dinamikus növekedést mutat, ahol a Béres 16%-os piaci részesedéssel 2020-ban a harmadik helyen szerepelt. A vezető D-vitamin-termékük a Béres Vita-D3 Forte 3200NE. 2019-ben a fogyasztói árak inflálódását okozta a regisztrációs kategória megváltozása: a termékek az 5%-os áfatartalmú speciális gyógyászati célra szánt tápszer-kategóriából átkerültek a 27%-os áfatartalmú étrendkiegészítő-kategóriába. Mindemellett 2020-ban a D-vitaminok iránt a járvány hatására nagymértékben tovább növekedett a kereslet.
Béres
C-vitaminok
A C-vitaminok piaca is jelentősen bővült 2018 óta, a Béres itt is sikeresen erősítette meg piaci helyzetét. 2020-as adatok alapján 30%-os piacrésszel piacvezető. A vállalat elsősorban az új, saját fejlesztésű, komplex összetételű, magas hatóanyag-tartalmú étrendkiegészítő-termékcsaládra koncentrált. A koronavírus-járvány rendkívül pozitív hatással érintette a C-vitaminok piacát, mely 2020-ban egy év alatt megduplázta fogyasztói értékesítését.
Béres Szemerő
A Béres Szemerő 2018-ban piacvezetővé vált a szemkészítmények között, s ezt azóta is tartja, 2020-ban 29%-os piacrésze 6 százalékpontos erősödést jelentett az előző évhez képest. A vállalat ezt a növekedést rádiós aktivitással, orvoskonferenciákon való részvétellel, patikai szaklapokban történő megjelenéssel, valamint 2019 óta nagymédiás tv-kommunikációval érte el. A termékek regisztrációs kategóriaváltása az 5%-os áfatartalmú tápszerkategóriából a 27%-os áfatartalmú étrendkiegészítő-kategóriába itt is áremelkedéssel érintette a fogyasztókat.
Béres Porcerő
A Béres az ízületi készítmények szegmensében is piacvezető szerepet tölt be 16%-os piacrésszel. A Porcerő márka kommunikációja elsődlegesen az edukációra, valamint hatékony vásárlási akciókra épül. A Porcerő termékekkel számos eseményen (Téli Mátra, Telekom Vivicitta Városvédő Futás stb.) szponzorként jelentek meg. A regisztrációs kategóriaváltás a 27%-os áfatartalmú étrendkiegészítő-kategóriába itt is fogyasztói áremelkedést vont maga után, mely sajnos az értékesített volumen csökkenésében is megjelent, a teljes piacon és a Béres eladásaiban egyaránt. Megemlítendő még, hogy 2020-ban a világjárvány miatt elmaradt az olimpia, ezért a tervezett, versenyhez kötődő fogyasztói akciót nem sikerült maradéktalanul kivitelezni.
Béres Magnézium
A magnéziumszegmensben a Béres-termékek 17%-os piaci részesedéssel rendelkeznek, amellyel a második helyet foglalják el. 2018-ban a vállalat fontos lépése volt a 375 mg magnéziumtartalmú Béres Magnézium piaci bevezetése, amely termék azóta az eladások 22%-át adja, és a növekedés fő motorja.
Béres Kalcium
A kalciumpiac 2018-ban még csökkent, ez azóta pozitív trendre váltott, miután megélénkült a szereplők aktivitása a piacon. A Béres Gyógyszergyár 2019-ben Ca 500 mg OTC-gyógyszerkészítménye mellett egy tv-reklámmal támogatott új étrendkiegészítő-márkát is bevezetett CalciviD7 néven, mellyel 21%-os piacrésszel megerősítette piaci második helyét.
Forrás: Éves jelentés (2019): A Béres Gyógyszergyár Zrt. éves jelentése a 2018/2019-es üzleti évről (a vállalat jóváhagyásával felhasználva) és Béres (2021): Adatközlés a Béres Gyógyszergyár Zrt. részéről. Az információkat és adatokat kifejezetten jelen esettanulmány elkészítéséhez rendelkezésre bocsájtotta Béres Marcell. Budapest, 2021. január.

Nemzetközi menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2021

ISBN: 978 963 454 652 8

A Nemzetközi menedzsment – a határokon és kultúrákon átnyúló menedzsment – kézikönyve azokat a kihívásokat vizsgálja, amelyekkel a vezetőknek szembe kell nézniük napjaink állandóan változó környezetében. Alaposan felkészíti az olvasókat a nemzetközi és globális környezetben előforduló feladatok ellátására, hiszen az ilyen környezetben működő vállalatok vezetőinek – a vállalatok méretétől és eredetétől függetlenül – sokféle bonyolult problémát kell megoldaniuk. Az eredményes munka érdekében pontosan fel kell mérniük a befolyásoló tényezőket, hogy ezek ismeretében alakítsák ki stratégiájukat, műveleteiket és általános menedzsmentfunkcióikat. A Blahó András, Czakó Erzsébet és Poór József főszerkesztésében – valamint tíz hazai és öt külföldi egyetem 43 tanára, professzora és több vállalati szakember munkája nyomán – született kötet összefoglalja a nemzetközi vállalatok, a multinacionális cégek és a külföldi tulajdonú vállalatok alá tartozó helyi cégek irányításának és vezetésének általános és sajátos vonásait. A könyv tizenkilenc elméleti fejezetében leírtakat tizenhárom esettanulmány egészíti ki.

Hivatkozás: https://mersz.hu/blaho-czako-poor-nemzetkozi-menedzsment-2021//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave