Németh Gergely

A vállalkozói lét illúziói / A vállalkozói magatartás elméletei

Hogyan gondoljunk magunkra mint vállalkozóra, és hogyan fejlesszük vállalkozásunkat?


7. táblázat. A vállalkozási és szervezeti növekedési és életciklusmodellek összefoglaló táblázata
Adizes (1992)
Udvarlás
Csecsemő-kor
Gyerünk-gyerünk korszak
Serdülőkor
Felnőtt-kor
Megállapodottság
Baird és Meshoulam (1988)
Kezdemé-nyezés
Funkcionális növekedés
Kontrollált növekedés
Funkcionális integráció
Churchill és Lewis (1983)
Létezés
Túlélés
Siker
Felszállás
Erőforrások érettsége
Flamholtz (2009)
Új alapítás
Terjedés
Professziona-lizálódás
Konszolidá-ció
Diverzi-fikáció
Integrá-ció
Hanyat-lás
Gibson és Nolan (1974)
Kezdemé-nyezés
Növekedés
Formalizáló-dás
Érettség
Greiner (1972)
Kreativitás
Igazgatás
Delegáció
Koordináció
Együttműködés
Hanks et al. (1993)
Startup állomás
Expanzió
Érettség
Diverzifikáló-dás
Jawahar és McLaughlin (2001)
Startup állomás
Feltörekvő növekedés állomás
Érettség állomás
Hanyatlás/átalakulás állomás
Kazanjian
(1988)
Koncepció és fejlesztés
Piacosítás
Növekedés
Stabilitás
Kimberly (1979)
Kezdemé-nyezés
Innováció
Intézményesí-tés
Lester et al. (2003)
Létezés
Túlélés
Siker
Megújulás
Hanyatlás
Lippitt és Schmidt (1967)
Születés/ megalkotás
Túlélés
Fiatalkor/ stabilitás
Elismerés
Érettség/ külön-legesség
Hozzájárulás
Moore (1986)
Innováció
Megvalósítás
Növekedés
Németh et al. (2011)
Alkotás szakasza
Átalakulás szakasza
Integráció szakasza
Levonulás szakasza
Quinn és Cameron (1983)
Vállalkozói szakasz
Együttesen szakasz
Formalizáció és kontroll
A struktúra kiforrása szakasz
Scott és Bruce (1983)
Létezés
Túlélés
Növekedés
Terjedés
Érettség
Smith et al. (1985)
Szervezeti koordináció
technológiai hatékonyság
politikai támogatottság
Tobert (1974)
Fantáziaszakasz
Befektetés
Meghatározás
Kísérlet
Kísérleti termelés
Nyitott struktúra választása
Forrás: fordította és szerkesztette: a szerző

A vállalkozói lét illúziói / A vállalkozói magatartás elméletei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2022

ISBN: 978 963 454 819 5

Hogyan viselkedik és gondolkodik az ember? Kiváltképpen hogyan gondolkodik és viselkedik egy vállalkozó? Mitől különlegesek ők? Van-e vállalkozói személyiség, és ha igen, milyen ez a profil? A vállalkozói gondolkodásban milyen torzítások és tévedési mintázatok ismerhetőek fel, ha egyáltalán vannak ilyenek? Milyen tudás szükséges egy vállalkozás indításához és évek múlva is sikeres vállalkozássá növesztéséhez?

Az elmúlt húsz évben ezek a kérdések foglalkoztattak. Ez a könyv nem kínál könnyebb utat azoknak, akik vállalkozni szeretnének. Betekintést – megértést viszont adhat. A vállalkozások, vállalkozók működési sajátosságainak megértése megkérdőjelezhetetlenül fontos kutatási téma napjainkban. Bármely nemzetgazdaságban látható, hogy a kisvállalkozások és az ő gazdasági szerepük, mint egy motor ad lendületet az adott ökoszisztémának.

Shaver és Scott 1991-es cikkének a Person, Process, Choice (Egyén, folyamat, választás) címet adta. A cím mögött meghúzódó modellben azt írják, kell az egyén, aki végigmegy egy döntési, értékelési folyamaton, amelynek a végén választásokat tesz, amelynek viselkedési megnyilvánulásai, következményei vannak. Nem tudunk értekezni a vállalkozásokról ezen lépések hiányában. A könyv egyfajta vezérfonalának tekintem ezt a folyamatot.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nemeth-a-vallalkozoi-let-illuzioi-a-vallalkozoi-magatartas-elmeletei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave