Emberi erőforrás gazdálkodás
8.5.3. Kommunikációs hibák
- Nem győződik meg a célmeghatározó megbeszélésen a vezető, hogy a beosztott tisztában van-e az elvárásokkal, esetleg nem vonja be a célmeghatározásba.
- Nem megfelelő kérdéseket alkalmaz információgyűjtésre az értékelő, a megszerzett információk esetleg összegzés (megértés ellenőrzése) hiányában elvesznek vagy torzulnak. Ide tartozik az ún. halmozott kérdések alkalmazása is. Szélsőséges eset, amikor az értékelő az értékelt megkérdezése helyett „előre gyártott” ítéleteket közöl.
- Az „aktív hallgatás” mellőzése. Könnyen megesik, hogy az interjú során már akkor kritizál és véleményt alkot az értékelő, amikor még csak hallgatnia kell az értékeltet; tényeket firtat, a „miért” kérdést erőlteti, illetve túlzottan a pillanatnyi tennivalókra koncentrál.
- A „kellett volna” kifejezés önmagában való használata. Ha a megváltoztathatatlanról beszélünk, akkor azt is az értékelt tudomására kell hozni, hogy mit tehet a jövőben a hiba kiküszöbölésére, mit tanulhat a hibából.
- Megfoghatatlan tanácsok, pl. „adj el több terméket”, „emeld a képzések színvonalát”, „ne légy lusta” stb. Ezek nem konkrétak, esetleg személyiségváltoztatásra vonatkoznak konkrét viselkedésbeli változásokra utalás helyett („emeld az eladás értékét legalább 10%-kal”, „alkalmazz számítógépet és projektort a képzéseiden”, „a jelentéseidet határidőre add le”).
- Oda nem illő témák megbeszélése, ami az értékelt teljesítményével nem hozható kapcsolatba.
- Harmadik személyről történő beszélgetés, példálózás („bezzeg XY” típusú mondatok) és mások kritizálása.
- Az érzelmek kezelése rossz, esetleg képzés hiányában nem rendelkezik megfelelő interperszonális és empátiás készséggel az értékelő (bár a képzés hiánya szervezeti hiba).
- Helytelen technikákat alkalmaz az értékelő interjút lefolytató a viselkedés befolyásolására (pl.: szidást alkalmaz, amikor esetleg egy építő kritikát kellene megfogalmaznia), ezáltal az akcióterv elfogadtatása nehézségekbe ütközik, az interjút így nem lehet befejezettnek tekinteni.
Tartalomjegyzék
- Emberi erőforrás gazdálkodás
- Impresszum
- A könyv szerzői
- Előszó
- 1. fejezet: Az emberi erőforrás elméleti alapjai és fejlődése
- 2. fejezet: Az emberi erőforrás gazdálkodás környezeti tényezői
- 3. fejezet: Emberi erőforrás szerepek, tevékenységi területek és szervezeti keretek
- 4. fejezet: Munkakörtervezés, -elemzés, és -értékelés
- 5. fejezet: Emberi erőforrások tervezése
- 6. fejezet: Személyzetbeszerzés: Toborzás és kiválasztás
- 6.1. A toborzás
- 6.1.1. A toborzás fogalma, előfeltételei és módszerei
- 6.1.2. A toborzás belső módjai
- 6.1.3. A toborzás külső módjai
- 6.1.3.1. A személyes kapcsolatok, a szájhagyomány
- 6.1.3.2. Az internet, a honlap, a közösségi háló
- 6.1.3.3. Az iskolákkal történő kapcsolattartás
- 6.1.3.4. Az együttműködés szakmai szervezetekkel, érdekképviseletekkel
- 6.1.3.5. Az állásbörzék
- 6.1.3.6. A nyílt (toborzási) nap
- 6.1.3.7. A munkaerő-közvetítés és -kölcsönzés, az on-site menedzsmentés a try and hire
- 6.1.3.8. Az interaktív hirdetéses keresés
- 6.1.3.9. Az újság- és egyéb hirdetés, a pályázat
- 6.1.3.10. A saját adatbank – Tehetségbank
- 6.1.3.11. Az utcáról történő felvétel
- 6.1.3.1. A személyes kapcsolatok, a szájhagyomány
- 6.1.4. A leggyakoribb toborzási hibák
- 6.1.1. A toborzás fogalma, előfeltételei és módszerei
- 6.2. Kiválasztás
- Felhasznált irodalom
- Ellenőrző kérdések
- 6.1. A toborzás
- 7. fejezet: Személyzetbeszerzés: Alkalmazás és beillesztés
- 7.1. Alkalmazás
- 7.2. Beillesztés és beilleszkedés
- 7.2.1. A beillesztés fogalma, érintettjei
- 7.2.2. A beillesztési idő hossza
- 7.2.3. A beillesztési program célja
- 7.2.4. A beillesztést befolyásoló tényezők
- 7.2.5. A közvetlen felettes feladatai a beillesztés folyamatában
- 7.2.6. A beillesztési program szakaszai és elemei
- 7.2.7. Beillesztési coaching
- 7.2.8. On-boarding
- 7.2.9. A munkahelyi beillesztés kockázatai
- 7.2.1. A beillesztés fogalma, érintettjei
- Felhasznált irodalom
- Ellenőrző kérdések
- 8. fejezet: Teljesítménymenedzsment, teljesítményértékelés
- 8.1. A teljesítménymenedzsment körülhatárolása
- 8.2. A teljesítményértékelés fogalma és körülhatárolása
- 8.3. A teljesítményértékelés főbb szempontjai
- 8.4. Az értékelő elbeszélgetés
- 8.5. Teljesítményértékeléssel kapcsolatos hibák és torzítások
- Felhasznált irodalom
- Ellenőrző kérdések
- 9. fejezet: Motivációs és javadalmazási rendszerek
- 10. fejezet: Emberi erőforrás – képzés és fejlesztés
- 10.1. A felnőttkori tanulás szükségessége
- 10.2. A személyzetfejlesztés
- 10.3. A felnőttkori tanulás sajátosságai; a felnőttek oktatásának-képzésének sajátos módszerei
- 10.4. A képzési igények megállapítása (kompetenciamérés); képzés-tervezés
- 10.5. A képzések lebonyolításával kapcsolatos feladatok
- 10.6. A tanfolyam eredményességének értékelése
- 10.7. A munkatársak fejlesztésének sajátos formái (coaching, mentoring)
- Felhasznált irodalom
- Ellenőrző kérdések
- 11. fejezet: Esélyegyenlőség a munka világában
- Fókuszban a nemek közti esélyegyenlőség
- 11.1. Az esélyegyenlőség szerepe és jogi szabályozása az EU-ban és Magyarországon
- 11.1.1. Az egyenlő bánásmód, az esélyegyenlőség, egyenlő esélyek politikája a Közösségi jogszabályok tükrében
- 11.1.2. A magyar esélyegyenlőség jogi szabályozása
- 11.1.3. „Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról” (2003. évi CXXV. törvény) szóló törvény bemutatása
- 11.1.4. Az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítése a foglalkoztatásban
- 11.1.1. Az egyenlő bánásmód, az esélyegyenlőség, egyenlő esélyek politikája a Közösségi jogszabályok tükrében
- 11.2. A hátrányos helyzetű munkavállalói csoportok
- 11.3. Az esélyegyenlőségi terv szerepe a munka világában
- 11.4. A pályázati elvárások az esélyegyenlőség érvényesülése érdekében
- 11.5. A munkahelyek megítélése az esélyegyenlőség előmozdítása kapcsán
- Felhasznált irodalom
- Ellenőrző kérdések
- Fókuszban a nemek közti esélyegyenlőség
- 12. fejezet: Az emberi erőforrás menedzsment információs rendszere (HR a XXI. században)
- 12.1. Az emberi erőforrás menedzsment környezete: információs kor és információs társadalom
- 12.2. Az emberi erőforrás menedzsment informatikai támogatása: tegnap és ma
- 12.3. Az elektronikus emberi erőforrás menedzsment története, funkciói
- 12.4. Az elektronikus emberi erőforrás menedzsment megoldások hatásai: előnyök és hátrányok
- 12.5. Az elektronikus emberi erőforrás menedzsment és a munkavállaló: az internet „mindent visz”
- Felhasznált irodalom
- Ellenőrző kérdések
- 12.1. Az emberi erőforrás menedzsment környezete: információs kor és információs társadalom
- 13. fejezet: A humáncontrolling, a controlling rendszer funkcionális részrendszere
- 13.1. A humán controlling és annak kialakulása Magyarországon
- 13.2. A humán funkcionális controlling kapcsolata a controlling rendszer más elemeivel
- 13.3. A stratégiai humán controlling
- 13.4. Az operatív humán controlling
- 13.5. A humán controlling jelentési rendszere
- 13.6. A humán controlling alapvető mutatószámai
- 13.6.1. A foglalkoztatási hatékonyság elemzése
- 13.6.2. A létszámösszetétel alakulása (lásd 5. fejezet)
- 13.6.3. A személyi jellegű költségek hatékonysága
- 13.6.4. Fluktuációval kapcsolatos mutatószámok
- 13.6.5. A toborzási folyamat outsourcing mutatói
- 13.6.6. Képzésmegtérülés mutatószámai
- 13.6.7. A HR-részleg felkészültségi (hatékonysági) mutatószámai
- 13.6.1. A foglalkoztatási hatékonyság elemzése
- 13.7. A humán controlling informatikai támogatása
- 13.8. Összegező gondolatok a humán erőforrás funkcionális controlling rendszer kialakítására
- Felhasznált irodalom
- Ellenőrző kérdések
- 13.1. A humán controlling és annak kialakulása Magyarországon
- Ábrák jegyzéke
- Táblázatok jegyzéke
- Mellékletek jegyzéke
- Mellékletek
- 2.1. számú melléklet
- 2.2. számú melléklet
- 3.1. számú melléklet
- 3.2. számú melléklet
- 3.3. számú melléklet
- 4.1. számú melléklet
- 6.1. számú melléklet
- 6.2. számú melléklet
- 6.3. számú melléklet
- 6.4. számú melléklet
- 6.5. számú melléklet
- 6.6. számú melléklet
- 7.1. számú melléklet
- 7.2. számú melléklet
- 7.3. számú melléklet
- 8.1. számú melléklet
- 8.2. számú melléklet
- 8.3. számú melléklet
- 10.1. számú melléklet
- 10.2.A. számú melléklet
- 10.2.B. számú melléklet
- 10.3. számú melléklet
- 10.4. számú melléklet
- 11.1. számú melléklet
- 11.2. számú melléklet
- 11.3. számú melléklet
- 2.1. számú melléklet
Kiadó: Wolters Kluwer Kft.
Online megjelenés éve: 2016
ISBN: 978 963 295 617 6
A könyv szerzői - több felsőoktatási intézmény (Eger, Gödöllő, Miskolc, Szeged és Pécs) HR iránt elkötelezett oktatói és kutatói - egy egységes, az emberi erőforrás gazdálkodással kapcsolatos felfogás bemutatását tűzték ki célul. A kiadvány a nemzetközi és hazai sztenderdeknek megfelelő témaköröket mutatja be, de elsődleges célja, hogy az elmúlt években megjelenő új módszereket, fogalmakat, eszközöket és gyakorlatokat ismertesse.
Egyes fejezetei önmagukban is értelmezhetőek, így a könyv alkalmas különböző oktatási intézmények különböző tantárgyainak oktatására is.
Hivatkozás: https://mersz.hu/matiscsakne-emberi-eroforras-gazdalkodas//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero