A színháztudomány alapvetően négy szempontból vizsgálja a színház jelenségét, ezek a szociológiai, pszichológiai, antropológiai és esztétikai megközelítések. „Ismeretük azért fontos, mert arra a kérdésre, hogy mi a színház, valószínűleg e négy tudományág együttesen ad választ” – fogalmaz Kiss Gabriella Bevezetés a színházi előadások világába című könyvében.
A színházszociológia a színház társadalmi meghatározottságát, illetve a társadalom életében betöltött szerepét vizsgálja. A színházpszichológia elsősorban a színház lélektani oldalára koncentrál – magyarázza könyvében Kiss Gabriella. Hozzátéve: azt kutatja, hogyan és mennyire alkalmazhatók az emberi személyiség lélektani és tudati struktúrájából kiinduló elemzési módszerek a színpadi és drámai alakok világának megértésére. A színházantropológia a színház emberi természetből fakadó alapelemeit (emberi testészlelés, légzés, alapgesztusok) és ezek sajátosságait vizsgálja. A színházesztétika kutatások középpontjában pedig a színház törvényszerűségeinek feltárása, elemzése, összefüggésrendszerének meghatározása áll.
Színház az egész világ?
A kockázat színháza című műben Kiss Gabriella az ezredforduló egyik legsokoldalúbb teatrológusától, Erika Fischer-Lichtétől idéz: „A színháztudomány nem arról szól, hogyan kényszeríthetünk rá mindenkire egyféle észlelést. Ez lehetetlen. Ha úgy tetszik, egyféle objektivitás-eszmény jegyében álló tudománykép ellen harcolunk. Már a legelső szemináriumokon ki kell verni a hallgatók fejéből azt a téveszmét, hogy annak, ami itt folyik, bármi köze is van az objektivitáshoz. Ha beleütközöm egy székbe, azt nem objektív módon teszem, hanem úgy, ahogy akkor és ott azt érzékelem. Azt kell leírnom, amit az ütközés közben érzek. El kell jutnunk odáig, hogy a hallgatók felfogják: a szubjektivitás nem azonos a tetszőlegességgel. Hiszen annak, aki a színházzal foglalkozik, soha nem szabad megfeledkeznie arról, hogy az általános alany nem létezik”.
A MeRSZ online könyvtárban fellelhető Erika Fischer-Lichte A dráma története című könyve, amely hasznos lehet azoknak, akik különböző korszakok színházi kultúráját, továbbá az egyes korszakok legfontosabb műveit szeretnék részletesebben megismerni. A dráma története mára alapművé vált, hiánypótló munka, amely a görög tragédiától a posztmodernig rekonstruálja az európai színház- és drámatörténetet.
A kötet bemutatja a különböző korszakok színházi kultúráját, továbbá az egyes korszakok legfontosabb műveiről ad magas színvonalú, de közérthető stílusban megfogalmazott elemzéseket.
A MeRSZ használatával hatékonyan feldolgozható a színháztudományi témájú könyvek szövege: olvasás közben egyéni jegyzeteket hozhatsz létre, könyvjelzőket szúrhatsz be a művek szövegébe, kedvenc könyveidet pedig megjelölheted, és egyetlen kattintással elérheted.