Humán tudományok: jövőbe vezető utak
Tartalomjegyzék
- Humán tudományok: jövőbe vezető utak
- Impresszum
- Előszó
- Kelet vagy Nyugat? Ignotus programadó írása a Nyugat folyóirat induló lapszámában • Arany Zsuzsanna
- Művészsors és társművészetek az irodalomban. (Kaffka Margit: Mária évei; Állomások) • Arany Zsuzsanna
- The phenomena measured with Stroop and verbal fluency tests used as predictors of school performance in language learning • Robert Arnold-Stein / Ildikó Hortobágyi
- Strategies of Persuasion in Election Slogans: A Case Study • Ahmad H. Awawdeh
- A vallás értékközvetítő és személyiségalakító szerepe a nevelésben • Bognárné Kocsis Judit
- ‘Adopt or Adapt’? • Nóra Estélyi-Tala / Ildikó Hortobágyi
- Perceptual Assimilation of American-English Monophthongs by Palestinian Arabic EFL learners • Bashar M. Farran / Vincent J. van Heuven
- An examination of motivation and proficiency as individual difference variables associated with metalinguistic awareness among adult learners of Hungarian • Rabeb Ghanmi
- Az éghajlatváltozás tematika hírértéke az online sajtóban • Herzog Csilla
- A magyarországi autózás az előző századforduló éveiben • Kalmár Zoltán
- Alakmásképzés a novellában (Joyce: Counterparts) • Kovács Gábor
- A középkori ír irodalom és a keltománia • Kovács Gáborján
- Kalapács és szakmaiság. A kritika műfaja az Új Symposion folyóiratban • Ladányi István
- The history of language policy in the education system of Ethiopia • Keresa Kumera Chali / Andrea Parapatics
- The effect of social media on reading multimodal texts • Sheida Marzban
- Bi/multilingual perspectives for a successful accomplishment of the Gaelic Language Plan • Levente Nagy / Ildikó Hortobágyi
- Egy rémhír nyomában: az USA-nagykövetség jelentései egy „tsz-ellenes zendülésről” (Szolnok megye, 1959) • Somogyvári Lajos
- „A pokol térélmény. A mennyország is.” A kelet-európai kultúrák néhány adottságáról – Pilinszky János gondolatvilágának fényében • Szávai Dorottya
- Valenzgeforderte Satzglieder im deutsch-ungarischen Sprachvergleich. Konsequenzen für die Dependenzielle Verbgrammatik im Deutschen bzw. für die traditionellle Syntax im Ungarischen • József Tóth
- Der Balaton als Erinnerungsraum in der deutschen und ungarischen Gegenwartsprosa • Anikó Zsigmond
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2023
ISBN: 978 963 454 926 0
A Pannon Egyetem Humántudományi Kara a Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Területi Bizottsága Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottságával közösen adott otthont 2021. november 8–9-én a Magyar Tudomány Ünnepe 2021 tiszteletére rendezett „Humán tudományok: jövőbe vezető utak” elnevezésű kétnapos nemzetközi tudományos konferenciának. A Magyar Tudományos Akadémia által minden év novemberében megrendezett Magyar Tudomány Ünnepe 2021. évi mottója „Tudomány: iránytű az élhető jövőhöz”. A Pannon Egyetem Humántudományi Kara konferenciájával szervesen illeszkedett az országos programsorozathoz. A Kar tudományos konferenciája ezen központi gondolat köré szerveződött, kiemelve a tudomány jövőformáló szerepét. Az elhangzott előadások megmutatták, hogy a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, valamint a nevelés- és a társadalomtudomány mely területeken haladta meg korábbi eredményeit, azok mennyire váltak a tudomány jövőt formáló értékekeivé. A kutatók számára a jövőben is adott a fejlődés folyamatos fenntarthatóságának lehetősége és újabb tudományos eredmények elérése, formálva az emberek gondolkodásmódjának megváltoztatásával jövőbeni életünket. A több szekcióban – 1) Nyelvtudományi, 2) Irodalom- és kultúratudományi, 3) Társadalomtudományi, 4) Neveléstudományi – elhangzott 24 hazai és külföldi kutató előadása mellett külön szekcióban 15 előadással helyet kaptak a Többnyelvűségi Nyelvtudományi Doktori Iskola doktoranduszhallgatóinak témához kapcsolódó kutatási eredményei is.
Jelen tanulmánykötet nem a konferencia összefoglaló köteteként szolgál, hanem az elhangzott szerteágazó kutatási témák azóta tovább érlelt gondolatainak összegzésére vállalkozik. A kötet betekintést enged a Humántudományi Kar Intézeteiben folyó jövőformáló kutatómunkába, amelyet a különböző tudományágak, mint a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, valamint a társadalom- és a neveléstudomány egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. A tanulmányok megmutatják a különböző diszciplínák jövőformáló és így az egyes tudományterületek fejlődését előrevetítő erejét.
Tanulmányok
Kelet vagy Nyugat? Ignotus programadó írása a Nyugat folyóirat induló lapszámában
Arany Zsuzsanna
DOI: 10.1556/9789634549260.1
Művészsors és társművészetek az irodalomban. (Kaffka Margit: Mária évei; Állomások)
Arany Zsuzsanna
DOI: 10.1556/9789634549260.2
The phenomena measured with Stroop and verbal fluency tests used as predictors of school performance in language learning
Arnold-Stein Robert, Hortobágyi Ildikó
DOI: 10.1556/9789634549260.3
Strategies of Persuasion in Election Slogans: A Case Study
Awawdeh Ahmad H.
DOI: 10.1556/9789634549260.4
A vallás értékközvetítő és személyiségalakító szerepe a nevelésben
Bognárné Kocsis Judit
DOI: 10.1556/9789634549260.5
‘Adopt or Adapt’? The Translation of Irrealia from a Bi-/Multilingual Translator’s Perspective
Estélyi-Tala Nóra, Hortobágyi Ildikó
DOI: 10.1556/9789634549260.6
Perceptual Assimilation of American-English Monophthongs by Palestinian Arabic EFL learners
Farran Bashar M., van Heuven Vincent J.
DOI: 10.1556/9789634549260.7
An examination of motivation and proficiency as individual difference variables associated with metalinguistic awareness among adult learners of Hungarian
Ghanmi Rabeb
DOI: 10.1556/9789634549260.8
Az éghajlatváltozás tematika hírértéke az online sajtóban
Herzog Csilla
DOI: 10.1556/9789634549260.9
A magyarországi autózás az előző századforduló éveiben
Kalmár Zoltán
DOI: 10.1556/9789634549260.10
Alakmásképzés a novellában (Joyce: Counterparts)
Kovács Gábor
DOI: 10.1556/9789634549260.11
A középkori ír irodalom és a keltománia
Kovács Gáborján
DOI: 10.1556/9789634549260.12
Kalapács és szakmaiság. A kritika műfaja az Új Symposion folyóiratban
Ladányi István
DOI: 10.1556/9789634549260.13
The history of language policy in the education system of Ethiopia
Chali Keresa Kumera, Parapatics Andrea
DOI: 10.1556/9789634549260.14
The effect of social media on reading multimodal texts
Marzban Sheida
DOI: 10.1556/9789634549260.15
Bi/multilingual perspectives for a successful accomplishment of the Gaelic Language Plan
Nagy Levente, Hortobágyi Ildikó
DOI: 10.1556/9789634549260.16
Egy rémhír nyomában: az USA-nagykövetség jelentései egy „tsz-ellenes zendülésről” (Szolnok megye, 1959)
Somogyvári Lajos
DOI: 10.1556/9789634549260.17
„A pokol térélmény. A mennyország is.” A kelet-európai kultúrák néhány adottságáról – Pilinszky János gondolatvilágának fényében
Szávai Dorottya
DOI: 10.1556/9789634549260.18
Valenzgeforderte Satzglieder im deutsch-ungarischen Sprachvergleich. Konsequenzen für die Dependenzielle Verbgrammatik im Deutschen bzw. für die traditionellle Syntax im Ungarischen
Tóth József
DOI: 10.1556/9789634549260.19
Der Balaton als Erinnerungsraum in der deutschen und ungarischen Gegenwartsprosa
Zsigmond Anikó
DOI: 10.1556/9789634549260.20
Hivatkozás: https://mersz.hu/toth-human-tudomanyok-jovobe-vezeto-utak//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero