3. A siket gyermek jelnyelvi fejlődése jelnyelvi input mellett: korai jelnyelv-elsajátítás
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p1 (2025. 04. 23.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2025. 04. 23. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p1)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2025. 04. 23. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p1)
A siket szülők nemcsak nyelvi inputot tudnak biztosítani siket (de akár halló) gyermekük számára, hanem saját tapasztalattal rendelkeznek arról, mit jelent siketnek lenni, el tudják fogadni gyermekük állapotát, és megfelelő szociális és érzelmi fejlődését tudnak biztosítani számára. A halló szülők ezzel szemben traumaként élik meg, hogy gyermekük siket (Scharp et al. 2018), s az, hogy mennyire tudják elfogadni gyermekük állapotát, hatással van a kommunikációs stratégiáikra, ezen keresztül pedig gyermekük fejlődésére (l. Hattyár 2008). Mindemellett fontos kiemelni, hogy mind a siket, mind a jelelő halló szülők nagyon változatos mintát tudnak adni gyermekeiknek, amelyben a két nyelv határai összemosódnak, a nyelvek akár szimultán módon is megjelenhetnek.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p2 (2025. 04. 23.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2025. 04. 23. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p2)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2025. 04. 23. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p2)
A jelelő siket családokban a siket gyerekeknek „ugyanazokkal a kihívásokkal kell szembenézniük, mint a halló gyerekeknek egy hangzó nyelv megtanulásakor: föl kell fedezniük a környezetükben használatos nyelv szavai, mondatai, diskurzusmintái mögött húzódó egységeket és szabályokat” (Mayberry–Squires 2006, 294). Különbséget jelent azonban, hogy a siket gyermeknek meg kell tanulnia a jelelői perspektívából produkálnia a jeleket, nem pedig a címzettéből. Ahhoz, hogy ezt meg tudja tenni, az inputhoz képest térbeli transzformációt kell végrehajtania (ilyenre a hangzó nyelvek esetében nincs szükség) (Meier 2014).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p3 (2025. 04. 23.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2025. 04. 23. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p3)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2025. 04. 23. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__74/#m1217anyt36_72_p3)
Az eddigi kutatások eredményei szerint a különböző jelnyelvek elsajátításának menete, időrendisége az első jelek megjelenésétől az összetett szintaktikai struktúrák elsajátításáig megegyezik, de fontos szem előtt tartani, hogy bizonyos vonatkozásokban előfordulhatnak eltérések (Mayberry–Squires 2006; Newport–Supalla 1999).