10.3.1. A könyvértékelő weboldalak vizsgálatának eredményei
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p1 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p1)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p1)
A laikus olvasók könyvértékeléseiből, valamint a professzionális olvasók (irodalmárok) kritikáiból álló kutatói korpuszban azonosított mezoszintű diszkurzív egységeket, illetve azok pontos gyakorisági adatait a 11. táblázatban mutatom be. A szerkezeti egységek táblázatban feltüntetett sorrendje – a receptekkel ellentétben – itt nem szemléltet semmilyen tipikus sorrendiséget, ugyanis ahogy az alábbi kifejtésben láthatóvá válik, ezekre az argumentatív jellegű műfajokra sokkal másabb mezoszintű strukturálódás volt jellemző (vö. Hyland 1990; Speyer–Fetzer 2014; Becker–Palmer–Frank 2016), mint a procedurális megértést aktiváló, instruktív jellegű receptekre. Az eredmények értelmezéséhez az abszolút gyakorisági adatok mellett itt is lényegesek a relatív gyakorisági adatok, amelyeket a „Hányban?” című oszlopok mutatnak be. Mivel a könyvértékelések esetében másképpen, sokszor rövidebb diskurzusszakaszok tekintetében azonosítható egy-egy diszkurzív stratégiai egység, ezért az abszolút gyakoriságokat jelző oszlopokban több helyen nagyobb számok szerepelnek, mint a receptek kódolását bemutató, azonos adatokra vonatkozó oszlopokban (vö. 10.2.1., 9. táblázat) – ezért is lesz itt különösen fontos szerepe a relatív gyakoriságokat szemléltető oszlopoknak.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_table_12 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_table_12)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_table_12)
11. táblázat. A könyvértékelő weboldalakról származó, autentikus könyvértékelésekből álló kutatói korpuszban azonosított diszkurzív szerkezeti egységek és azok gyakorisági adatai1
Diszkurzív szerkezeti egység kódszáma, megnevezése |
Amatőr könyvértértékelések (össz.: 25 db) | Professzionális kritikák (össz.: 25 db) | |||||
Abszolút gyak. |
Hányban? |
Abszolút gyak. |
Hányban? | ||||
5.1.1. | értékelő viszonyulást kifejtő rész | ||||||
5.1.1.1. |
értékelés „csillagozással” | 25 | 25 (100%) | – | – | ||
5.1.1.2. | pozitív értékelés |
38 | 22 (88%) | 89 | 23 (92%) | ||
5.1.1.3. |
negatív értékelés | 12 | 8 (32%) | 36 | 16 (64%) | ||
5.1.1.4. |
értékelés indoklása | 17 | 11 (44%) | 81 | 20 (80%) | ||
5.1.2. | érzelmi viszonyulást kifejtő rész | ||||||
5.1.2.1. |
pozitív érzelmi viszonyulás | 50 | 18 (72%) | 1 | 1 (4%) | ||
5.1.2.2. |
negatív érzelmi viszonyulás | 21 | 8 (32%) | 2 | 2 (8%) | ||
5.1.2.3. |
érzelmi viszonyulás indoklása | 26 | 11 (44%) | 1 | 1 (4%) | ||
5.1.3. | nem értékelő vagy érzelmi viszonyulást kifejtő rész | ||||||
5.1.3.1. |
tétel: semleges, leíró megállapítás |
17 |
7 (28%) |
274 | 25 (100%) | ||
5.1.3.2. |
tétel indoklása | 11 | 5 (20%) | 262 | 25 (100%) | ||
5.1.3.3. |
indoklásfolyam összegzése | 1 | 1 (4%) | 11 | 9 (36%) | ||
5.1.3.4. |
idéző és interpretáló rész | ||||||
5.1.3.4.1. |
egyenes idézet az értékelt szövegből | 6 | 6 (24%) | 209 | 21 (84%) | ||
5.1.3.4.2. |
egyenes idézet máshonnan |
1 |
1 (4%) |
34 |
8 (32%) | ||
5.1.3.4.3. |
interpretálandó rész felidézése | 4 | 4 (16%) | 14 | 8 (32%) | ||
5.1.3.4.4. |
konkrét szöveghely interpretációja |
2 |
1 (4%) |
10 |
3 (12%) | ||
5.1.4. | az értékelt mű befogadásának története |
15 | 13 (52%) | 2 | 2 (8%) | ||
5.1.5. | irodalomkritikai recepció bemutatása | – | – | 6 | 3 (12%) | ||
5.1.6. | odafordulás a diskurzuspartner(ek)hez | 7 | 6 (24%) | 1 | 1 (4%) | ||
5.1.7. | bevezetés | ||||||
5.1.7.1. |
bevezetés az értékelőtől | 8 | 8 (32%) |
19 | 19 (76%) | ||
5.1.7.2. |
bevezetés a weboldal szerkesztőségétől |
– |
– |
25 | 25 (100%) | ||
5.1.8. | befejezés |
12 |
12 (48%) |
15 | 15 (60%) | ||
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p4 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p4)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p4)
A kvalitatív korpuszvizsgálat eredményei alapján megállapítható, hogy az argumentatív jellegű diskurzusoknak, azon belül is a laikus könyvértékeléseknek és a professzionális kritikáknak alapvetően az szervezi a mezoszintű diszkurzív struktúráját, hogy a megnyilatkozó előbb hozzáférhetővé tesz egy állítást, azaz egy tételt, majd ezt a tételt fejti ki, illetve támasztja alá az adott kontextusban adekvátnak vélt további állításokkal, érvekkel (vö. Speyer–Fetzer 2014). Ugyanakkor az, hogy az egyes tételek és azok indoklásai milyen típusokba rendeződtek, majd ezek a típusok más diszkurzív stratégiai egységekkel kiegészülve, illetve együtt állva milyen mintázatba rendeződtek, a korpuszvizsgálat eredményei alapján lényegi szerepet játszott az amatőr könyvértékelés és a professzionális irodalomkritika műfajának elkülönülésében. Ezért ebben az alábbi részben külön-külön tárgyalom a két specifikusabb műfaj mezoszintű diszkurzív szerkezetét, mielőtt azonban erre rátérek, röviden értelmezem a 11. táblázat kódjait.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p5 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p5)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p5)
Az elemzett kutatói korpusz amatőr és professzionális könyvértékeléseiben a tételnek három fő típusa rajzolódott ki: (i) az értékelő viszonyulást kifejtő tétel, (ii) az érzelmi viszonyulást kifejtő tétel, valamint (iii) az értékelő és érzelmi viszonyulást sem kifejtő, „semleges” tétel. A diszkurzív szerkezeti egységeknek kiosztott kódok is mindenekelőtt ez alapján szerveződtek csoportokba.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p6 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p6)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p6)
Az „értékelő viszonyulást kifejtő részen” (5.1.1. kód) belül a tételként funkcionáló állítás a megnyilatkozónak az értékelés tárgyához, az értékelt kulturális produktumhoz való polarizált, azaz pozitív vagy negatív értékelő viszonyulását kifejezésre juttató, változatos hosszúságú, illetve kifejtettségű diszkurzív egység volt (5.1.1.2. kód, illetve 5.1.1.3. kód) (vö. Alba-Juez–Thompson 2014; Bednarek 2014; Carretero–Taboada 2014). Ezenkívül ugyancsak az „értékelő viszonyulást kifejtő rész” keretei között kaphatott helyet az „értékelés indoklása” (pontosabban fogalmazva: a pozitív vagy negatív értékelés indoklása) annotációs címkével ellátott diskurzusszakasz (5.1.1.4 kód). Ez a rész rendszerint valóban a pozitív vagy negatív értékelő viszonyulást kifejtő tételt közvetlenül követő vagy megelőző szakaszként jelent meg a könyvértékelésekben, azonban ahogy a 11. táblázat számadatai is mutatják, nem feltétlenül dolgozódott ki minden egyes értékelő viszonyulást kifejtő tétel esetében. Az „értékelés »csillagozással«” elnevezésű kódról (5.1.1.1. kód) pedig azt szükséges megjegyezni, hogy ez a paratextusként értelmezhető, nem textuális diskurzusrész a nyelvi természetű megnyilatkozás előtt dolgozódott ki a moly.hu könyvértékeléseket bemutató weblapjain (lásd 5.2.2. fejezet), viszont azért volt a kutatásnak e pontján is annotálva, mert – a fentebb bemutatott diszkurzív szegmensekhez hasonlóan – ez is a megnyilatkozó polarizált értékelő attitűdjét tette hozzáférhetővé.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p7 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p7)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p7)
Az „érzelmi viszonyulást kifejtő részen” (5.1.2. kód) belül a tételként funkcionáló állítás ugyancsak a megnyilatkozónak az értékelés tárgyához, vagyis az adott irodalmi alkotáshoz való polarizált viszonyulását fejezte ki – a lényegi különbség az, hogy itt nem értékelő attitűd, hanem érzelmi attitűd hozzáférhetővé tételéről volt szó (vö. Péter 1991; Russel 2003; Tolcsvai Nagy 2017b: 319).2 Ez azt jelenti, hogy a megnyilatkozó mint szubjektum, ebben a tételben azt fejezte ki, hogy szerette vagy sem az adott irodalmi alkotást, illetve annak valamely aspektusát – azaz a megnyilatkozóban pozitív vagy negatív érzelmi állapotok alakultak ki az értékelt irodalmi alkotás irányába. Ennek annotációját szolgálták a „pozitív érzelmi viszonyulás” (5.1.2.1. kód), valamint a „negatív érzelmi viszonyulás” (5.1.2.2. kód) elnevezésű kódok. Bizonyos esetekben – de az értékelő viszonyuláshoz hasonlóan nem szükségszerűen mindig – ezt a tételt követhette vagy készíthette elő az „érzelmi viszonyulás indoklása” kóddal azonosított diszkurzív stratégiai egység (5.1.2.3. kód).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p8 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p8)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p8)
A „nem értékelő vagy érzelmi viszonyulást kifejező részen” (5.1.3. kód) belül a tétel egy ún. „semleges, leíró megállapítás” (5.1.3.1. kód), amelyben értelemszerűen a megnyilatkozó értékelő vagy érzelmi viszonyulásainak a kifejezése nélkül fogalmazódott meg egy leíró jellegű (vö. Pléh 2014: 321–322, 2022) megállapítás az adott irodalmi alkotásról, illetve annak valamely aspektusáról. Ehhez a részhez közvetlenül kapcsolódhatott a „tétel indoklása” (5.1.3.2. kód), valamint az „indoklásfolyam összegzése” (5.1.3.3. kód). Továbbá ugyancsak nem értékelő vagy érzelmi viszonyulást kifejező diskurzusrészként azonosítottam az „idéző és interpretáló részt” (5.1.3.4. kód és alkódjai), amely azonban gyakran egyúttal a semleges, leíró tétel indoklásaként is funkcionált – azaz a különféle idéző és interpretáló részek több diszkurzív stratégiai egység kódját is megkapták.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p9 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p9)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p9)
Végül az „idéző és interpretáló részhez” hasonlóak mondhatók el az „értékelt mű befogadása” (5.1.4. kód), az „irodalomkritikai recepció bemutatása (5.1.5. kód) és az „odafordulás a diskurzuspartner(ek)hez” (5.1.6. kód) elnevezésű egységekkel kapcsolatban abból a szempontból, hogy értelmezésem szerint ezek a részek szintén megjelenhettek valamely tétel indoklásaként is az elemzett könyvértékelésekben. Azonban mivel nem feltétlenül csak az egyik vagy másik típusú tétel indoklásaként, ezért külön kódok alatt kezeltem őket.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Ballagó Júlia (2025): A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641184 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p10 (2025. 12. 07.)
Chicago
Ballagó Júlia. 2025. A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184 (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p10)
APA
Ballagó J. (2025). A műfajiság funkcionális pragmatikai vizsgálata receptes és könyvértékelő weboldalakon. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641184. (Letöltve: 2025. 12. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1300amufa__64/#m1300amufa_62_p10)
Mindez azt mutatja, hogy már önmagában a könyvértékelésekben azonosított különféle diszkurzív stratégiák jellege is markánsan megkülönböztette a propozicionális megértést működésbe hozó könyvértékeléseket a procedurális megértésre számító receptektől. Az alábbiakban azt mutatom be, hogy a 11. táblázat mentén ismertetett diszkurzív stratégiai egységek tipikus mintázatai miként rajzoltak ki két eltérő műfajt a megnyilatkozó szakértelme mentén a könyvértékelés tágabb diszkurzív kategóriáján belül.
1 A táblázat forrása: saját szerkesztés.
2 Az érzelmi és az értékelő attitűd szoros összefüggésére mutat rá Péter Mihály (1991: 46–47), aki az értékelést tágabb fogalomnak tartja, és arra hívja fel a figyelmet, hogy az érzelemkifejezést az különbözteti meg az értékeléstől, hogy előbbi esetében mindig a megnyilatkozó szubjektum az a kiindulópont, akinek az érzelmi állapotai hozzáférhetővé válnak. Ehhez hasonlóan ugyancsak szoros összefüggést feltételez az egyaránt poláris értékelő és érzelmi attitűd kifejezése között a szentimentanalízis is, amely a természetes nyelvfeldolgozás egyik kutatási területeként ezen viszonyulások nyelvi jelölésének az automatikus felismerésére fókuszál (vö. Liu 2017).