6. Lemorzsolódás
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Takácsné Szabó Melinda (2025): "De nehéz az iskolatáska...". : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641382 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p1 (2025. 12. 05.)
Chicago
Takácsné Szabó Melinda. 2025. "De nehéz az iskolatáska...". : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641382 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p1)
APA
Takácsné Szabó M. (2025). "De nehéz az iskolatáska...". Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641382. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p1)
A nemzetközi szakirodalom a dropping out vagy learning loss kifejezést használja azon diákok esetében, akik végzettség nélkül vagy megfelelő kompetenciák hiányában lépnek ki az oktatási rendszerből. A lemorzsolódást előidéző tényezők (családi háttér, etnikai helyzet, iskolai hiányzások, pedagógiai gyakorlat minősége, tanárok nézetei stb.) bizonyos társadalmi csoportokat nagyobb mértékben sújtanak, mint másokat.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Takácsné Szabó Melinda (2025): "De nehéz az iskolatáska...". : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641382 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p2 (2025. 12. 05.)
Chicago
Takácsné Szabó Melinda. 2025. "De nehéz az iskolatáska...". : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641382 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p2)
APA
Takácsné Szabó M. (2025). "De nehéz az iskolatáska...". Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641382. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p2)
Fontos tudni, hogy a tanulmányi vagy tudásbeli veszteség a lemorzsolódók esetében nem azt jelenti, hogy a tudás birtokában voltak, csak elvesztették azt. Arról van szó, hogy meg sem szerezték a tudást, így az ő esetükben inkább elszalasztott lehetőségekről beszélhetünk, hiszen a tanulás úgynevezett ugródeszkát jelenthet a felemelkedésre. Arról az esélyről van szó, amelyet az oktatási rendszer biztosíthat ezen gyermekek esetében nehézségeik kompenzálására. A tudásveszteség az egyén és a társadalom számára is következményekkel jár. Hatásai fellelhetők a nem megfelelő állampolgári felelősségvállalásban, az egészségügyi és a szociális szférában. (A képzettebb emberek tudatosabban figyelnek az egészségükre, kevesebb szociális támogatást igényelnek.) A foglalkoztathatóság terén ismeretek, tudás, végzettség hiányában óriási hátrányokkal indulnak, esetükben így a bérek alacsonyabbak, vagy nem találnak munkát. A munkanélküliség növekedésével a jóléti kifizetések aránya nő, magasabb közegészségügyi és büntetőjogi kiadásokkal is számolni kell. Jól látható, hogy az egész társadalmunkra kiható problémáról van szó, tehát mindannyiunk érdeke, hogy a különféle etnikumhoz tartozó tanulók, valamint az alacsonyabb jövedelmű szülők gyermekei esetében módot találjunk kompetenciaszintjük, tanulmányi eredményességük növelésére (Fehérvári et al., 2021).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Takácsné Szabó Melinda (2025): "De nehéz az iskolatáska...". : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641382 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p3 (2025. 12. 05.)
Chicago
Takácsné Szabó Melinda. 2025. "De nehéz az iskolatáska...". : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641382 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p3)
APA
Takácsné Szabó M. (2025). "De nehéz az iskolatáska...". Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641382. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1307dnai__13/#m1307dnai_11_p3)
Magyarországon is tapasztalható ez a jelenség, hazánkban is az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező és iskolázatlan szülők gyermekeire jellemzőbb a lemorzsolódás. A kulturális kisebbségi csoportokhoz tartozás felerősíti ezeket a társadalmi mechanizmusokat (Fehérvári & Tomasz, 2015). Az Európai Unió 2011-ben közzétett ajánlásában felhívja a tagállamok figyelmét a korai iskolaelhagyás stratégiai kérdésként való kezelésére a prevenció (megelőzés), az intervenció (beavatkozás) és a lemorzsolódók reintegrációja (kompenzáció) tekintetében. A tagállamoknak rendelkezniük kell megfelelő szakpolitikai eszközrendszerrel ennek megvalósításra. Az óvodai nevelést a prevenciós folyamatok érintik, mint a magas minőségű kisgyermekkori nevelés széles körű elérhetővé tétele (A Tanács ajánlása…; lásd Javaslat, 2011). A köznevelési rendszernek fontos feladata ennek biztosítása.