1.3. A HR-szervezetek és a HR-es munkakörök típusai

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ahogyan már láttuk, a szervezeti növekedés bizonyos fázisában elkerülhetetlenné válik olyan szakember alkalmazása, aki kialakítja az EEM hatókörébe tartozó feladatokat érintő alapvető szabályrendszert és gyakorlatot (például a munkaerő-felvétel, a képzés, a fizetések vagy a működés adminisztratív tennivalói területén). Ez a HR-generalista pozíciót betöltő szakember a vezetői team tagjaként fontos döntések támogatója, és gyakran nemcsak a szervezeti változtatások végrehajtásában, de azok tervezésében is részt vesz.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szervezeti létszám növekedésével – ha nem is lineárisan – a HR-munkatársak száma is növekszik. Ennek során a HR-szakemberek körében vertikális, illetve területi munkamegosztás is megvalósul. A HR-szakértők, a specialisták továbbra is a szervezet központjában, főhadiszállásán tevékenykednek, ahol az érdekelt felek elvárásait figyelembe vevő, az átfogó szervezeti stratégia megvalósulását támogató elveket és szabályokat, megoldásokat dolgoznak ki. A generalisták pedig a szakértők által megfogalmazott eljárások és módszerek alkalmazásával közvetlenül az üzemekben, divíziókban dolgozva segítik a szervezeti célkitűzések megvalósulását.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az 1.6. ábrán látható szófelhő a 21. század harmadik évtizedének elején működő magyar szervezetek népszerű HR-es munkakör-megnevezéseit szemlélteti; az ábra a jobline.hu és a dreamjobs.hu toborzó portálokon szereplő keresések alapján készült.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1.6. ábra. A HR-es munkakörök magyar megnevezéseinek szófelhője
Forrás: a szerzők saját szerkesztése
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A 21. század igazán nagy méretű szervezeteiben működő HR-részlegek szervezési módja Ulrich és Brockbank szerint három főbb típust követ (Ulrich–Brockbank, 2005):

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • funkcionális, centralizált HR;
  • független, decentralizált HR; valamint
  • megosztott szolgáltatású, háromrétegű vagy „szendvics” HR.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A fenti HR-szervezettípusok mindegyikéhez társíthatóak olyan előnyök, amelyek kiválóan szolgálhatják egy-egy szervezet és munkatársainak elvárásait. A különböző HR-szervezettípusok értékalkotó erejének kibontakozására Ulrichék szerint akkor lehet számítani, ha azok jól illeszkednek a szervezeti struktúra sajátosságaihoz. A nagyobb méretű cégek a szervezeti felépítési formák tekintetében jellemzően az egy üzletágú, a horizontálisan vagy vertikálisan diverzifikált szervezetek és a holdingok közül választhatnak. A továbbiakban az ezekhez a szervezeti formákhoz legjobban illeszkedő HR-részlegszervezési módokat és tipikus HR-es munkaköröket mutatjuk be.
 
Az egy üzletágú szervezetek számára centralizált, funkcionális HR-szervezet
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A centralizáltan működő és ott funkcionális munkamegosztást alkalmazó HR-szervezetek előnye, hogy a központilag kidolgozott egységes megoldások érvényesítésével és a szolgáltatások integrálásával alacsony költségek mellett képesek a cégen belüli egyöntetűség biztosítására. A funkcionális HR-szervezetek leggyakrabban a személyzetbiztosítás, a képzés–fejlesztés és a kompenzáció területén alkalmaznak HR-specialistákat. (Egy ilyen példa látható az 1.7. ábrán.) A funkcionális munkamegosztási elvet követő HR-szervezet olyan hagyományos szervezeti forma, amely ma is jól szolgálja az akár igen nagy méretű, de szűk üzletágú szervezeteket.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1.7. ábra. Példa a HR-részlegen belüli funkcionális munkamegosztásra
Forrás: a szerzők saját szerkesztése
 
A holdingok számára decentralizált, független HR-szervezetek
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A nagy méretű szervezetek másik típusa eltérő és egymástól független üzleti tevékenységet folytató cégek halmazából áll. Az egy holdingba tartozó, de egymással horizontális kapcsolatban alig álló egységek mindegyike – az előzőekben bemutatott – funkcionális munkamegosztású HR-részleget működtet. A mellettük, illetve fölöttük létező holdingközpont általában csupán kis létszámú HR-egységet tart fenn, amely az alapvető EEM-értékek keretrendszerének kidolgozásával, a kritikus EEM-feladatok kijelölésével és a minimumelvárások megfogalmazásával az általános irányvonal kijelöléséért felelős. Azért felel, hogy ezek a holding közös stratégiájának irányába tereljék az egyébként független szervezeteket.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A holdingközpont HR-eseinek operatív feladatai általában olyan tennivalók ellátására korlátozódnak, mint a csúcsvezetők teljesítmény- és javadalmazásmenedzsmentje, utódlástervezése, vezetői képességeik fejlesztése, valamint a stratégiai és kiemelt fontosságú szakemberek toborzása.
 
A diverzifikált üzleti szervezetű cégek megosztott szolgáltatású, háromrétegű HR-szervezete
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A legtöbb nagy méretű szervezet azonban se nem tisztán együzletű, sem nem tisztán holdingszervezet. Általában valahol a két szélsőség között helyezkednek el, hiszen vertikálisan és horizontálisan kapcsolódó, diverzifikált szervezeti egységeik is vannak. Habár különböző piacokon versenyző üzleti egységekből állnak, mégis elvárnak tőlük bizonyos szinergiahatást. Az efféle üzleti szervezetek számára ajánlják a HR-részleg szervezésének (meg)osztott szolgáltatások (angolul: shared services) elnevezésű, viszonylag új keletű, háromrétegű vagy „szendvics” formáját. Az így kialakított HR-szervezet munkatársai a szervezet három szintjén dolgoznak. Megtalálhatók a szervezeti központban, az üzleti egységekben és egy saját vagy egy külső és közösen használt szolgáltató központban.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • HR-esek a szervezet főhadiszállásán (Headquarter). Ez a HR-es szakértői gárda szintén három szerepkörben végzi feladatait. A kis létszámú központi HR-es csapat főbb szerepei: az egységes kulturális arculat formálása, a vezérigazgatói célkitűzések megvalósításának támogatása, a vállalatcsoport-szintű alkalmazottak kinevelése és HR-szakemberek képzésének, fejlesztésének biztosítása. A szintén a központi HR-stábhoz tartozó szakértői központok úgy működnek, mint egy szervezeten belüli tanácsadócég. Szolgáltatásaik felhasználóinak igénybevétel-arányos díjat számolnak fel, a rendszeresen használt alapszolgáltatások költségeit pedig az üzleti egységekre terhelik. Az egység méretétől függően szerveződhetnek úgy, hogy esetleg a teljes céget, csak egy-egy régiót vagy csupán egy országot támogatnak. A szakértői központok HR-esei – a tervezők és a folyamat-tanácsadók – dolgozzák ki a szervezeten belül alkalmazható HR-megoldásokból álló kínálati listákat, menüket, amelyekből az üzleti egységekbe kihelyezett HR-esek kiválaszthatják a saját üzleti igényeiket leginkább kielégítő megoldást.
  • HR-esek az üzleti egységekben (Business Unit). A megosztott HR-struktúrát választó szervezeteknél a HR-szakemberek egy tekintélyes része a földrajzi szempontok alapján, a termékvonalak mentén vagy a funkciók (pl. K+F vagy gyártás) szerint kialakított szervezeti egységekhez kihelyezve dolgozik. Megnevezései között a leggyakrabban használatos a „kapcsolati menedzser”, „HR üzleti partner/business partner” vagy „HR-generalista”. Ők általában az általuk támogatott üzleti egység szintjén stratégiai szerepet betöltő HR-esek, hiszen részt vesznek az egység üzleti stratégiájának megvitatásában, kialakításában, amihez illesztve és a HR-munka értékelésére alapozva a szakértői központ menülistájából kiválasztják és megvalósítják stratégiatámogató HR-megoldásaikat. Mellettük olyan operatív végrehajtó HR-esek is megtalálhatók, akik az üzleti egység szintjén működő HR-részlegben dolgozva az operatív ügyek vitelében segítik az üzleti partnert, és/vagy időnként leveszik az adminisztratív ügyek terhét a szolgáltató központban dolgozók válláról.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

További információk a HR üzleti partner/business partner pozíciók változó tartalmáról:
gobertpartners.com – HRBP 2.0: The Data-Driven and Digital HR Business Partner – Credly
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • HR-esek a szolgáltató központokban. A szolgáltató központ (Service Center, SC) koncepciójának alkalmazása mára a HR területén is bizonyította, hogy nagy szervezeteknél a fő üzletág szolgáltató, adminisztratív tevékenységekkel, központosított formában költséghatékonyan működtethető. A szolgáltató központ helyszínéül elvileg a világ bármely része választható. Egyes szervezetek általában regionálisan szerveznek saját szolgáltató központokat, vagy több szervezet használ közösen (Shared Service Center, SSC) adminisztratív és operatív HR-szolgáltatások végzésére specializálódott, általában sok nyelven szolgáltató vállalkozást. (Működnek ilyenek például Budapesten is.) Az SSC-kben általában megtalálhatók az úgynevezett front-office munkakörök, ahol az ügyfelek telefonhívásaira reagálnak, és a back-office munkatársak, akik dokumentumok terítésével (pl. behívás interjúra) vagy elektronikus előállításával, rögzítésével (pl. munkaszerződések) foglalkoznak. Mindezek miatt a magas szintű nyelvtudást igénylő SSC-beli HR-munkakörök többnyire csupán belépési szintű HR-ismereteket kívánnak meg, és korlátozott karrierlehetőséget biztosítanak, így sok helyütt magas fluktuációs rátával működnek.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1.8. ábra. A külső és belső HR-esek ranglétrája
Forrás: a szerzők saját szerkesztése
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

További információk a HR-pozíciók változó tartalmáról:
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave