10.1.2. A szervezeti kommunikáció főbb módozatai és befolyásoló tényezői

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szervezetek egyes hierarchiaszintjei, szervezeti egységei, állandó és ad hoc csoportjai, munkatársai közötti, valamint a külső célcsoportokhoz kötődő kapcsolatok ápolásához jól megtervezett és szervezett kommunikációs hálózat kiépítésére és a csatornák tudatos használatára van szükség.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Az üzenetközvetítés módja alapján megkülönböztetjük az írásbeli és a szóbeli kommunikációt; néhol külön kategóriaként említik a vizuális és a digitális kommunikációt.
    • Az írott műfajok közé sorolhatók az üzleti levelek, termékismertetők, éves üzleti jelentések, szabályzatok, eljárásmódok, jegyzőkönyvek, szervezetismertetők, újsághirdetések, álláshirdetések stb. Az írásos kommunikáció előnye, hogy maradandó, az információk könnyen visszakereshetők, nincsenek időbeli korlátai. Ebben a formában megvalósuló kommunikálás esetén nem kell rögtönözni, azonnal átgondolni a választ; az üzenet elküldése, átadása előtt korrigálható a tartalom. A személyiség határai rejtve maradhatnak, a gondolatok közlése közben nem kell figyelni a befogadó (címzett) reakcióit. Egy írásos anyag összeállítása során segítség is felhasználható, továbbá sok ember egyidejű tájékoztatására is alkalmas. Az írásbeli kommunikáció hátránya, hogy a nonverbális csatornák híján személytelenebb, nem érzékelhető a befogadó reakciója, ezért korrigálni sem lehet.
    • A szóbeli kommunikáció formái közé sorolhatók az értekezletek, tárgyalások, megbeszélések, telefonbeszélgetések, állásinterjúk, de a rádióreklám, a hangosbemondón történő hirdetések is idesorolhatók. A szóbeli kommunikáció nagy előnye a kölcsönös, azonnali információcsere.
    • Vizuális megjelenítés például egy üzletiplakát-hirdetés vagy egy molinó.
    • Digitális kommunikáció esetén a fentieket használjuk elektronikus csatornákon, továbbá idetartoznak a közösségimédia-profilok, blogok, bannerek, digitális hirdetőtáblák is (Borgulya‒Somogyvári, 2015; Bondarouk‒Ruël, 2009).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • A csatornák kiépítettsége, szervezettsége alapján megkülönböztetünk formális és informális csatornákat. A formális csatornák tervezetten, szabályozottan működnek, míg az informális kommunikáció spontán alakul ki (pl. folyosói beszélgetések).
    • Formális kommunikáció esetében a vezetők, illetve az általuk kidolgozott vagy jóváhagyott szabályzatok, eljárásmódok határozzák meg, hogy milyen információnak milyen (szolgálati) úton, milyen csatornán kell eljutnia a címzettekhez. Hasonlóan szabályozott lehet például a munkatársi javaslatok, vélemények gyűjtési módja, időszaka, formája, csatornája.
    • Az informális kommunikáció alapját a személyes kapcsolatok, a barátságok, érdekközösségek, érdek-összefonódások képezik. Sokszor lebecsülik ennek a csatornának a szerepét, pedig nagyon fontos információkat adhat a dolgozók félelmeiről, vágyairól, és indulati szelepként is működhet. Támogathatja a problémamegoldást, az ötletgyűjtést és a kreativitást is. Másik gyakori megjelenési formája, a munkahelyi pletyka azonban többnyire ellentétes hatással bír. Az ilyen formában áramló információknak komoly befolyásuk van többek között a szervezeti működési folyamatokra, a csapatmunkára, a kultúrára, az emberi kapcsolatokra és a szervezeti teljesítményre is.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • A szervezeti struktúrához kapcsolódóan megkülönböztethetünk horizontális és vertikális kommunikációt.
    • Horizontális kommunikáció az, amikor az azonos szervezeti szinten lévő szervezeti egységek, teamek munkatársai kommunikálnak egymással.
    • A vertikális kommunikáció pedig főként a vezetők és a beosztottak között zajlik; ez történhet alulról felfelé (munkavállalók kommunikációja a vezető felé) vagy felülről lefelé (vezetők kommunikációja az alkalmazottak felé).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szervezeti célelérés szempontjából a vertikális kommunikációnak van kiemelt szerepe. Fejezetünk további részeiben, a későbbiekben (10.2.1. alfejezet) erről bővebben is lesz szó. A szervezeti egységek közötti együttműködés igénye inkább a horizontális kommunikációt, illetve annak hiányosságait állítja fókuszba a belső problémák, konfliktusok jelentkezésekor.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A kommunikáció egy-egy szervezetnél érvényesülő aktuális állapotát számos tényező befolyásolja. Ezek legfontosabb csoportjai a következők.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Az, hogy egy szervezet milyen csatornákat, milyen gyakorisággal, mennyire szervezetten használ, függhet olyan külső környezeti tényezőktől, mint például a társadalmi, gazdasági helyzet, nemzeti kultúra.
  • Általában erőteljesen hatnak rá olyan, a szervezet belső környezetét formáló tényezők, mint a szervezet stratégiai céljai, mérete, „életkora”, működési területe (szektor, ágazat) és szervezeti struktúrája. A kommunikáció tulajdonképpen a szervezeti kultúra tükre, benne is megnyilvánulnak a szervezeti hierarchiaviszonyok, értékek, normák (távolságtartás, tegeződés–magázódás kérdése, stílus, hitelesség).
  • Gyakran olyan személyes tényezők is hatással vannak a szervezeti kommunikációra, annak stílusára, mint például a szervezetet alkotó egyének életkora, nemek szerinti összetétele, a munkatársak iskolázottsága, műveltsége, értékrendje, személyisége és érzelmi intelligenciája. E tekintetben is kiemelkedő jelentőségű a vezetők stílusa, személyes vonásaik, amelyek általában hatással vannak a kommunikáció közvetlenségére, minőségére.
  • A befolyásoló tényezők között utoljára, de nem utolsósorban említendők a technikai feltételek, adottságok és az erre fordítható pénzügyi keretek.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave