Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


Az LMBT+ közösség mobilitásának korlátai

A hiányos szabályozások és az egyének szintjén jelentkező intoleráns viselkedés miatt az LMBT+ közösség tagjainak sok esetben nincs egyenlő hozzáférésük bizonyos turisztikai termékekhez. Egyrészt a társadalmi elutasításból fakadó negatív attitűdök és sztereotípiák (Takács–Szalma, 2012), másrészt a globális geopolitikai viszonyok67 befolyásolják mobilitásukat. A különböző nemzetek eltérő szabályozásai jelentős korlátozásokat és biztonsági kockázatokat rejtenek számukra. Ilyen lehet például a homoszexualitás kriminalizálása, habár az ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata68 kimondja a szabadsághoz és az egyenlőséghez (1. cikk), valamint a szabad mozgáshoz (13. cikk) való jogokat. Igaz, hogy a Nyilatkozat elfogadásakor az LMBT+ közösségre szó szerint nem terjesztették ki, azóta azonban az ENSZ69 és több magas rangú vezető ratifikálta, hogy az LMBT+ csoport is a hatálya alá tartozik. Ennek egyik legjelentősebb dokumentuma a 2006-ban 29 emberi jogi szervezet és az ENSZ szakértői által elfogadott Yogyakarta alapelvek70, mely a nemzetközi emberi jogi szabályok alkalmazását taglalja a szexuális irányultsággal és nemi identitással kapcsolatban. Napjainkban azonban még mindig több mint 70 országban büntetik törvények valamilyen formában a homoszexualitást, a halálbüntetéstől a „melegpropagandát” tiltó rendelkezésekig.71 Ebből kifolyólag általánosságban elmondható, hogy az LMBT+ turisták felkészült utazók, és információkat gyűjtenek utazás előtt a helyi viszonyokról (Johnston, 2005).

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave