Cserny Ákos

A miniszteri felelősség


A konstruktív bizalmatlansági indítvány, mint a végrehajtó hatalom törvényhozás előtti felelősségének mutációja234

Az 1949. évi bonni Alaptörvény 67. cikke – átvéve néhány korábbi német tartományi alkotmány megoldását – a kormányzati stabilitás, illetőleg a racionális parlamentáris működés érdekében egyenesen akként rendelkezett, hogy a legfőbb képviseleti szerv a képviselők indítványára csak úgy fejezheti ki bizalmatlanságát a regnáló miniszterelnökkel, illetőleg kormánnyal szemben, ha a bizalom megvonásával egyidejűleg, ugyanazzal a szavazással megválasztja a bizalmatlansági indítványban javasolt személyt új kormányfőnek. A megoldás lényege tehát egy negatív eljárás – a miniszterelnöktől történő bizalommegvonás – és egy pozitív eljárás – az indítványozók konszenzusa az új miniszterelnök-jelölt személyét illetően – összevonása, együttes megnyilvánulása.235 Ez az ún. konstruktív bizalmatlanság intézménye, amelynek az alapgondolatát először – egyes források szerint236 – Alexander Rüstow vetette fel 1929-ben, a miniszterelnököt állítva a kormányzati felelősség és felelősségre vonás középpontjába. A jogi konstrukció a kormányzás stabilitását azáltal biztosítja, hogy egyrészt a kormány megbuktatása és az új kormányfő megválasztása időben nem válik el egymástól,237 megakadályozva ezáltal egy elhúzódó kormányválság kialakulását. A kormányzás folyamatossága ugyanakkor növeli a parlament hatáskörét az államfővel szemben, mindenekelőtt abból kifolyólag, hogy a kormányzásban bekövetkezett válság államfői beavatkozás nélkül megoldódik.238 Másrészt a konstruktív bizalmatlansági indítvány egyben a gyakori kormányválságok megelőzését szolgáló garancia, mely azt a célt is szolgálja, hogy a kormányzás stabilitását, illetőleg magát a kormányt ne veszélyeztesse két szemben álló parlamenti párt alkalmi összefogása (ún. negatív koalíció) akkor, amikor maguk nem tudnának önállóan kormányt alakítani.239 Ebből következően a bizalmatlansági indítvány e konstruktív formája – a korábbiakhoz képest – jelentősen megnehezítette a kormány politikai felelősségének érvényesítését a parlamenti gyakorlatban. (A jogintézmény első gyakorlati megnyilvánulására 1972-ben került sor. Előzménye, hogy Willy Brandt német kancellár kormányzati politikája mélyen megosztotta pártját, az SPD-t. Többen is kiléptek az SPD parlamenti frakciójából, ami lehetőséget teremtett a CDU/CSU frakciószövetségnek, hogy 1972. április 24-én bizalmatlansági indítványt nyújtson be Brandt ellen. Meglepetésre azonban az indítvány nem kapott többséget a törvényhozásban, mert mint utóbb kiderült, állítólag a kelet-német titkosrendőrség, a „Stasi” lefizetett néhány CDU-s politikust azért, hogy támogassa a kancellárt. Az már más kérdés, hogy ennek ellenére Brandt elvesztette többségét a Bundestagban így politikáját később nem tudta folytatni. Eredményes indítványra 1982. október 1-jén került sor Németországban, amikor Helmut Schmidt akkori ügyvezető kancellárt a sikeres bizalmatlansági indítvány következtében Helmut Kohl váltotta a kormányfői székben.)

A miniszteri felelősség

Tartalomjegyzék


Kiadó: Wolters Kluwer Hungary Kft.

Online megjelenés éve: 2019

Nyomtatott megjelenés éve: 2011

ISBN: 978 963 295 868 2

A közhatalom alkotmányjogi felelősségének legjelentősebb eleme a miniszteri felelősség alkotmányos intézménye. A történelemben először ugyanis e jogintézmény került a felelős közhatalom megteremtését szolgáló közjogi gondolkodás előterébe. Alkotmányjogi szempontból – főleg a parlamentáris rendszerekben – azóta is ez a közhatalom felelősségének meghatározó jellegű intézménye, annál is inkább, mert az alkotmányfejlődés során mindenütt inspirálóan hatott és hat ma is a közhatalom felelősségi rendszerének – az alkotmányos állam követelményének megfelelő – mind átfogóbb kiépítésére. A könyv ezt tartja szem előtt, amikor elsődleges figyelmet szentel a miniszteri felelősség összetevőinek, kialakulásának, fejlődésének, érvényesítési eszközeinek, módjainak feltérképezésére. Mindezek mellett nem mulasztja el azoknak a szélesebb körű garanciákat biztosító felelősségi formák kiépítésének felvillantását sem, amelyek napjainkra már az alkotmányos állam felelősségi rendszerének szerves részét alkotják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/cserny-a-miniszteri-felelosseg//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave