Dobák Miklós, Antal Zsuzsa

Vezetés és szervezés

Szervezetek kialakítása és működtetése


Esettanulmány – Dr. Keller Elemér Ügyvédi Iroda

Dr. Keller Elemér születésnapi tortáján negyven gyertya égett. Amikor elfújta, valami szokatlant kívánt magának. Saját irodáról álmodott, de nem volt hozzá bátorsága, hogy önállósodjon. Mindig volt főnöke, és sosem kellett megbízásokat felhajtania. Egy önkormányzati ingatlankezelő cég vezető jogászaként változatos és kényelmes életet élt. Ezt a kényelmet a vállalat vezérigazgatójával és értékesítési vezetőjével állandósuló konfliktusok kezdték ki, így az elmúlt négy év önmarcangoló tipródásai e szimbolikus születésnapra beérni látszottak.
Két hónappal 41. születésnapja előtt – 2006 szeptemberében – kezdte meg működését a Dr. Keller Elemér Ügyvédi Iroda. Az Andrássy úti bérház 2. emeletén bérelt lakásban két ügyvédjelölt segítségével több – jórészt korábbi ingatlanos tapasztalatait hasznosító – szakterületen kínálta szolgáltatásait az iroda (79., 80. ábra).
79. ÁBRA. Dr. Keller ELEMÉR ügyvédi iroda szakterületei (2006. szeptember)
80. ÁBRA. Dr. Keller Elemér ügyvédi iroda szervezete (2006. szeptember)
Dr. Keller minden korábbi partnerét levélben és telefonon is értesítette élete nagy változásáról, majd regisztráltatta magát a Magyar Ügyvédi Portál Ügyvédi Névjegyzékében.
 
„Megkerestem a régi cégem informatikusát és megkértem, hogy segítsen megvenni a számítógépeket. Én nem értek igazán hozzá, egyszerű mezei felhasználó vagyok. Aztán Péter eljött az irodába, és két este alatt üzemképes állapotba hozta a gépeket. Ezek nélkül nem lehet ügyvédi irodát működtetni, így ha valami baj van például a levelezéssel vagy az internet hozzáféréssel, szólok Péternek. Sokszor távirányítással is tud segíteni, ha nem, munka után beugrik, és megbűvöli a gépeket.” (Dr. Keller Elemér)
 
Elemér kezdetben a megbízásokat – társasági szerződések módosítását, ingatlan-adásvételi szerződések elkészítését – ismerősöktől, barátoktól szerezte. Az első komolyabb ügyét egy, az utcáról beeső és munkajogi kérdésekről érdeklődő ügyfelének köszönhette, aki traktor-alkatrészek kereskedelmével és szerelésével foglalkozó, 80 fősre gyarapodott, saját alapítású cégét vezette. A jól sikerült első ügynek köszönhetően folyamatos megbízásokat kapott dr. Keller és kis csapata a vállalkozótól.
A kezdetek amúgy mozgalmasan és mégis egyhangúan peregtek: dr. Keller hozta az ügyeket, szétosztotta a feladatokat az ügyvédjelölteknek, majd ellenőrizte munkájukat.
 
„Nagyon élvezem a munkát. Rengeteget tanulok, és rendkívül változatos a feladatom. Egyik nap az adásvételi sablonszerződést szabom rá a megbízónk speciális igényeire, másnap egy új cég megalapításának jogi dokumentumait kell előkészítenem. Sokszor megyek be úgy dolgozni, hogy nem tudom, aznap mi vár rám. Mindig Elemér adja a munkát, Tivadarral néha nem is találkozom.” (Dr. Horváth Natália)
„Szerintem én kapom a komolyabb, komplexebb ügyeket Elemértől. Natáliának több ügye van, de azok egyszerűbbek. Jó, hogy nem kell egész nap az irodában ülnöm, sokat vagyok ügyfélnél, és a cégbíróságra is sokszor el kell mennem. Valójában már szinte mindent el lehetne intézni elektronikusan, de én szeretek jönni-menni. Elemér meg örül, hogy az ügyfeleinkkel személyesen is tartom a kapcsolatot.” (Dr. Nagy Tivadar)
 
2007 júniusában már annyi ügyük volt, hogy komoly szervezőmunkát igényelt a nyári szabadságok miatt kieső munkatárs pótlása. Dr. Keller néha megijedt a sok megbízástól – jóllehet vágyott is a sikerre –, mivel nem érzett magában elég erőt ahhoz, hogy egy nagy iroda tulajdonos-vezetője legyen. Ősz végéig adott magának időt ahhoz, hogy eldöntse, mihez is kezdjen. A jól sikerült nyári szicíliai utazás és a szeptemberi pörgős irodai élet – úgy tűnik – szárnyakat adott Elemérnek.
 
„A szabadság utáni első munkanapomon rengeteg e-mail várt rám. Köztük néhány iwiw-es jelölésről szóló üzenet is. Egy volt ELTE-s csoporttársam is megtalált. Akkoriban nagyon jóban voltunk, együtt készültünk a vizsgákra. Találkoztunk, és egy jót beszélgettünk. Kiderült, hogy Rudi polgári jogi specialista lett, a Budapesti V. Kerületi Ügyészségen dolgozik. És váltani akar.”
 
Néhány találkozó után már nem volt kérdés, hogy dr. Keller Elemér ügyvédi irodája négy új taggal és néhány új szakterülettel bővül (81. ábra): dr. Tóth Rudolf ügyvéddel, dr. Szabó Vilmos és dr. Takács Kálmán ügyvédjelölttel, valamint Kissné Mészáros Éva asszisztenssel.
81. ÁBRA. Dr. Keller Elemér ügyvédi iroda szakterületei (2008. január)
Dr. Keller és dr. Tóth úgy állapodtak meg, hogy a következő fél évben nem változik az iroda tulajdonviszonya, előbb kipróbálják egymást, hogy megtudják, képesek-e együtt dolgozni. A közös munka első hónapja igen kaotikusra sikeredett.
 
„Korábban világos volt, hogy Elemér a vezető. Rudolf két hét ismerkedés után elkezdte a főnököt játszani, utasítgatott, számon kért. Elismerem, hogy tapasztalt, jó szakember, de nekem akkor se parancsolgasson.” (Dr. Nagy Tivadar)
„Hirtelen sokan lettünk. Hol Elemér, hol Rudolf osztott feladatot. Két hét után vettem észre, hogy egykét feladatról teljesen elfeledkeztem. Egy hétvégi otthondolgozással utolértem magam, és megfogadtam, hogy néha nemet mondok Rudolfnak.” (Dr. Horváth Natália)
„Más világba csöppentem. Az ügyészségen volt egy főnököm, és volt hat beosztottam. Minden ment, mint a karikacsapás. Itt meg a huzavona ment. Natália húzta a száját, ha kértem valamit, Tivadar készséges volt, ha éppen az irodában volt. Vilmost és Kálmánt én hoztam ide, rájuk mindig számíthattam.” (Dr. Tóth Rudolf)
 
Egy februári vasárnapon Elemér, miután hazaért a népligeti focizásból, íróasztalához ült, hogy megoldást találjon irodája működési problémáira. Három megoldás volt a fejében, így három szervezeti ábrát rajzolt le (82. ábra), majd felhívta Rudit, hogy egyeztesse vele a jövőbeli működést tisztázó megbeszélés időpontját.
82. ábra. Javaslatok a jövőbeli működésre
 
AZ ESETTANULMÁNY FELDOLGOZÁSÁNAK SZEMPONTJAI
  1. Jellemezze az ügyvédi iroda – Dr. Tóth Rudolf érkezése előtti – szervezetét!
  2. Értelmezze a 82. ábrán látható szervezeti változatokat azok lehetséges előnyeivel és hátrányaival együtt! Melyik megoldást javasolná? Milyen szempontokat mérlegelne javaslata megalapozása érdekében?

Vezetés és szervezés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 826 2

GONDOLKOZOTT MÁR AZON, HOGY…

- mi a vezető feladata?

- miért készítenek stratégiát a vállalatok?

- miért létezik sokféle szervezeti modell?

- miként lehet motiválni másokat?

- hogyan kontrollálhatja a vezető a kitűzött célok elérését?

- miért lehetnek sikeresek a szervezetek akkor is, ha egészen eltérő módon szervezik meg a munkát, és vezetőik is egészen más személyiséggel bírnak?

Ilyen és ehhez hasonló, egészen mindennapi kérdésekre ad választ könyvünk, amelynek fókuszában a vezető és a szervezet áll. A könyvben a vezető stratégiaalkotási, szervezési, személyes vezetési (leadership-) és kontrolltevékenységéhez kapcsolódó ismereteket vesszük sorra. E vezetési funkciók közül kiemelten foglalkozunk a szervezéssel, illetve a szervezeti struktúrákkal. Illusztratív felvezető esetek, háttéranyagok, ellenőrző kérdések, különböző alkalommal (képzéseken, tréningeken, versenyeken stb.) feldolgozható esettanulmányok, szituációs játékok, szószedet, a szakkifejezések angol és német fordításai segítik a könyv felsőoktatásban történő felhasználását, de a bőséges tudásanyagot haszonnal forgathatják üzleti és közszolgálati szervezetek vezetői is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/dobak-antal-vezetes-es-szervezes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave