Jászberényi Melinda, Zátori Anita, Ásványi Katalin (szerk.)

Fesztiválturizmus


A kutatás módszertana

A kutatás célja, hogy feltárja a kulturális eseményekhez kapcsolódó fogyasztást a magyarországi láthatatlan turisztikai mobilitás rendszerében. A kutatás alapfeltevése, hogy Magyarország lakosságának kulturális eseményekhez köthető turisztikai fogyasztása jelentős részben rejtve marad a nem megfelelő adatgyűjtés miatt, annak ellenére, hogy a kulturális utazások gazdasági és társadalmi hatása meghatározó lehet az egyén életminőségére, illetve a desztinációk és attrakciók keresletére és bevételére (Michalkó–Rátz, 2005). A szabadidős turisztikai tevékenység keretein belül megvalósuló magyarországi rejtett kulturális fogyasztás feltárása érdekében kérdőíves felmérést végeztünk 2012 októbere és decembere között, 500 fős hazai mintán. A strukturált kérdőívet, amely a szerzők által került kidolgozásra a kulturális fogyasztás és a kulturális turizmus szakirodalma alapján, 2012 áprilisában pilot kutatás keretében teszteltük olyan megkérdezettek között, akik az előző évben belföldi látogatóként részt vettek valamilyen kulturális eseményen, fesztiválon. A véglegesített kérdőív felhasználásával a 2012. október–december közötti időszakban került sor a kérdőíves vizsgálat lefolytatására. A megkérdezést kérdezőbiztosok segítségével bonyolítottuk, akik alapos felkészítés és pontos kérdezőbiztosi utasítás birtokában végezték a munkájukat. A kérdezőbiztosok a Kodolányi János Főiskola turizmus-vendéglátás szakos BA hallgatói közül kerültek ki. A válaszadók többlépcsős mintavétellel kerültek kiválasztásra. Az első lépésben definiált sokaságba azok a 18 év feletti hazai lakosok kerültek be, akiknek kulturális fogyasztása 2003-ban az MTA Szociológiai Intézete által definiált indikátor alapján (Dudás–Hunyadi, 2005) az átlagot meghaladó intenzitású volt. A második lépésben a megkérdezettek kiválasztása nem és kor szerinti kvótás mintavétellel történt, az egyes kérdezőbiztosok számára meghatározott kvóta eléréséig. A teljes minta 50-50%-ban férfi és női válaszadókat tartalmaz, 50%-ban 39 éveseket vagy fiatalabbakat. A vizsgálat ellenőrizhetősége érdekében a kérdezőbiztosok rögzítették a megkérdezettek telefonszámát (anonimitást garantálva a válaszadók számára), amelynek alapján véletlenszerűen, a minta 10%-ban történt ellenőrzés, hogy igazolásra kerüljön a megkérdezés ténye.

Fesztiválturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

Nyomtatott megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 454 008 3

A fesztiválok, a fesztiválturizmus talán nem túlzás, a turisztikai kínálat csúcseseményei. Magyarország, amely Fesztivál-nagyhatalommá nőtte ki magát, turisztikai vonzereje jelentős, de regionális összehasonlításban nem tartozunk az élmezőnybe. Azért dolgozunk, hogy Magyarország vitán felül a Régió turisztikai központjává váljon pár éven belül. Ehhez kiváló, vonzó, innovatív és nem utolsósorban társadalmi, gazdasági szempontból hasznot hozó fesztiválok is kellenek. Vigyék hírünket a nagyvilágban és adjanak maradandó élményt magunknak és vendégeinknek.

Dr. Bienerth Gusztáv

turizmusért felelős kormánybiztos

A tanulmánykötet a turizmus és a kultúra határán elhelyezkedő, napjaink szabadidő eltöltésében meghatározó szegmenst képező, korszerű témát tárgyal. A munka széleskörűen hasznosítható a magyar nyelvű felsőoktatásban, különösen a turizmus-vendéglátás, turizmusmenedzsment és a legkülönbözőbb kulturális tanulmányokat felölelő szakokon. A kötet megközelítésmódja rendkívül transzdiszciplináris, a tanulmányok ismereteken átívelő, az eredmények tárházát több dimenzióban (társadalom, gazdaság, környezet) felvonultató szemléletűek.

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

A Magyar Fesztivál Szövetség elnökeként, Kapolcs és egyéb fesztiválok alapítójaként - de zeneszerző-előadóművészként is - örülök a kötetnek, amely igényes „olvasata" a sokunkat érintő fesztiválvilágunknak. Elemzései, esettanulmányai nem csak tudományos ismereteket, száraz áttekintést, de izgalmas betekintést, színes élményt nyújt szervezőnek, szakembernek, sőt a fesztiválok iránt érdeklődőnek egyaránt. Sűrű köszönet a létrehozóknak.

Márta István

Magyar Fesztivál Szövetség elnöke

Egy-két évtizeddel ezelőtt ösztönös mozdulatokkal indítottuk el fesztiváljainkat, amelyek sikertörténetek lettek, ezzel is mutatva, hogy jó érzékkel tapintottunk rá egy közösségi igényre. Ha tizenöt évvel ezelőtt már létezett volna ez a könyv, akkor a fesztiválok előtt ezzel kezdtem volna, de az is biztos, hogy minden fesztiválszervezőnek kötelező olvasmánnyá tenném.

Rókusfalvy Pál

kommunikációs szakember, fesztiválszervező

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jaszberenyi-zatori-asvanyi-fesztivalturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave