Veres Zoltán, Hoffmann Márta, Kozák Ákos (szerk.)

Bevezetés a piackutatásba


Tartalomelemzés szoftver segítségével

A tartalomelemzés egyre nagyobb teret nyer a tudományos kutatások számos területén. A kvalitatív, minőségi adatok elemzésének informatikai háttértámogatására már rengeteg szoftver alkalmas. Az egyik ilyen hazánkban is népszerű (számos funkciót tartalmaz emellett kezelőfelülete felhasználóbarát) szoftver az Atlas.ti 7, amely lehetővé teszi a kutató számára a fontos összefüggések, vélemények és kapcsolatok feltárását, ezek olyan strukturált formátumba hozását, mely a prediktív modellezés alapját képezheti. A program lehetőséget ad a multikódolt adatok (szöveges állományok, képek, geo-, audio-, és videó adatok) feldolgozására. A különböző formátumú adatainkat projektekben tudjuk kezelni, olyan módon hogy kódokat rendelünk az elemzési egységekhez (automatikusan vagy kézi kódolással). Ezek a kódok mutatnak rá a szövegben lévő tartalmi lényegi minták jelenlétére, melyeket hierarchikusan csoportokba tudunk rendezni. A szoftver lehetőséget ad, hogy feljegyzéseket (memos) készítsünk a szövegrészekhez vagy kódjainkhoz, ezzel is támogatva a kutató munkáját egy komplex elemzés esetén (kutatói reflexiók, ötletek, kommentárok). Az elemzési funkción belül lehetőségünk van az egyszerű (szó) gyakorisági- és a bonyolultabb kapcsolatok vizsgálatára (idézetek-kódok, kódok-kódok, idézetek-idézetek, kódok-memok között). Ezeknek a kapcsolatoknak az eredményét grafikusan is tudjuk ábrázolni a program segítségével, erre láthatunk példát a 4.14. ábrán. Mini-fókuszcsoportos interjúk keretében vizsgálták az atlétika belső érintettjeinek (sportoló, edző, vezető) a sport egyes funkcióhoz kapcsolható attitűdjeit, ebből emeltük ki az egészség funkciót. Az interjúk során megjelenő válaszok alapján a véleményeket csoportosították. Példaként említhető az egészséget befolyásoló tényezőknél a sportolói- és edzői filozófia, vagy a kiválasztás (megfelelő edző). Ezek a csoportosított vélemények lesznek az úgynevezett kódváltozóink. Emellett az ábra azt is megmutatja, hogy az adott kódváltozóhoz (pl: egészség befolyásoló: kiválasztás) melyik idézet tartozik (1:24 → „A kollégák kiválasztása határozza meg, hogy olyan szemleletűek legyenek, akik ugyanazokat az elveket vallják, amit a vezetés meghatároz és elvár.”). Az első számjegy a programba bevitt interjú sorszámát jelöli, míg a második az adott interjúban megjelenő idézet sorszámát mutatja.

Bevezetés a piackutatásba

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 003 8

Vannak azok a szakkönyvek, amiket álmatlan éjszakákon veszünk elő altató helyett. Na, ez a könyv garantáltan nem az. Jó érzés töltött el, amikor először végiglapoztam. Lám csak, lehet egy magyar nyelvű piackutatási szakkönyv is érdekes, olvasmányos, egyben professzionális. És gyakorlatias, a legfejlettebb módszertanok csínja-bínja benne van világos példákkal alátámasztva. Sokkal tovább megy az alapoknál, A tapasztalt marketingesnek is rengeteg jó tippet, javaslatot tartogat. A jobb cégek a kutatásra ma már nem költségként, hanem beruházásként tekintenek. Ennek a beruházásnak akkor a legjobb a megtérülése, ha minden résztvevő - a piackutató, a marketinges, de még a pénzügyi vagy a csúcsvezetők is - egy nyelvet beszélnek. Ezt a könyvet mindenkinek ajánlom szíves fogyasztásra.

Müller Kornél,

Senior CMi Director, Unilever Europe, Rotterdam

Ajánlom ezt a könyvet mindazoknak, akiknek kutatási kérdéseik vannak, akik látni szeretnék a kérdésekre kapható válaszok optimális módszereit. Ajánlom azoknak, akik időről időre frissítik tudásukat, hiszen ez a kötet a marketing szakmai könyvtár elengedhetetlen darabja. Ajánlom az új kollégáknak, akik most ismerkednek a szakma ezen területével, és stabil tudásbázisra vágynak. Az elméletben felkészült, gyakorlatban tapasztalt szerzők a piackutatás klasszikus, a szakmai intelligencia körébe tartozó módszerek, valamint a mai kor legújabb kutatási lehetőségeinek sokszínű világába vezetik be az érdeklődő olvasót.

Dr. Törőcsik Mária

egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/veres-hoffmann-kozak-bevezetes-a-piackutatasba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave