3. Az újraiparosodás regionális alapjai

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az ipari térszerkezet vitairatban tárgyalt hosszabb távú stabilitásában, az iparosodás területi egyenlőtlenségeinek újratermelésében, útfüggő mintázatában meghatározó szerepet játszik a külföldi működőtőkére alapozott növekedési modell. A külföldi vállalatok koncentráltabban jelennek meg a térben, mint a hazai szereplők, és kezdettől fogva a kedvezőbb adottságokkal, jelentősebb ipari hagyományokkal rendelkező térségeket preferálják. Utóbbi megállapítás már a privatizációra felkínált állami vagyon területi egyenlőtlenségei kapcsán is megfogalmazódott (Rechnitzer, 1998), de a zöldmezős beruházások telephelyválasztásának magyarázatában is megjelennek olyan telepítő tényezők (pl. képzett munkaerő, hagyományok, infrastruktúra), amelyek ipari előzmények meglétét feltételezik (Barta, 2002; Kiss, 2010; Molnár, Lengyel, 2015). Akad olyan vélemény, amely szerint a külföldi működőtőke-beruházások és a gazdasági növekedés közötti ok-okozati összefüggés valójában fordítva érvényesül: nem a KMT generál gazdasági növekedést, hanem a fejlettebb és hosszabb távon erősebb gazdasági növekedést mutató megyékbe megy a KMT (Gál 2019). Az így létrejövő gyártókapacitások előnyt élveznek a későbbi bővítések során is, míg az újabb ipari szereplők telephelyválasztását – különösen arra hajlamos iparágakban, például az autóiparban – egyre nagyobb mértékben befolyásolják a térbeli koncentrációból fakadó agglomerációs előnyök (Molnár, 2013; Molnár et al., 2020). Mindehhez érdemes még hozzátenni a kiemelkedő beruházások egy-egy vármegye iparának egészét meghatározó léptékét. A központi állam céljai között ugyan megfogalmazódik a térben kiegyensúlyozottabb növekedés, illetve a recentralizációs folyamatok következményeként ennek erősödött is a szerepe az ipari tér formálásában a helyi állammal és nem állami szereplőkkel szemben (Nagy et al., 2021), de a tőkebefektetések maximalizálására törekvés felülírhatja a területi arányossági szempontokat, illetve sok esetben nem elég erős az állam a nagyvállalatok térbeli orientálásához. Ezek a folyamatok együttesen az újraiparosodás jelentős, ugyanakkor hosszabb időtávon is stabil, kumulálódó területi egyenlőtlenségeinek irányába mutatnak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nem véletlen tehát, hogy nagy különbségek mutatkoznak az ipar térbeli dinamikájában a rendszerváltás előtti és utáni évtizedekben. A korábbi, állam által vezérelt, összességében lassabb, időben és térben kiegyenlítettebb növekedést (majd stagnálást) a külföldi működőtőke által vezérelt, valamivel gyorsabb, de időben és térben sokkal hektikusabb (és a külső válságok hatásainak erősen kitett) növekedés váltotta fel, ahol a kiemelkedő dinamikát a vármegyék egy szűkebb, a meghatározó beruházások helyszíneként szolgáló köre produkálja (Nemes Nagy, Lőcsei, 2015). Debrecen újabb keletű iparosítása ezért is kutatásra érdemes fejlemény: ilyen jelentős iparfejlesztés, ekkora távolságra az újraiparosodás „megszokott” tereitől eddig nem történt a rendszerváltás utáni Magyarországon. Kelet-Magyarország korábban újraiparosodás útjára lépett térségei (Heves vármegye középső sávja, a Jászság, Kecskemét) sokkal közelebb helyezkednek el a fővároshoz, Borsod pedig „saját jogon” is jelentős iparvidéknek tekinthető. Hajdú-Bihar és más, az újraiparosodás hagyományos terein kívül eső térségek felértékelődése a vitairat szerzője szerint is nagymértékben köszönhető az extenzív jellegű iparfejlesztésnek, illetve az újonnan bevonható (humán) erőforrások beszűkülésének a korábbi telephelyeken. Ez a helyzet jelen sorok íróját az 1960-as és 1970-es évek dekoncentrált iparosításának időszakára emlékezteti, amikor a kétségkívül létező kormányzati szándékon túl az újonnan bevonható (humán) erőforrásokért versengő vállalati szereplők érdekeltségének kialakulására is szükség volt az ipar korábban jellemző terein kívüli terjeszkedéshez (Barta 2002).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bár a nagyipari beruházások szigetszerűsége és a hazai gazdaság ebből adódó duális szerkezete régóta kritika tárgya (lásd például Mészáros, 2004), a külföldi működőtőke helyi ipari előzményekhez kötődése és beágyazódása differenciáltabb képet mutat annál, mint amit a vitairat sejtet. Már az ezredforduló környékén publikált írások is lényeges különbségeket láttak attól függően, hogy miként jelentek meg a külföldi működőtőke-beruházások (privatizáció vagy zöldmezős gyáralapítás), milyen telephelyhez fűződő stratégiái voltak a külföldi cégeknek, és potenciálisan milyen lehetőségeket kínált a lokális gazdaság (Sass, Szanyi, 2004). Utóbbi esetben nem mellékes a területi dimenzió: beágyazódásról nemcsak települési-vonzáskörzeti, de regionális léptékben is beszélhetünk. Józsa Viktória (2019) nagyvállalati beágyazódást érintő vizsgálata a folyamat gazdaságon (beszállítói hálózatokon) túlmutató dimenzióira és az időtényező fontosságára is felhívja a figyelmet. Akadnak olyan üdítő esettanulmányok, melyek a korábbi kutatások tükrében látványosan eltérnek az általános képtől: a jászberényi Electrolux-Lehel Hűtőgépgyár (Bakács et al., 2006) vagy az esztergomi Suzuki autógyár (Mészáros, 2009) ilyen szereplőknek tekinthetők. Most már lassan évtizedek távlatából izgalmas lenne annak vizsgálata, hogy ezek a korábbi helyi specifikumok milyen hosszabb távú fejlődési pályákban folytatódtak: megmaradt-e egyediségük vagy beleszürkültek az átlagba, miként alakultak a helyi gazdaságok belső viszonyai, illetve hogyan befolyásolták sajátosságaik az ipari termelési hálózatokban betöltött pozícióikat és dinamikájukat, az iparosodás hozadékait.
 
11.3. ábra. Debreceni feldolgozóipari cégek alapításuk, méretük és ágazati hovatartozásuk szerint
Megjegyzés: A szaggatott körökkel jelölt cégek 2024-ben érték el vagy várhatóan a következő hónapokban érik el az ábrára kerüléshez szükséges létszámlimitet.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Debrecen térsége ebből a szempontból is érdekes kutatási terepnek kínálkozik: itt az elektromosautó-ipar globális termelési hálózatainak és a helyi gazdaságnak a „stratégiai összekapcsolása” egy vidéki „tudásközpontban” (Lengyel, Varga, 2018; Lengyel, Vas, 2024) történik. A minőségi tényezőkkel is rendelkező lokális környezet kedvező feltételeket teremt a gazdaságfejlesztési törekvések számára. Bár a város ipari karaktere nem igazán meghatározó, a másik két nagy vidéki egyetemvárossal (Szegeddel és Péccsel) összevetve számottevő súlyú, összetett, tudásigényesebb ágazatokat is integráló ipar működik a településen. A helyi egyetem már az újkeletű iparosítás előtt is törekedett a műszaki-technológiai profil erősítésére, melynek csekély hagyományai hátrányt jelentenek a szűkebb képzési kínálatot nyújtó, de határozottabb műszaki profillal rendelkező egyetemekkel (Győr, Miskolc, Veszprém) szemben. Az is nyilvánvaló, hogy a járműipar tradíciói lényegesen gyengébbek Debrecen gazdaságában, mint az észak-dunántúli nagyvárosokban (főként Győrben és Székesfehérváron). A vasúti járműiparon kívül a rendszerváltás előtti időszakból örökölt, majd a Schaeffler-csoport és néhány alkatrészgyártó középvállalat által folytatott gördülőcsapágy-gyártás, valamint a közeli Tégláson működő Hajdúsági Iparművek autóipari divíziója érdemel említést: a legutóbbi időkben is erősen ambicionált buszgyártás projektje zátonyra futni látszik. Debrecen autóipari pozicionálása – különösen a globálisan is új trendnek számító elektromobilitás kontextusában – tehát inkább értékelhető az ipari tradíciókhoz, helyi tudáskészlethez nem kapcsolódó változatosságként. A 2015 után megvalósuló ipari beruházások főként a járműiparhoz és a villamos gépgyártáshoz (akkumulátoripar) kötődnek (11.3. ábra). A lokációs hányados adatok tükrében ezek eddig a legkevésbé reprezentált iparágak közé tartoztak a vármegye gazdasági szerkezetében.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szakirodalom két tényező szerepét hangsúlyozza a fenti stratégiai összekapcsolódások sikere szempontjából. Egyrészt kérdés, hogy megteremthetők-e helyben az iparági szereplők számára potenciálisan fontos minőségi tényezők (regionális tudásbázis), másrészt e minőségi tényezők illeszkednek-e a megtelepülő iparági szereplők stratégiáihoz, azaz létre tud-e jönni olyan komplementaritás kereslet és kínálat között, mely összetettebb funkciók, nagyobb hozzáadott érték, a termelési hálózatokban erősebb pozíciók kialakulásához vezethet (Coe et al., 2004; Dawley et al., 2019; MacKinnon, 2012; Yeung, 2015). Nem csupán az a kérdés tehát, hogy a tudásközpont viszonylag komplex helyi környezetének mennyi idő alatt és milyen áron sikerül alkalmazkodnia, az új iparágak igényeihez illeszkedő képességeket kifejlesztenie, hanem az is, hogy a német, kínai, koreai stb. gyökerű transznacionális vállalatok stratégiái milyen szinten igénylik e nagyobb helyi hozzáadott érték alapját jelentő képességeket. Az alkalmazkodást illetően Debrecen és szűkebb térsége jobb esélyekkel indul, mint a legtöbb újraiparosodó vidéki régió Magyarországon, de sikereit könnyen zárójelbe teheti a másik oldal hozzáállása, mely az egész gazdasági modellre jellemző függő fejlődés talán leglátványosabb kifejeződése.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A stratégiai összekapcsolódás fenti logikája alapján, a hosszú idő alatt, illetve nehezen reprodukálható minőségi tényezők felkutatása érdekében érdemes lenne nagyobb figyelmet szentelni a kapcsolódó változatosság tereinek az iparosodás területi viszonyainak vizsgálata során. Periférikus térségekben szerzett tapasztalataim szerint az újraiparosodás hangsúlyos területein kívül eső kisvárosokban gyakran mérsékeltebb a külföldi működőtőke jelenléte, fontosabb szerepet játszanak a helyi gyökerű, illetve hazai kötődésű középvállalkozások a lokális gazdaságban, másrészt a külföldi leányvállalatok is nagyobb eséllyel kapcsolódnak az ipari előzményekhez (Molnár, Lengyel, 2015; Molnár et al., 2022). Ezeknek a fejlődési pályáknak a kutatása (támogató mechanizmusok, szűk keresztmetszetek, hozadékok) fontos lenne egy alternatív gazdaságfejlesztési modell megalapozásához. Izgalmas eredményekkel szolgálhatna a kapcsolódó változatosság kvantitatív (pl. Lengyel, Szakálné Kanó, 2013; Elekes, Juhász, 2017) és kvalitatív elemzéseiből levonható tanulságok összevetése is.
 
11.4. ábra. Járástípusok az ipari középvállalkozások térbelisége alapján
Forrás: KSH.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A külföldi működőtőke területi beágyazása és a kkv-szektor fejlesztése az iparpolitika területi súlypontjainak változását feltételezi: a nagyipar terein túlmutató dekoncentrált megközelítés felértékeli a többnyire „kiegészítő” újraiparosodás térségeiben elhelyezkedő olyan kis- és középvárosokat, ahol a gyakran hazai tulajdonban álló középvállalatok érdemi tényezők a helyi gazdaságban. Bár az ipari középvállalkozások abszolút száma alapján a nagyvárosi térségek vezetnek (az e téren is kimagasló Budapestet Győr, Debrecen, Kecskemét és Székesfehérvár járása követi), e cégek területi megoszlása egyenletesebb. Míg az ipari nagyvállalatok 62 járásból hiányoztak, addig ipari középvállalkozás csupán egyetlen járásban (Cigánd) nem fordult elő 2023-ban. Ha nemcsak a koncentráció mértékét, hanem a vizsgált szereplők helyi gazdaságon belüli felülreprezentáltságát (legalább 1,50-es lokációs hányados) is figyelembe vesszük, akkor többnyire kis- és középvárosi járások jelennek meg „ipari középvállalkozás-fókuszú” terekként. Ezek a legkülönbözőbb történelmi előzményekkel és fejlődési pályákkal bírnak, eltérő országrészekben találhatók, de többnyire az újraiparosodás kulcstérségeinek közelében helyezkednek el. Akad közöttük a budapesti agglomeráció peremén fekvő (Cegléd, Dabas), markáns bánya- és iparvárosi központtal rendelkező (Ajka, Komló, Várpalota) és több alföldi, egykori mezővárosi (Baja, Hajdúböszörmény, Hódmezővásárhely, Kalocsa, Karcag, Kiskőrös, Mezőtúr, Orosháza) járás is. Az újraiparosodás kulcstérségeiben elhelyezkedő három járás (Jászberény, Komárom, Mosonmagyaróvár) egyben az ipari nagyvállalatok terében is erős pozíciót foglal el. Végül, alig meghaladva az alsó küszöbként meghatározott lokációs hányados értéket, Zalaegerszeg és Nagykanizsa térsége is az ipari középvállalat-fókuszú járások közé került. Ebben egyrészt szerepe lehet a szolgáltatói szektor – más nagy- és középvárosokhoz képest – mérsékeltebb helyi megjelenésének, másrészt Zala vármegye korábban kiemelt, erősen telephelyes ipari karakterének is. Utóbbiból következően ugyanis a helyben működő ipari nagyvállalatok jelentős része nem látszik a székhely szerinti adatok tükrében (11.4. ábra).
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave