2.2.1. Digitális írástudás
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_456/#m1297trend_6_456 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_456/#m1297trend_6_456)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_456/#m1297trend_6_456)
A digitális írástudás a lakosság számítógépek, digitális infrastruktúra és digitális platformok használatára való képességét jelenti. Ilyen készségek nélkül az emberek nem tudják teljes mértékben kihasználni a digitális infrastruktúra előnyeit. A tágabb értelemben vett írástudás készségekre vagy kompetenciákra utal (Williams, 2009), de szűkebb értelmezésben a műveleti képességek meglétére, mint amilyen például „az IKT-terminológia megértésének, a szoftvereszközök, például a szövegszerkesztők és a táblázatkezelők alapvető funkcióinak használatára való képesség; valamint az adatok mentésének, a másolásnak és beillesztésnek, a fájlok kezelésének és a dokumentumokon belüli formátumok szabványosításának képessége”. A haladó műveltség „… magában foglalja a keresőmotorok és adatbázisok használatát, valamint a szoftvereszközök fejlettebb használatának képességét” (Buckingham, 2006, 266). A kiterjesztett meghatározás tartalmazza az IKT-technológiák, az információ és média, a vizuális és kommunikációs eszközök és a szoftverek használati képességeit is.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_457/#m1297trend_6_457 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_457/#m1297trend_6_457)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_457/#m1297trend_6_457)
A digitális képességek fejlesztésében az oktatás, ezen keresztül pedig a kormányzatok is központi szerepet játszanak (Reddy és munkatársai, 2022). Számos tanulmány foglalkozik a digitális megosztottsággal, azaz a digitális különbségek tágabb gazdasági és társadalmi hatásaival. Az egyenlőtlenségek első szintje az internet-hozzáféréshez kapcsolódik (van Dijk, 2017). A digitális egyenlőtlenség azonban még a digitális tartalmakhoz való hozzáféréssel rendelkezők esetében is előfordulhat, amikor nem tudnak hozzáférni bizonyos információkhoz. A digitális szakadéknak ez a második szintje a „hatékony és eredményes információkeresés képességének hiányával függ össze a világhálón” (Hargittai, 2002). Ez anyagi, immateriális és oktatási típusú egyenlőtlenségeket hozhat létre (Ghobadi és Ghobadi, 2015), és erősítheti, sőt súlyosbíthatja a társadalmi egyenlőtlenségeket (Robinson et al., 2015). A digitális szakadék harmadik fokát a közelmúltban az internethasználat kézzelfogható eredményeiben mutatkozó egyenlőtlenségként azonosították (Scheerder, van Deursen, van Dijk, 2017). Az egyenlőtlenségek közül a két utolsó tényező lényegében a digitális írástudás része. Így a digitális különbségek mérséklése a digitális írástudáson keresztül hozzájárulhat a digitalizáció elterjedéséhez és a gazdasági társadalmi különbségek mérsékléséhez is.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Szanyi Miklós–Szunomár Ágnes–Török Ádám (szerk.) (2025): Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_458/#m1297trend_6_458 (2025. 12. 05.)
Chicago
Szanyi Miklós, Szunomár Ágnes, Török Ádám, szerk. 2025. Trendek és töréspontok VI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_458/#m1297trend_6_458)
APA
Szanyi M., Szunomár Á., Török Á. (szerk.) (2025). Trendek és töréspontok VI.. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641122.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1297trend_6_458/#m1297trend_6_458)
A digitális írástudási pillér felhasználói oldaláról egy kétkomponensű mutatót használunk, ami az internetet használó egyének százalékos arányát kombinálja az írni-olvasni tudók arányával. Bár nehezen hihető, de sajnos hosszú időtávú, a világ számos országára kiterjedő digitális írástudást mérő mutató nincsen, így ez csupán proxy. Intézményi oldalról az ENSZ által szolgáltatott humántőke-indexet, a kormányzati részvételt számszerűsítő e-kormányzati indexet és a felsőfokú beiskolázottságot használjuk.