Kovács Kármen

Viselkedési közgazdaságtan


3.1. táblázat. A relatív fogyasztást magukban foglaló hasznossági függvények összehasonlítása
A hasznossági függvény komponensei
Modell
Státusz megközelítés
Társas referenciapont(ok) (kikhez viszonyít az egyén)
Társas összhasonlítás viszonyítási alapja
Pozicionálási és nem pozicionálási
javak megkülönböztetése
A hasznossági függvény speciális komponensei
Egyéb
Kardinális – arányjellegű
Expliciten nem megfogalmazott
Mások súlyozott fogyasztásának összege
Nem
Ordinális jellegű
Releváns populáció
A pozicionálási javak fogyasztására vonatkozó rangsorbeli pozíció
Igen
Expliciten nem kifejezett – kardinális jellegű valószínűsíthető
Referenciacsoport
Expliciten nem kifejezett
Igen
A státuszra törekvés átlagos mértéke a referenciacsoportban
Kardinális – különbségjellegű
Mindenki más
Mások választásának átlaga
Csak pozicionálási változó
A pozicionálási változónak benső értéke is van.
Additív összefüggés az abszolút és relatív fogyasztás komponensei között
Kardinális – arányjellegű
Referenciacsoport
A referenciacsoport átlagos abszolút fogyasztási szintje
Nem
Pozicionálás marginális foka
Multiplikatív kapcsolat az abszolút és relatív fogyasztás komponensei között
Kardinális – arányjellegű
Társadalom egésze
A pozicionálási jószág átlagos fogyasztása
Igen
Munka produktivitása, munkaidő, szabadidő, rendelkezésre álló összes idő
Additív összefüggés az abszolút és a relatív fogyasztás komponensei között
Kardinális – különbségjellegű
Az egyénnel közvetlen kapcsolatban álló fogyasztók
Az egyénnel közvetlen kapcsolatban állók pozicionálási jószág fogyasztása
Igen
Pozicionálási versengésre való érzékenység
A pozicionálási jószágnak benső értéke is van.
Multiplikatív kapcsolat az abszolút és a relatív fogyasztás komponensei között

Viselkedési közgazdaságtan

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2025

ISBN: 978 963 664 155 9

A viselkedési közgazdaságtan napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő közgazdasági szakterülete, amely elsősorban a gazdasági aktorok nem racionális döntéseit és viselkedését vizsgálja.

A viselkedési közgazdaságtani ismeretek, kutatási eredmények azonban nemcsak e terület kutatói számára lehetnek érdekesek és hasznosak: alkalmazásuk a vállalatok, a pénzintézetek és a gazdaságpolitikai döntéshozók számára is előnyös lehet.

Ez a könyv egyrészt a viselkedési közgazdaságtan szemléletmódját, kutatási fókuszait és irányait közvetíti, másrészt néhány specifikus, de releváns és aktuális tématerületen keresztül mutatja be az egyének döntési anomáliáit és viselkedésformáit, azok lehetséges okaival, formáival és hatásával együtt. Túl azon, hogy felvázolja a viselkedési közgazdaságtan fejlődéstörténetét és a neoklasszikus közgazdaságtanhoz való viszonyát, általános képet ad arról is, hogy miért térnek el az egyének a neoklasszikus közgazdaságtan által feltételezett racionális döntéshozataltól, és mi okból merülhetnek fel döntési anomáliák. Ezenkívül e kötet néhány specifikus tématerület is érint, például a relatív fogyasztást, az intertemporális döntések komplexitását, a személyes pénzügyek viselkedési közgazdaságtani aspektusait, valamint a diszkontált hasznossági modell anomáliáit és olyan viselkedési vonásokat, mint például a jelen felé torzítás.

Hivatkozás: https://mersz.hu/kovacs-viselkedesi-kozgazdasagtan//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave