Rajeczky Benjamin (szerk.)

Magyarország zenetörténete I.

Középkor


480 A középkori magyar iskolázásra – ezen belül az iskola zenei tevékenységére – vonatkozó adatokat legbőségesebben Békefi Remig 1906 és 1910 gyűjtötte össze, s adta ki e század elején. Az iskolák tevékenységét a középkori kultúra színes képébe illeszti Kardos T. 1939. – Az iskoláknak művelődésünkben játszott szerepéről – az adatokat az európai művelődési rendszer ismeretében értelmezve – legutóbb Mezey László adott összefoglaló képet (1968b, 83–88; 1968a; 1970b; összegzően: 1979). Ebben az alfejezetben főként Békefi adatai és Mezey kutatásai alapján próbáljuk meg fölvázolni a középkori magyar iskola és zene kapcsolatát. Az említett rendelkezésekhez lásd Békefi R. 1910, 65–6; Mezey L. 1968b, 83.

Magyarország zenetörténete I.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 040 3

Az ​őstörténeti bevezetőt követően középkori zenekultúránk szorosan vett zenei forrásait – a szerény kezdemények után – a sorozat első kötete hatalmas gregorián és kisebb, de újdonságában jelentős többszólamú emlékek feldolgozásával tárja fel. Bemutatja név szerint ismeretlen, de műveik alapján szakavatott hazai mestereink figyelemre méltó kompozícióit, valamint káptalani iskoláinknak nyugati mérce szerint is magas színvonalú zeneoktatását; ennek szemmel látható párhuzamaként egy sajátos magyar gregorián hangjegyírás többszázados történetével is megismerteti az olvasót.

A királyi udvar és a városok zenei adatai az európai középkor társadalmi életének zenei megnyilvánulásaiban találják meg értelmező párhuzamaikat (ideszámítva az egész kontinensen otthonos vándorzenészek működését); ezekhez természetes módon simult a külföldön tevékeny magyar muzsikusok szereplése is.

Kodály Zoltán elgondolásához híven a népzene hátteréből válik ki plasztikusan Magyarország zenetörténetének minden adatolható eseménye. A kötet első ízben kísérli meg ennek a háttérnek konkrét, a középkorba utalható dallamokkal való bemutatását.

A zenei illusztrációk természetesen elsősorban hangjegyes dallampéldák és hangjegyírás-történeti dokumentumok. A művészettörténet ismert példái közül a hangszertípusok ábrázolásai segítenek hozzá a középkori zene elképzeléséhez.

Hivatkozás: https://mersz.hu/rajeczky-magyarorszag-zenetortenete-i//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave