Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Las Meninas

Baltasar Carlos herceg 1646-ban bekövetkezett halálát követően lakosztályának egy részét átengedték Velázqueznek, és a festő műhelyének alakították át. A műteremmel határos volt az a szoba, amelyet Velázquez a Las Meninas („Az udvarhölgyek”) című festményén ábrázolt. A képen a festőt láthatjuk, amint hatalmas vásznán dolgozik. A királyi pár képmását festi, akik a hátsó fal tükrében látszanak. A jelenet azt a benyomást kelti, mintha lányuk, Margaréta infánsnő kíséretével, az udvarhölgyekkel és az udvari törpékkel az imént toppant volna a szobába, hogy megkeresse szüleit. A kép középpontjában a fehér ruhás, aranyszőke hajú infánső fényben fürdő alakja áll. Ugyanakkor a szereplők tekintete, néhányuk kissé megdermedt tartása és feszélyezettsége egy másik, a képkereten kívülre eső pontra irányul, éppen oda, ahol a néző áll. Ez a figyelem nyilvánvalóan a királyi párnak szól, s ezt a háttér tükörképe is megerősíteni látszik: a néző helyén az uralkodókat kell elképzelni. A festmény perspektíváját azonban lehetetlen rekonstruálni. A festő úgy szerkesztette meg a képteret, hogy nem tudjuk eldönteni, a tükörben vajon a vászonra festett képmás vagy a képen kívül elhelyezkedő uralkodópár látszik. Ez az ellentmondás annak tulajdonítható, hogy Velázquez szándékosan nyitva hagyta mindkét lehetőséget. Az egész jelenet anélkül teremti meg a király és a királyné jelenlétét a műteremben, hogy testi valójukban ábrázolná őket.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave