Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Giovanni Battista Piazzetta

A Marco Ricci tájképeiben megcsendülő „romantikus” hangulat a korai settecento periódusában a velencei festészet több jelentős alkotásának is alapvető jellemzőjévé vált. Ez az áramlat egyfajta szembefordulást jelentett az arisztokratikus művészet külsőséges pompájával, követői elutasították azt az üres könnyedséget és dekoratív csillogást, amely a velencei, és általában a 17. század végi itáliai festészetben uralkodott. Festői visszatértek Caravaggio nyomdokaihoz, drámaiságához, fény-árnyék kontrasztjaihoz, az egyszerű emberek ábrázolásához, de mindezt a 18. század velencei festészeti kultúrájára jellemző módon jóval nagyobb kifinomultsággal és rafinériával. A mozgalom egyik vezető alakja, Giovanni Battista Piazzetta (1682/83–1754) Velencében tanult, igazi ihletőforrására azonban Bolognában talált rá, ahová 1703-ban jutott el. Itt került kapcsolatba Giuseppe Maria Crespi (1665–1747) zsánerfestővel, s rajta keresztül jutott el Caravaggio művészetéhez. 1711-ben, Velencébe való visszatérése után alkotott zsánerképeiben a figurák méretének növelésével, a nézőhöz való közelítésével, plasztikus formálásával fordult szembe pályatársai festészetének választékosságával. Ugyanakkor a festői fényhatások segítségével e közönséges, mindennapi témákat sajátságos lírával töltötte meg. Piazzetta későbbi festészetét a pszichológiai jellemzés elmélyülése, az átszellemültség keresése jellemzi. 1725 körül festette a velencei Santi Giovanni e Paolo Szent Domonkos megdicsőülését ábrázoló mennyezetképét, amely egyetlen nagyobb szabású dekorációs munkája. A szerzetesek karakterisztikus figuráit a keret mentén sorakoztatta fel, felettük a repkedő angyalok könnyed mozgása és a színesen vibráló, fényekkel átjárt felhős égbolt levegőperspektívája érzékelteti a szemlélővel a megnyíló szférák végtelen magasságát. Piazzetta műve Tiepolo mennyezetképeinek előfutára, de figuráinak erőteljesebb testiségével, kompozíciójának szilárdabb egyensúlyával sokban különbözik is azoktól.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave